Cel mai mare profit înregistrat de un retailer din România a sărit și în 2023 de un miliard de lei și este doar cu 2,2 procente mai mare decât în anul precedent. Per ansamblu, la nivelul celor șase mari hipermarketuri și supermarketuri din România analizate de Gândul, ordinea în clasament s-a menținut și la cifre de afaceri, și la profit, și în ceea ce privește profitabilitatea. Creșterea vânzărilor nu a fost spectaculoasă, reușind însă, per total, să depășească rata medie anuală a inflației pe anul trecut. Pe lângă marile lanțuri de retail străine, încep să crească și rețele autohtone de magazine, care se apropie de profiturile unora dintre fruntași.
Retailerul Lidl se plasează și în 2023 în topul hipermarketurilor și supermarketurilor din România, așa cum rezultă din datele analizate de Gândul din bilanțurilor publicate la Ministerul Finanțelor și din informațiile financiare de pe termene.ro.
Topul cuprinde șase dintre cele mai mari rețele de retail analizate pe baza rezultatelor raportate, aceleași ca în clasamentul de anul trecut.
Per ansamblu, creșterea cifrelor cumulate de afaceri este, procentual, peste rata medie a inflației pe întreg anul 2023, față de 2022, care a fost 10,4%, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).
Avansul este însă sub inflația la mărfurile alimentare, de 14,89%, dar peste cea a serviciilor (11,25%) și a mărfurile nealimentare (7,08%).
Rețeaua de hipermarketuri Cora este menționată, dar nu mai este luată în calculul ierarhiei, din moment ce a fost pe pierdere în 2022 și a fost cumpărată de Carrefour (pe 27 aprilie 2022), dar a raportat individual rezultate și din 2023.
Romania Hypermarche SA / Cora (cumpărată de Carrefour):
O altă mențiune îi revine unui lanț autohton în creștere – Unicarm Supermarket SRL -, care a fost înființată ca divizie de retail a companiei Unicarm SRL, în urmă cu doi ani, pe 17 iunie 2022, și care a avut o creștere a cifrei de afaceri cu 1.977,50% și a profitului de 68%.
Unicarm Supermarket SRL:
Cea mai mare creștere a cifrei de afaceri îi revine liderului Lidl Discount, iar cea mai redusă, din datele analizate, sub rata medie a inflației, retailerului Auchan.
1. Lidl
2. Kaufland
3. Carrefour
4. Metro
5. Mega Image
6. Auchan
TOTAL Top 6 cifră de afaceri:
Mega Image a avut în 2023 un profit în creștere de peste 50%, iar la polul opus, procentual vorbind, a fost Carrefour, cu o scădere de peste 20%.
Cu un profit de 32,9 milioane de lei, Unicarm Supermarket este la 80% din rezultatul raportat de Metro, de exemplu.
1. Lidl
2. Kaufland
3. Carrefour România
4. Mega Image
5. Auchan
6. Metro
TOTAL Top 6 profit
Carrefour coboară un loc, la o mică diferență față de anul precedent, la capitolul profitabilitate (profit raportat la cifra de afaceri), loc pe care urcă Mega Image.
1. Lidl
2. Kaufland
3. Mega Image
4. Carrefour
5. Auchan
6. Metro