Criza migranților din Belarus a determinat Polonia să ia măsuri dure împotriva vecinului său, iar acum Varșovia vrea să dea o nouă lovitură, de data aceasta comerțului dintre China și Uniunea Europeană. Legătura dintre China și Belarus este simplă: chinezii au modernizat infrastructura feroviară din țară pentru a-și putea exporta produsele în UE, însă cele două linii de cale ferată cu ieșire din Grodno și Brest spre Polonia vor deveni inactive.
Polonia a închis anterior toate punctele de trecere a frontierei cu Belarus, cu excepția traficului feroviar, după incidentele cu migranți împinși de bieloruși peste granița comună. Doar trecerea Terespol-Brest este deschisă pentru autovehicule, însă cu restricții stricte de circulație.
Autoritățile poloneze s-au săturat de politica din ultimii doi ani a liderului țării vecine, Aleksandr Lukașenko, care trimite în mod deliberat emigranți la frontieră, cu scopul de a genera un nou context de insecuritate la marginea UE. Polonezii au investit masiv în fortificarea granițelor, pentru a evita crizele diplomatice declanșate de Belarus.
Acum Varșovia a luat decizia îndrăzneață de a normaliza forțat relațiile cu Minsk: vor închide liniile de cale ferată de la Grodno și Brest, singurele porți de acces ale comerțului chinez în Europa. China a investit în modernizarea rețelei feroviare din Belarus. Această restricție ar putea determina autoritățile de la Beijing să pună presiune pe liderul intransigent Lukașenko să reconsidere ofensiva migranților.
Președintele Andrzej Duda a anunțat încă de la sfârșitul lunii iunie în cadrul unei vizite oficiale în China că acest lucru se va întâmpla dacă vecinii nu își schimbă atitudinea, relatează Bloomberg.
„Chiar dacă doar o mică parte din exporturile Chinei către UE trec prin Belarus, criza transporturilor declanșată în Marea Roșie și consecințele acesteia asupra comerțului maritim global, sporește rolul legăturilor feroviare eurasiatice în lanțul de aprovizionare”, a subliniat Konrad Poplawski, economist în cadrul „Centrului pentru Studii Orientale” din Varșovia.
În acest context, Belarus a devenit singura legătură feroviară pentru mărfurile chineze care se îndreaptă către Uniunea Europeană. Doar în primul trimestru al anului 2024, volumul de mărfuri s-a majorat cu 89%, fapt ce indică importanța geostrategică a rutei.