Deficiențele și vulnerabilitățile de securitate ale noii aplicații a Registrului Comerțului – un proiect realizat de firme private, în urma unor licitații de sute de milioane de lei, reclamate intens în ultimele zile în spațiul public de mediul de afaceri și avocați – sunt în lucru pentru a fi remediate, dar angajații instituției spun că refuză să deconteze incompetența managementului și să vină la lucru peste program și în zilele libere legale, fără plata orelor suplimentare, a spus, pentru Gândul, președintele Sindicatului Angajaților din Oficiul Național al Registrului Comerțului (SAONRC), Ionela Monica Pietriș.
Problemele apărute de la lansarea noii platforme a Registrului Comerțului provoacă atât nemulțumirea mediului de afaceri, care a reclamat o înrăutățire în loc de o creștere a eficienței funcționării acesteia, cât și a angajaților, care au fost chemați din zilele libere legale pentru a repara ceea ce a fost implementat de firmele din afara instituției, care au câștigat licitații ce însumează 40 de milioane de euro.
Noua platfomă a fost lansată cu surle și trâmbițe acum două săptămâni, iar de atunci, rețelele de socializare s-au umplut de postări deloc laudative la adresa funcționării platformei.
„Am redus timpul necesar pentru crearea unei firme de la 72 de ore la 24 de ore.Antreprenorii au nevoie de doar 15 minute pentru a completa și încărca documentele în portalul ONRC 2.0.”, spunea, în 1 august, Bogdan Ivan, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Pe lângă experiențele personale ale avocaților care se vedeau blocați o oră în fața calculatorului pentru o operațiune care lua înainte trei minute, au fost publicate și raportate de specialitate care detaliază vulnerabilități în securizarea CNP-urilor pentru persoaanele fizice in insolvență și alte riscuri semnificative pentru mii de utilizatori.
Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, care are sub umbrela sa ONRC, spunea, marți, pentru Economedia, că, dacă problemele cu noul portal informatic nu vor fi remediate, va cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC. O zi mai târziu, în 14 august, directorul general al ONRC a transmis o adresă prin care cerea angajaților să vină la lucru în zilele libere de 15 și 16 august, din cauza numărului mare de cereri de înregistrare aflate în procesare, solicitare respinsă vineri de angajați, așa cum au transmis reprezentanții sindicali.
Angajații ONRC au fost chemați la lucru din zilele legale, după întârzierile din ultimele zile.
„Colegii noștri întreprind toate demersurile ca lucrurile să funcționeze. Este un efort suplimentar. Munca suplimentară, după cum spun, este recompensată prin timp liber. Noi nu suntem de acord cu acest lucru, pentru că este vorba despre un proiect pe fonduri europene, sunt bani care au fost atribuiți persoanelor care au lucrat la proiect, iar colegilor li se cere să muncească suplimentar pentru a remedia dificultățile întâmpinate de când a fost dat în producție. Este un proiect care a fost recepționat la 31 octombrie și dat în producție la sfârșitul lunii iulie 2024”, a spus președintele SAONRC, Ionela Monica Pietriș, pentru Gândul.
Liderul sindical susține că angajații Registrului Comerțului sunt chemați acum să remedieze probleme apărute din cauza unui management deficitar în gestionarea unui proiect pentru care s-au plătit unor firme externe sume uriașe.
„Este vorba de oameni (angajați ai firmelor care au câștigat proiectul – n.r.) catre au fost plătiți cu bani foarte mulți, iar personalul, pentru a lucra în timpul liber la solicitarea conducerii, ar fi trebui remunerat în plus, nu doar compensarea prin zile libere.
În plus de asta, noi nu suntem de acord, colegii noștri sunt suprasolicitați, sunt obosiți, au fost supuși la o perioadă foarte stresantă, iar riscul la care supunem angajații ca să remediem niște probleme din cauza managementului deficitar, nu cred că angajații ar trebui să deconteze aceste sincope în derularea unui sistem informatic care ar fi trebuit să fie funcțional la momentul ăsta”, a precizat liderul sindical.
