Deși constructorul grec Aktor, cel care realizează lucrările pe cei aproape 18 km din lotul 3 al semi-inelului de sud din Autostrada de Centură a Capitalei (A0), între Bragadiru și Joița, s-a angajat că va termina lucrările în luna august 2024 și va da drumul circulației, realitatea din teren este cu totul alta.
În urma vizitei directorului general al CNAIR pe șantier, noul termen este sfârșitul lunii septembrie. Și totuși, în ceea ce privește segmentul de drum de mare viteză, care ar fi trebuit să fie gata în luna aprilie 2024, Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, crede că finalul anului ar fi cel mai realist termen.
Ionel Scrioșteanu este omul care verifică săptămânal – printre altele – evoluția lucrărilor pe șantierul lotului 3 al Autostrăzii de Centură a Capitalei (A0). În condițiile în care Aktor nu și-a respectat angajamentele, Ionel Scrioșteanu nu mai crede în datele sintetice din graficele de execuție.
Asta în condițiile în care grecii postează pe rețelele de socializare că au ajuns cu lucrările la aproape de 70% și că în luna august vor termina lucrările.
În realitate, conform datelor furnizate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), constructorul grec a ajuns abia la 64,5%!
S-a ajuns în această situație dificilă deoarece – susțin surse din CNAIR, în exclusivitate pentru Gândul – a existat mereu “o proastă mobilizare și neimplicare”.
Pe de altă parte, Ionel Scrioșteanu a declarat, pentru Gândul, că grecii de la Aktor au primit „extensii” și se află în termenul de execuție.
„Ei sunt încă în termenul de execuție, pentru că au primit extensii. Cifrele sunt de multe ori înșelătoare, așa că pe mine mă interesează să stau pe capul lor și să termine lucrarea și sper să o finalizeze până la sfârșitul anului”, a precizat, în exclusivitate pentru Gândul, Ionel Scrioșteanu.
Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor a și explicat de ce procentele anunțate nu sunt elocvente în opinia sa.
„Avem o situație utopică: un șantier de 100 km, poți să ai 99% grad de execuție, ceea ce înseamnă că ai 99 km executați și o anumită zonă sau 1 km neexecutate deloc. Asta nu înseamnă că 1% facem în două săptămâni. Depinde din ce e format restul de executat și care sunt elementele – cu ce subantreprenor lucrează, dacă are sau nu toate contractele pentru furnizare, dacă are sau nu datorie la antreprenori și furnizori, dacă acele contractele de furnizare sunt în grafic -, sunt multe elemente”, a explicat Scrioșteanu.
Problemele grecilor de la Aktor au fost legate și de proasta gestionare a relației cu subantreprenorii.
Aceștia nu au fost plătiți, la un moment dat, la timp, în condițiile în care constructorul grec a încasat avansul de 10% din valoarea totală a lucrării, respectiv 85 milioane de lei, iar lucrările executate le-au fost decontate de CNAIR, după validare.
“Eu știu că ei au avut ceva sincope de-a lungul contractului. Acum n-am mai auzit vreun subantreprenor să spună nu mai este plătit de luni de zile, sunt oarecum la zi cu cu plățile. N-am avut nicio factură întârziată până acum. E o procedură de validare a plății, trece pe la inginer, pe la «calitate» și se pune ștampila. Factura trebuie plătită și noi avem 60 de zile s-o plătim. Până acum n-am întârziat nicio factură din 2020 până acum, care le-a fost validată la plată”, a explicat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor.
Alexandros Exarchou, vicepreşedintele Consiliului de Administraţie şi CEO al Grupului Intrakat, din care face parte Aktor, anunța – în luna aprilie – că pe șantier se lucrează în 3 schimburi, pentru a finaliza lucrările în august sau septembrie.
„Încercăm să terminăm mai devreme; este o promisiune pe care am făcut-o Guvernului. Dacă va fi necesar să creştem resursele pentru a atinge acest obiectiv, o vom face”, spunea Exarchou, într-un advertorial publicat de „Bursa”, la final de aprilie.
Numai că, în teren, situația este cu totul alta.
„Nu doar că nu lucrează în trei schimburi, nici măcar în două”, au declarat surse din CNAIR pentru Gândul.
“Poți să găsești la un moment dat 1.000 de oameni pe șantier. Păi dacă i-ai adus astăzi și în ultima săptămână nu au făcut nimic? Nu mă încălzește cu nimic că sunt 1.000 pe șantier azi și mâine nu mai e niciunul”, a completat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, care are și alte motive de nemulțumire. „Ritmul nu este acela care să te facă să zici că sunt depășite toate problemele!”
În urma vizitei de marți pe șantier, Cristian Pistol – directorul general al CNAIR – a constatat întârzieri majore la 4 pasaje și la relocarea liniilor electrice.
În astfel de condiții, Cristian Pistol a avut o poziție tranșantă față de compania din Grecia.
“Atenționez constructorul că pentru recuperarea întârzierilor și deschiderea circulației la noul termen avansat este necesar urgent să se lucreze șantier în cel putin în două sau chiar trei schimburi!”, a scris Cristian Pistol, pe Facebook.
Deși nu este adeptul rezilierii contractelor – și au fost astfel de situații -, pentru că rezilierea întârzie și mai mult termenul de finalizare a lucrărilor, această opțiune nu este doar o vorbă-n vânt, susține Ionel Scrioșteanu.
“Le spunem și lor și tuturor antreprenorilor, clauzele sunt foarte clare, dacă nu sunt în termen, se poate rezilia. Eu nu sunt adeptul de principiu a rezilierilor pentru că e ușor să reziliezi. Dar intri într-o zonă foarte complicată, incontrolabilă dintr-o anumit puncte de vedere, pentru că cel care vine să lucreze trebuie să asigure garanția și pentru ceea ce s-a executat, trebuie expertize, trebuie și intri într-o zonă… De exemplu DN2-A2 (n.red. – Centura Capitalei), încă n-avem contract după un an și jumătate de când s-a reziliat”, a spus Ionel Scrioșteanu.
Odată cu rezilierea, când ești sută la sută sigur că respectivul constructor nu poate termina lucrarea și nu este culpă comună, acesta este scos din piață.
Extensiile de termen au fost acordate de CNAIR în situații concrete, a explicat Ionel Scrioșteanu pentru Gândul.
“Au fost modificări de proiect pe zona unor apeducte. Au fost exproprieri suplimentare, rețele de utilități care au fost identificate suplimentar față de ceea ce a fost inițial, pentru că studiul de fezabilitate a fost foarte vechi, din perioada 2007-2008. Au mai fost câteva elemente care le-au permis extensie de termen. Ei, acum, teoretic, nu mai au nicioă problemă”, a conchis secretarul de stat din Ministerul Transporturilor.
De-a lungul timpului, firma Aktor a fost penalizată de mai multe ori pentru nerespectarea termenelor, începând chiar cu întârzierea depunerii declarației de proiectare.
Contractul pentru lotul 3, în valoare de 850 milioane lei, a fost semnat în primăvara anului 2019, cu o durată de 42 luni, din care 12 luni pentru proiectare şi 30 luni pentru execuţie. Fostul ministru al Transporturilor, Cărălin Drulă, promitea deschiderea lotului la finalul anului 2023.
CITEȘTE ȘI: