Ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, a declarat marți că navigația maritimă este cea mai afectată de acțiunile de bruiaj ale Federației Ruse, precizând că România este foarte preocupată de acest aspect și că țara noatră își va intensifica eforturile de respingere a războiului electronic rusesc.
Declarațiile au fost făcute după ce presa centrală a prezentat un raport al Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență, care indică faptul că Rusia desfășoară un război electronic activ inclusiv în zona de est a României.
Tîlvăr a explicat că astfel de acțiuni necesită o atenție sporită din partea autorităților competente și că siguranța navigației pe Marea Neagră a fost un subiect important în discuțiile recente cu ministrul apărării din Turcia, Hulusi Akar.
„Evident, astfel de acţiuni pun în sistem de atenţie pe cei care sunt obligaţi şi care au posibilitatea să monitorizeze astfel de incidente.
Evident, cel mai mult are de suferit navigaţia maritimă, motiv pentru care şi astăzi, în discuţiile pe care le-am avut cu domnul Guler, ministrul apărării din Turcia, componenta de siguranţă în ceea ce priveşte navigaţia pe Marea Neagră a ocupat un loc important pe agendă.
În acest sens, vreau să vă spun că ne dorim, şi probabil că în iulie MCM-ul – Iniţiativa de deminare pe Marea Neagră – va deveni operaţională, discuţiile pe acest proiect sunt mai mult decât avansate. Suntem la nivel de detalii tehnice.
Implementarea dispozitivelor de bruiaj GPS în zonele de coastă ale Mării Negre și Mării Baltice compromite securitatea și funcționarea optimă a porturilor, generând riscuri de falsificare a sistemelor de telecomunicații și, în cazuri mai grave, conducând la coliziuni între nave.
Acest lucru perturbă procedurile de încărcare și descărcare a mărfurilor, având potențialul de a genera pierderi de ordinul sutelor de milioane de euro.
Mai mult, bruiajul poate afecta dronele și aeronavele care operează în aceste zone, compromițând astfel siguranța aeriană și maritimă în regiune.
Pe termen mediu și lung, interferențele electromagnetice ale Federației Ruse pot destabiliza semnificativ sistemele de navigație ale României, în special în Dobrogea și Moldova, afectând astfel siguranța zborurilor și navigației.
Perturbarea comunicațiilor și a navigației poate duce la creșterea riscului de accidente aviatice și maritime, împiedicând operațiile de transport și provocând pierderi economice semnificative.
De asemenea, astfel de acțiuni pot afecta infrastructura de telecomunicații și pot submina securitatea națională prin culegerea de informații sensibile și inducerea în eroare a sistemelor de apărare, se arată în raportul Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență.
Raportul invocă datele publicate de website-ul GPSJAM, care documentează activitatea de blocare a semnalelor GPS. “Astfel, la data de 03 mai 2024, zonele de pe teritoriul românesc în care se arată o perturbare masivă a sistemelor de navigație aeriană sunt cu precădere cele de graniță, în localitățile Galați, Bacău, Iași, dar și în Constanța.
La data de 02 mai 2024, Bacău, Galați, Tulcea și Constanța sunt “înroșite”. Exceptând zilele de 15, 21 și 22 din luna aprilie, când și Bacăul a fost inclus pe harta roșie a interferențelor sistemului GPS, Galați, Tulcea și Constanța sunt cele mai vizate, fiind aflate în “zona roșie” a hărții. În perioada 09-10 aprilie 2024, au apărut semnale de interferențe GPS și în zona Iași”, spun autorii documentului citat.
De asemenea, este citată în raport și o declarație din septembrie 2023 a generalului Daniel Petrescu, șeful Statului Major al Armatei Române de la momentul respectiv, care, cu ocazia unui forum al Centrul Euro-Atlantic pentru Reziliență, “a avertizat împotriva pericolelor de navigație pe care le prezintă aceste interferențe și a acuzat Federația Rusă că obstrucționează în mod constant comunicațiile GPS inclusiv pentru navele din zona maritimă română. Acest lucru, coroborat cu tulburările din regiunea Mării Negre, a transformat zona într-un centru al activităților militare rusești”.
Citește și: