Tensiunile dintre autoritățile române, respectiv Ministerul Transporturilor și compania italiană Webuild, au ajuns la cel mai înalt nivel. Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, îi solicită ambasadorului Italiei la București, printr-o scrisoare, să nu se mai amestece în afacerile companiilor italienești cu statul român. Surse apropiate Ministerului Transporturilor au precizat pentru Gândul că scrisoarea vine în contextul în care cei de la Webuild ar face presiuni foarte mari pe autoritățile românești, cu privire la mai multe contracte.
Una dintre cele mai mari lucrări de infrastructură din România, Podul de la Brăila, executată de Webuild, nu este nici azi recepționată. Italienii vor bani în plus, iar autoritățile române spune că Webuild face un șantaj.
Tensiunile sunt cu atât mai mari cu cât firma italiană cere bani în plus și de la Metrorex, iar zilele trecute, compania italiană a blocat conturile societății de metrou, așa cum Gândul a dezvăluit AICI.
În acest context, cei de la Webuild ar face presiune pe Ministerul Transporturilor, prin ambasadorul Italiei, pentru ca autoritățile române să nu aplice penalități companiei de la Roma.
Astfel, ministrul Grindeanu a trimis recent o scrisoare tranșantă către ambasadorul Italiei, în care îi solicită să nu se amestece în afacerile companiilor italienești cu statul român.
„Excelența Voastră, Ambasadorul Republicii Italiene în România, Alfredo Durante,
Vă asigur că toate companiile, românești sau străine, care derulează contracte de infrastructură mare în România, sunt tratate strict în parametrii contractuali, iar abaterile acestora sunt sancționate în aceeași măsură.
Ca atare, vă informez respectuos că rolul dumneavoastră este de a nu interveni în niciun fel în activitățile contractuale desfășurate între Societățile Comerciale. Mai ales în situația în care comportamentul unei astfel de societăți private, provenind dintr-un stat membru UE, aduce prejudicii constante atât cetățenilor și economiei naționale, cât și cetățenilor și economiei europene în ansamblul său.
În ceea ce privește contractele dintre companiile românești și companiile din alte state, analiza comportamentului acestora este supusă regulilor comerciale naționale și europene.
Cu ferma convingere că opinia dumneavoastră a fost exprimată în nume personal și nu urmărește implicarea Republicii Italiene în acțiuni care depășesc relațiile strategice și diplomatice cu România, vă transmit expresia celei mai profunde simpatii.
Cu respect,
Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii”, se arată în scrisoarea ministrului.
„Această scrisoare vine într-un context în care Webuild a făcut în ultimii ani presiuni pe ministrul Sorin Grindeanu, prin ambasador. Este o practică repetată”, susțin surse apropiate conducerii Ministerului Transporturilor.
Potrivit acestor surse, ambasadorul Italiei ar fi dezvoltat o obișnuință din a presa diferite autorități din România aflate în derularea unor contracte cu Webuild la Ministerul Transporturilor și nu numai, unde compania italiană este parte contractantă.
„Practic, se crede că ambasadorul nu ar fi al Italiei, ci al Webuild, nefiind exclus ca acesta să fie cointeresat financiar de constructorul italian”, mai susțin sursele Gândul.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea recent că Webuild, constructorul podului de la Brăila, cere 230 de milioane de lei ca să dea drumul la circulației pe podului de la Brăila. „Nu o să fim de acord cu acest tip de șantaj” a fost răspunsul ministrului Transporturilor.
„Ca să fiu cât se poate de clar, în acest moment ne solicită, nu nouă, CNAIR-ului ca să fiu mai exact, 230 de milioane de lei, ca să dea drumul la circulație, deși proiectul este finalizat și pe malul brăilean și pe malul tulcean (..) undeva la 90%, deci se poate da drumul la circulație. Ne solicită încă 230 de milioane. Asta înseamnă rea voință. Nu o să fim de acord, nici la Minister, nici la CNAIR, cu acest tip de șantaj, iar măsurile pe care noi le vom lua, nu doar pe această lucrare, o să le vedeți în săptămânile și lunile viitoare, spunea recent ministrul Sorin Grindeanu.