Disparități și inechități în educația din România / Un expert în educație explică REZULTATELE la Evaluarea Națională

Disparități și inechități în educația din România / Un expert în educație explică REZULTATELE la Evaluarea Națională
Evaluare Națională
Publicat: 15/07/2024, 18:12
Actualizat: 15/07/2024, 18:18

Diferența dintre numărul elevilor înscriși la Evaluarea Națională și cei care au susținut probele a atras atenția opiniei publice și a factorilor de decizie. Daniela Vișoianu, expert în educație, a explicat pentru Gândul care sunt principalele motive care stau la baza acestor rezultate.

Daniela Vișoianu a explicat că absolvenții de clasa a opta sunt înscriși automat la Evaluarea Națională.

Pentru că a existat așa-numitul „fenomen Brăila”, confirmat și în alte județe, școlile nu-i înscriau la Evaluarea Națională pe elevii de clasa a opta care nu aveau achizițiile de bază. Aceasta este o obligație impusă de Ministerul Educației pentru a împiedica școlile să ascundă elevii cu performanțe slabe. Totuși, nu toți copiii au nevoie de Evaluarea Națională. Un număr foarte mic de elevi, de exemplu, nu au nevoie de Evaluarea Națională pentru că au rezultate deosebite la olimpiadă și se pot înscrie direct la liceul dorit”, a declarat Daniela Vișoianu.

Expertul în educație a precizat că pentru elevii care se îndreaptă spre învățământul profesional, nu este obligatorie susținerea Evaluării Naționale, deoarece școlarizarea este obligatorie până la clasa a 12-a.

Deci, practic, și fără Evaluarea Națională, orice elev trebuie să fie înscris în clasa a noua. Pentru liceul teoretic și liceul tehnologic, care ambele se termină cu examen de bacalaureat, e nevoie de Evaluarea Națională”, a menționat Daniela Visoianu.

România este pe primul loc în UE după rata abandonului şcolar

În ceea ce privește abandonul școlar, expertul a menționat că România are cea mai mare rată de abandon școlar din Uniunea Europeană.

„Indicatorul nostru este influențat de obligativitatea școlii până la clasa a 12-a. Sunt multe țări care permit copiilor să lucreze după 16 ani. La noi, dreptul de muncă și obligația de școlarizare se suprapun. În România, copiii se pierd de școală în mai multe etape. O etapă este undeva în ciclul primar, la final de clasa a 2-a început de clasa a 3-a.

Un copil care n-a fost la grădiniță, sau unul care n-are deloc sprijin acasă, se va integra mai greu în școală și va avea dificultăți la în învățarea scrisului, cititului.

Pentru un copil dintr-o familie în care educația nu este apreciată sau în care părinții nu știu, nu pot să își sprijine copilul, în absența sprijinului suplimentar la clasă, diferențele mici de la grădiniță devin diferențe mari și copilul se simte pierdut și este tentat să abandoneze. Mai există copii care pleacă cu familiile care muncesc informal în spațiul Uniunii Europene și care sunt înscriși undeva în niște cataloage, fără frecventarea constantă a școlii, cu gândul că vor activa cândva școlarizarea de „a doua șansă”, a explicat Daniela Vișoianu.

Un alt prag important este trecerea de la clasa a opta la clasa a noua, mai ales în mediul rural, unde elevii trebuie să facă naveta sau să se mute la gazdă sau internat, pentru a continua studiile liceale.

Nu toate familiile pot susține financiar aceste costuri și mai ales nu toate familiile pot să înțeleagă de ce trebuie să o facă, dacă liceul sau „profesională” nu par să le sprijine sau ajute copilul. Adică familiile nu văd valoarea adăugată a efortului financiar, pentru că elevul nici nu învață bine o meserie”, a precizat expertul în educație.

În fiecare an, Evaluarea Națională și rezultatele sale ne pun față în față cu numeroase probleme întâlnite în asigurarea dreptului copiilor români la educație. Urmărind datele disponibile cu privire la generația care a intrat pe porțile școlii cu nouă ani în urmă, atât pe etape, cât și în plan geografic, putem observa o serie de inechități și riscuri care trebuie să își găsească răspunsul în analizele și măsurile de politică publică ale autorităților relevante.

Disparitățile între mediul urban și rural

Întrebată dacă este asigurat în totalitate dreptul copiilor români la educație, Daniela Vișoianu a răspuns: „Nu. Sunt foarte multe disparități. Prima este mediul în care te-ai născut, a doua este familia în care te-ai născut și statutul ei socio-economic. Pe măsură ce trec anii de studii, nevoile copiilor sunt tot mai mari și atunci cu cât familia are capacitatea să sprijine copilul, cu atât copilul are șanse la un viitor mai bun”.

Expertul în educație a evidențiat și disparitățile semnificative între mediul urban și cel rural în ceea ce privește calitatea educației.