Întrebată cine crede că este responsabil pentru toate inconvenientele din ultimele zile, liderul sindical Monica Pietriș a evitat să numească o firmă, lăsând conducerea instituției să indice vinovații.
„Pentru vulnerabilități, părerea mea este că, așa cum a fost derulat contractul, sunt informații care se pot solicita public la ONRC, iar conducerea va trebui să răspundă la ele, întrucât pentru noi reprezintă un obiect al muncii, iar îmbunătățirea condițiilor de muncă, în contextul dat, reprezintă la momentul acesta o suprasolicitare a angajaților, un efort suplimentar. Noi, nici măcar pentru negocierea contractului colectiv de muncă nu am reușit să ajungem până în momentul de față la un consens și acum ne vedem puși în fața unei presiuni care nu are de-a face decât cu managementul instituției, nu are de-a face cu altceva”, a spus președintele SAONRC.
Liderul sindical a admis că angajații au interpretat adresa transmisă de conducere ca o reacție la declarațiile ministrului Justiției, privind măsuri care nu excludeau demiterea șefului ONRC, pentru remedierea problemelor reclamate de mediul de afaceri.
Nu se remediază acum. Remedierile trebuiau să fie date înainte de intrarea în producție. Atât timp cât colegii noștri nu au participat, nu au fost consultați cu privire la această aplicație, nu este drept să ni se ceară să facem eforturi suplimentare, în condițiile în care suntem epuizați, avem colegi care nu mai sunt printre noi. Să fim serioși, oamenii ăia de ce nu mai sunt printre noi? Avem coleg de la ONRC care a făcut parte din echipa de proiect și nu mai este printre noi.
Suprasolicitarea își spune cuvântul. Nu vrem să ne pierdem unii pe alții, nu vrem să fim legume pentru familiile noastre. N-am cerut altceva decât niște drepturi, iar dreptul nostru este să nu prestăm muncă suplimentară pentru ceea ce nu au fost alții în stare să facă”, a declarat liderul sindical.
Referintor la posibila implicare a companiei Maguay Computers, unul dintre subcontractorii contractului de execuție, al cărei nume a apărut frecvent în legătură cu probleme aplicației, liderul sindical a subliniat că singura în măsură să dea răspunsurile potrivite este conducerea instituției.
„Sunt detalii pe care nu vreau, nu-mi doresc să le comentez. La aceste detalii, conducerea este singura în măsură să dea răspunsurile potrivite, ca să spun așa, pentru opinia publică, pentru că avem un manager de proiect, avem un proiect de o asemenea anvergură.
Nu ne jucăm cu viața mediului de afaceri și cu viața angajaților, sunt două puncte extrem de importante. Noi nu ne dorim și de asta am și spus că ne opunem efectuării prestării orelor suplimentare, mai ales cum a fost în situația de față, într-o zi liberă legală, într-o zi liberă dată de la Guvern, când salariații se refac”, a adăugat președintele sindicatului din ONRC.
Liderul sindical a subliniat că au fost angajați care au plecat seara târziu, chiar și la orele 23:00, de la serviciu și riscă să clacheze, iar toate aceste probleme vin acum în plin proces de negociere a contractului colectiv de muncă.
„Singurul lucru pe care îl am de spus și vreau să îl audă toată lumea: angajații refuză să deconteze, practic, incompetența conducerii ONRC. Nu se poate așa ceva! Oamenii sunt resursa cea mai importantă într-o organizație. Dacă resursa umană nu o valorificăm și nu venim spre ea pentru a duce la îndeplinire scopul organizației și obiectivele care sunt întreprinse, dacă nu respectăm ceea ce este de respectat și în folosul oamenilor, al oamenilor de afaceri și al angajaților, unde ajungem?
Presiunea este constantă, iar noi nu mai suportăm și din cauza asta refuzăm să decontăm incompetența. Nu se mai poate așa!”, a conchis președintele SAONRC.
„Sistemul Electronic Integrat al ONRC consolidat şi interoperabil destinat asigurării serviciilor de e-Guvernare centrate pe evenimente de viaţă (ONRC V2.0)”, un proiect de investiții major, cu fonduri europene, și-a propus creșterea transparenței și interacțiunii ONRC cu cetățenii, precum și îmbunătățirea eficienței interne prin creșterea nivelului de sofisticare a serviciilor publice gestionate cu privire la Registrul Comerțului și Buletinul Procedurilor de Insolvență.
