Participarea preşedintelui turc Recep Tayyip Erdogan la summitul Organizaţiei de Cooperare de la Shanghai, desfăşurat la Astana, capitala Kazahstanului s-a încheiat cu un parteneriat economic de lungă durată semnat cu partenerii chinezi. Omologul Xi Jinping trimite în Turcia cel mai important producător auto local: BYD.
Producătorul chinez de automobile, BYD va ridica o fabrică în valoare de un miliard de dolari în provincia Manisa, din vestul ţării. Noua uzină va asambla doar modele electrice. Pentru Turcia, care o populaţie de aproape 90 de milioane de locuitori, venirea companiei chineze pe piața auto din țară este binevenită.
Potrivit Bloomberg, anul trecut mașinile electrice au fost responsabile pentru 7,5% din totalul vânzărilor de autoturisme din piața turcă. Ca o măsură de bunăvoință, Ankara a relaxat taxele vamale impuse importurilor de autovehicule chineze, din dorința de a încuraja investiţiile.
Decizia nu este surprinzătoare, în contextul negocierilor purtate de președinții Erdogan și Jinping la summitul din Astana. Prin noul parteneriat, guvernul turc câștigă un producător de vehicule electrice, care oferă un raport preț-calitate satisfăcător pentru populație. În schimb, BYD devine vârful de lance al politicii de expansiune economică promovate de China.
În pofida disputei vamale cu autoritățile de la Bruxelles, autoturismele electrice chineze vor intra în Europa fără taxe datorită unui artificiu legal. Turcia și Uniunea Europeană au semnat un acord de cooperare economică, care permite scutiri de taxe pentru mărfurile turcești importate.
Cum fabrica BYD va produce mașini electrice pe pământ turcesc, ele sunt considerate bun național. Astfel, mașinile chineze vor putea ajunge mai ușor pe piața europeană și vor fenta taxele vamale ale uniunii.
Chiar dacă este cea mai vândută marcă chineză de automobile, BYD are o prezenţă redusă în Europa, cu excepția Ungariei, unde are o fabrică de autobuze iar o alta este în curs de ridicare. Prin acest parteneriat încheiat cu Ankara, Beijingul a scăpat de ameninţarea tarifelor vamale suplimentare ale UE și dă o palmă autorităților europene, care încearcă să limiteze accesul comercianților chinezi în piața spațiului comunitar.