„În mediul rural avem profesori necalificați sau suplinitori, ceea ce afectează calitatea educației. Statul ar trebui să vină cu măsuri compensatorii,” a spus expertul în educație și a explicat că, în prezent, există o tendință de a aloca mai multe resurse zonelor mai bogate, perpetuând inechitățile educaționale.

Principiul de calitate este că celor care au nevoi mai mari trebuie să li se dea mai mult. Noi, într-un fel, luăm de la cei care au nevoi mai mari, mai săraci, și dăm la cei mai bogați. De exemplu, în mediul urban bogat mulți dintre profesori au 20-25 de ani vechime, sunt experimentați și sunt plătiți mai bine, pentru că sunt plătiți în funcție de vechime. Practic, în mediul rural avem profesori plătiți mai puțin. Prin mecanismul de finanțare per elev, investiția este aceeași în fiecare școală, pentru fiecare elev. Dar se întâmplă să se creeze compensații între economiile făcute pentru plata profesorilor din mediile rurale defavorizate și costul mare al resursei umane din mediul urban”, a mai spus Daniela Vișoianu.

În România sunt județe unde peste 25% dintre copii nu au ajuns la finalul clasei a VIII-a

Doar trei din cinci copii intrați în școală acum nouă ani au reușit să obțină medii peste 5, iar situația în plan teritorial este și mai îngrijorătoare. În România sunt județe unde peste 25% dintre copii nu au ajuns nici la finalul clasei a VIII-a, potrivit Salvați Copiii.

Rezultatele finale ale Evaluării Naționale, după contestații, ne arată că doar trei din cinci copii intrați în școală acum nouă ani au reușit să obțină medii peste 5, iar situația în plan teritorial este și mai îngrijorătoare. Mai precis, în timp ce, la nivel național, ponderea elevilor înscriși în clasa pregătitoare acum nouă ani și care nu au ajuns până la finalul clasei a VIII-a este de puțin peste 15%, în plan teritorial, putem observa discrepanțe foarte mari, existând județe unde nivelul acestui indicator se apropie sau depășește pragul de un sfert dintre elevii înscriși la școală: Giurgiu (27,26%); Călărași (25,9%), Covasna (24,51%). Acest procent de părăsire a educației poate fi explicat, pe de o parte prin abandonul școlar, iar, pe de altă parte prin fenomenul migrației.

CITEȘTE ȘI:

6000 de locuri de muncă pentru elevii care nu au luat examenul de BACALAUREAT. Ce salarii oferă angajatorii

Liceul din România în care niciun elev NU A LUAT Bacalaureatul în 2024. În ce oraș se află

Olga Borșcevschi
Absolventă a Universității de Stat din Republica Moldova, Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, Borșcevschi Olga a debutat în presă la televiziunea Realitatea TV Moldova și la site-ul Evenimentul mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Rezultate parțiale alegeri prezidențiale 2024, turul 1. Marcel Ciolacu, pe primul loc. Surpriza de pe...
BREAKING! Nicolae Ciucă a demisionat după DEZASTRU
FOTO. Jaqueline Cristian, imagini fabuloase în costum de baie
Cum a ajuns Ion Iliescu primul președinte al României democrate. Istoria marcată de minciuni, proteste...
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu...
Ce avere are Călin Georgescu, candidatul care a provocat cea mai mare surpriză la alegerile...
George Simion susține că a intrat în turul 2 și acuză „manipularea prin sondaje toxice”....
Gigi Becali, DERAPAJ rușinos la adresa Elenei Lasconi! A spus-o public, ca toată România să...
Care este cea mai sănătoasă salată de vinete din România, potrivit lui Dragoș Pătraru
Mircea Geoană, după exit-poll: "Surprinzător și dezamăgitor. Celor mai tineri vreau să le dau ștafeta"
Șoșoacă despre Călin Georgescu: E un...
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
De ce boală secretă suferea Gabriel Cotabiță! Acum s-a aflat de ce transpira excesiv. Artistul...
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Referendum local în Capitală. Rezultat: Referedumul a trecut pragul şi varinta DA are peste 50%....
ADEVĂRUL despre România în Al Doilea Război. „Am avut norocul să...”
Cristian Cioacă nu mai scapă. Decizia luată după moartea Elodiei Ghinescu
Tragedie aviatică la Vilnius. Un avion s-a prăbușit peste o clădire rezidențială
Cum a apărut Ilinca Simion la o secție de votare din București. George Simion a...
Călin Georgescu, prima reacție după exit poll-urile de la închiderea urnelor: „Poporul român a ales...
Oana Roman, mesaj trist despre moartea prietenilor ei, Gabriel Cotabiță și Marius Bațu. „Bucurați-vă, fraților,...
Orgoliul și mândria l-au ţinut pe Mihai Bendeac departe de Gabriel Cotabiţă: "Iartă-mă. Deși e...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
O structură subacvatică de mari dimensiuni, similară unui vulcan, găsită în largul statului Alaska