Conform datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), licitația principală de achiziții în proiect, lansată în septembrie 2021, a fost finalizată în martie 2022, iar contractul a fost semnat în mai 2022, cu asocierea condusă de către compnia Vodafone și subcontractanții Total Soft SA (35,45%) și Maguay Computers SRL (18%).
Contactul a fost atribuit pe baza criteriului ”Cel mai bun raport calitate – preț, fără ca rezultatul să fie contestat la CNSC, conform arhivelor consultate de Gândul.
Conducerea ONRC a achitat, conform informațiilor Economedia, suma de 164 milioane de lei pentru contractul de execuție a noii platforme, suma de 6,4 milioane de lei către Euro-Testing Software Solution SRL pentru contractul de testare și securitate și suma de 2,3 milioane de lei către Global Resolution Experts SRL și TDP Partners SRL pentru contractul de management.
Contractul-cadru consultat de Gândul arată termenele clare pentru remedierea probelemelor apărute în perioada de garanție, care sunt în responsabilitatea presatorilor contractați.
Dintre companiile care au câștigat contractele la licitațiile ONRC, reprezentanții societății comerciale Maguay Computers consideră că firma pe care o reprezintă nu are nicio vină în apariția erorilor de funcționare ale noului portal al ONRC, potrivit Economedia.
Nu este prima dată când numele companiei apare în contextul unor licitații cu bugete semnificative pentru digitalizarea României.
Maguay Computers, cu obiectul de activitate „Fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice”, a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri netă de 212,12 milioane de lei și un profit net de 17,18 milioane de lei, cu 45 de angajați.
În 2022, compania a avut o cifră de afaceri de 123,51 milioane de lei, cu un profit de 4,14 milioane de lei și 41 de angajați.
Maguay Computers SRL este ofertant principal al asocierii cu Phoenix IT SRL și Wisevoice AI SRL pentru contractul de implementare a proiectului „Portalul Digital Unic al României – PDURo”, un proiect în valoare de peste 19 milioane de euro (96 de milioane de lei) plus TVA, parte a cloud-ului guveramental, așa cum a scris România Liberă.
Maguay Computers, înființată în 1999, i-a avut ca acționari pe Pavel Pughin, Eduard Pughin și Gabriel Pughin. Tatăl, Pavel Pughin a absolvit Facultatea de Comerț Exterior în regimul comunist și a lucrat în comerțul exterior ca economist. Eduard Pughin a rămas unic acționar după retragerea lui Gabriel Pughin și a lui Pavel Pughin, în 2012.
Din datele publice citate, în ultimii cinci ani, firma a obținut singură sau în asociere cu alte firme, 107 contracte din bani publici, în valoare de 71 de milioane de euro (355 de milioane de lei), cel mai mare fiind cel încheiat în martie, pentru digitalizarea administrației.
Contracte precendente cu Autoritatea pentru Digitalizarea României au valoare mai mică, respectiv aproximativ 100.000 de euro.
În toamna lui 2023, Maguay Computers a câștigat licitația Ministerului Afacerilor Externe pentru implementarea „Sistemului informatic integrat de emitere și gestiune a pașaportului electronic, pașaportului diplomatic și de serviciu și a titlurilor de călătorie în oficiile posturilor consulare (e-Pass)” – aproape 10 milioane de euro (47 de milioane de lei).
Are contracte și cu Nuclearelectrica SA , în valoare de 7 milioane de euro (37 de milioane de lei), încheiate între 2020 și 2022, pentru platforme hardware și software, servicii de întreținere echipamente.
Un alt contract de notorietate este cel din 2019, când Maguay Computers a dotat Serviciul de Telecomunicații Speciale cu tablete înainte de alegerile prezidențiale, împreună cu SC World Professional Services SRL. Contractul a fost de aproape 3 milioane de euro (14 milioane de lei).
CITEȘTE ȘI: