Gabriel Stanciu, director general Alstom România, a confirmat, pentru Gândul, că la noul metrou produs în Brazilia, testat la Berceni, au sărit siguranțele când a fost introdus la rețeaua electrică. Pe de altă parte, șeful Alstom spune însă că „este bine că au sărit siguranțele și nu s-a întâmplat altceva”. Mai mult, oficialul companiei care produce noile garnituri crede că principala problemă este de fapt a rețelei, „care este veche”.
„Trenul se află în faza de testare și integrare. În această fază, la orice fel de tren, și la orice fel de producător, apar încontinuu chestiuni de corectat. În ceea ce privește faptul că au sărit niște siguranțe, există o investigație tehnică în curs. Trebuie să vedem dacă este din cauza siguranței, dacă este din cauza softurilor. Cel mai probabil este din cauza grupurilor de sarcină care apar pe rețeaua aceasta, care este foarte veche și în care tensiunea este nefiltrată. Nu știm să spunem, este prematur”, a spus Gabriel Stanciu, pentru Gândul.
Directorul general Alstom România susține că este „bine că a sărit siguranța și nu s-a întâmplat altceva”.
„Avem echipă de ingineri mixtă, din Belgia, Brazilia, India și România. Situația se va rezolva. Lumea trebuie să înțeleagă că este mai degrabă normală situație, decât una excepțională. În rețea apar tot felul de probleme, pentru că sunt tot felul de influențe electromagnetice. Bine că sare și nu se întâmplă altceva. Este o chestiune de ore până se va rezolva”, a explicat Gabriel Stanciu.
Șeful Alstom România a mai spus că pre-recepția la a treia garnitură se va face săptămâna viitoare, în Brazilia.
Săptămâna viitoare se va face, în Brazilia, pre-recepția la al treilea tren. Sigur, noi avem un calendar industrial, numai că trebuie să ținem cont de faptul că trebuie să ne coordonăm și cu programul de testare – validare – omologare și certificare. Pentru că nu este bine să le trimitem pe toate aici, pentru că nu avem unde să le ținem. Este o chestiune dinamică”, a adăugat oficialul Alstom.
Întrebat când ar putea fi introdus în circulație primul metrou Alstom, Stanciu a răspus:
„Noi în plan avem până la sfârșitul anului. Nu depinde doar de noi. Este o chestiune legată și de disponibilitatea liniei. Noile trenuri trebuie testate pe Magistrala 5, iar în timpul zilei, nu ai cum. Doar noaptea se pot testa, cu un timp foarte limitat”.
Gândul a dezvăluit joi că siguranțele la noul metrou produs în Brazilia au sărit pentru a doua oară când a fost introdus la rețeaua electrică.
Deși se află în București încă din luna aprilie 2024, trenul Giurgiu nu a intrat nici acum în probe.
Surse Metrorex au precizat, în exclusivitate pentru Gândul, că nici acum inginerii indieni nu reușesc „să-i dea de cap” noului tren.
La prima încercare de a introduce garnitura la rețeaua de curent, trenului „Giurgiu” i-a sărit o siguranță. Se întâmpla în urmă cu aproximativ trei săptămâni.
Zilele trecute, când a fost introdus a doua oară la rețeaua electrică, noii garnituri i-au sărit siguranțele. Din nou!
În aceste condiții, se întârzie foarte mult rodajul de 10.000 de kilometri care trebuie făcut pentru primul tren și de 2.000 de kilometri pentru al doilea tren.
Mai ales că, așa cum Gândul a dezvăluit recent, mecanicii români trebuie să facă 500 de ture pentru rodajul metroului adus din Brazilia. Magistrala 5 are 20 de kilometri, 10 dus, 10 întors. Asta înseamnă cam 500 de ture pentru rodajul de 10.000 de kilometri.
Marian Artimon, unul dintre cei mai experimentați oameni de la metrou, lider de sindicat Metrorex, crede că noile garnituri nu vor fi introduse în circulația în acest an.
„Noi ne-am dori foarte mult să avem noile trenuri pe Magistrala 5, dar, la cum merg lucrurile în prezent, acest lucru nu va fi posibil în 2024. Nu cred că va fi timp pentru probele de 10.000 de kilometri pentru primul tren și de 2.000 de kilometri pentru al doilea”, declara recent Marian Artimon.
Alstom ar fi trebuit să livreze prima garnitură către Metrorex, din cele 13 rame, în iunie 2023. Acestea vor ajunge cu o întârziere foarte mare.
Metrorex și Alstom au semnat în 2020 contractul pentru cele 13 trenuri de metrou, care vor fi introduse pe Magistrala 5.
Valoarea contractului pentru cele 13 trenuri este de peste 100 de milioane de euro.
Contractul dintre Alstom și Metrorex poate fi extins cu opţiunea de livrare a încă 17 trenuri, pe baza unei comenzi din partea beneficiarului. Valoarea totală a proiectului poate urca la 240 de milioane de euro.
CITEȘTE ȘI: