Modul în care companiile aeriene stabilesc nivelul prețului biletelor de avion pentru rutele cu plecare din România este vizat de o nouă analiză declanșată de Consiliul Concurenței, după cum a anunțat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, sâmbătă, în cadrul unui eveniment de specialitate. Demersul vine în contextul în care Blue Air a intrat în insolvență, iar compania de stat Tarom reduce unele rute, în contextul demersurilor de redresare.
Autoritatea de concurență va analiza structura pieței serviciilor de transport aerian de călători din România, precum și mecanismele de funcționare ale acesteia, în contextul în care companiile aeriene au majorat considerabil prețurile biletelor de avion, a precizat, sâmbătă, conducerea instituției.
Președintele autorității de concurență a anunțat că specialiștii instituției vor să identifice cauzele scumpirii biletelor de avion, în contextul dificil prin care a trecut aviația în pandemie, dar și ca urmare a schimbărilor de pe piața românească.
„Faptul că din cei patru mari actori de pe piața de aviație din România – Blue Air a ieșit, iar Tarom își reduce activitatea, deci din patru avem vreo doi jumătate – cred că se simte în piață, se simte în creșterea în creșterea prețului biletelor”, a declarat Bogdan Chirițoiu, la întrebarea Gândul, la evenimentul „Concurența în domeniul farmaceutic”, organizat de Consiliu împreună cu Asociația Română a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM), sâmbătă, la Sinaia.
„Ne uităm la impactul în piață al ieșirii Blue Air și al reducerii activității TAROM. Vrem să vedem cât de mult și de ce au crescut biletele la Wizzair, Ryanair și așa mai departe, inclusiv la TAROM sunt prețuri mari pe unele rute. Deci ne uităm în momentul de față la evoluția prețului bietelor post-pandemie”, a precizat președintele Consiliului Concurenței.
Potrivit Consiliului, vor fi analizate cererea și oferta de pe piață, nivelul de transparență a modului de stabilire a prețurilor biletelor practicate de către companiile aeriene, inclusiv de ajustare dinamică a acestora și vor fi identificate eventuale disfuncționalități ale pieței.
La finalul analizei, Consiliul Concurenței va formula propuneri și recomandări în scopul eliminării posibilității de inducere în eroare a consumatorilor, iar în măsura în care vor fi descoperite încălcări ale legii, vor fi inițiate procedurile necesare pentru sancționarea acestora, a transmis autoritatea de concurență.
Comisia Europeană a aprobat, la finalul lunii aprilie, ajutorul de restructurare pentru Tarom, un ajutor financiar de la statul român în valoare de maxim 95,26 milioane de euro, cu scopul de a restabili viabilitatea companiei pe termen lung, fără a afecta piața competițională. Din valoarea acestuia 49,53 milioane euro reprezintă ajutorul individual de salvare aprobat de Comisie în februarie 2020 în anul 2020 (la care se adaugă dobânzile aferente) iar aproximativ 45,77 milioane de euro sunt o injecție de capital.
În ceea ce privește Blue Air, Ministerul Finanțelor a primit în februarie, notificarea oficială din partea Comisiei Europene după ce a decis că România trebuie să recupereze de la Blue Air ajutorul de stat oferit, de 33,84 milioane de euro, care este considerat incompatibil, din moment ce planul de restructurare a companiei aeriene Blue Air nu a fost în măsură să restabilească viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene. Între timp, compania a intrat în portofoliul statului, care a executat de la finalul lui 2022 scrisoarea de garanție, după ce operatorul aerian nu și-a respectat obligațiile în baza schemei de ajutor.