ANALIZĂ: De ce continuă atât de mulți migranți să traverseze Canalul Mânecii, deși zeci mor înecați periodic? Vina, între autorități și traficanți

ANALIZĂ: De ce continuă atât de mulți migranți să traverseze Canalul Mânecii, deși zeci mor înecați periodic? Vina, între autorități și traficanți
Publicat: 06/09/2024, 07:30

Tot mai mulți migranți traversează Canalul Mânecii din Franța spre Marea Britanie, iar fenomenul continuă să existe, cu toate că, nu mai departe de începutul acestei săptămâni, cel puțin zece oameni și-au pierdut viața încercând să ajungă în Regat.

Deși este o rută foarte dificilă și extrem de periculoasă, din ce în ce mai mulți migranți aleg să o parcurgă, spre disperarea Londrei.

Prin comparație cu alte zone în care acest fenomen este prezent, cum ar fi rutele din Mediterana spre Grecia, Italia sau Spania, ori prin Oceanul Atlantic, tot către Spania sau chiar Portugalia, ruta prin Canalul Mânecii este mai scurtă, dar nu mai puțin periculoasă.

De ce preferă mulți migranți să ajungă în Marea Britanie?

Motivele pentru care migranții, majoritatea din Africa și Orientul Mijlociu, preferă să meargă în Marea Britanie sunt dintre cele mai diverse, dar unele dintre ele sunt întâlnite în cele mai multe cazuri.

Aproape fără excepție, cei care încearcă să traverseze Marea Mânecii trec prin mai multe state europene, însă preferă în continuare să meargă în Marea Britanie, cu toate că ar putea să rămână în prima țară membră a Uniunii Europene în care au ajuns.

Iar aici există mai mulți factori care influențează această decizie.

Limba

Cei mai mulți dintre migranții care aleg acest traseu cunosc limba engleză, cel puțin la nivel de bază, iar Marea Britanie ar fi destinația cea mai bună pentru aceștia.

De altfel, foarte mulți dintre ei vin din state ale Africii Subsahariene sau de Est, colonizate în trecut de Marea Britanie. Un alt grup de migranți care vin spre Europa sunt cei vorbitori de limbă franceză, dar, în general, aceștia preferă să se stabilească în Franța, țară care găzduiește un număr destul de mare de refugiați.

Deși mai puțini, unii dintre migranții care aleg să traverseze Canalul Mânecii provin din Pakistan, India sau Bangladesh, tot foste colonii britanice.

Brexit și deportările

După ieșirea Marii Britanii din Blocul comunitar, statele europene au preferat, în general, să nu mai accepte deportarea către teritoriile lor a migranților care au ajuns în Regat, în baza Acordului de la Dublin, care prevede returnarea solicitanților de azil către prima țară a UE în care aceștia au sosit. Acest lucru a însemnat că solicitanții de azil nu vor putea fi trimiși de autoritățile britanice în alte părți ale Europei decât foarte greu, mai ales în lipsa unor acorduri bilaterale, necesare acum, după Brexit. Cu atât mai mult cu cât mulți dintre ei vin din state cu probleme grave în ceea ce privește drepturile omului, precum Eritreea sau Afganistan, ori extrem de instabile, precum Republica Democratică Congo sau Somalia.

În plus, deși fostul premier al Marii Britanii, Rishi Sunak, a propus transferarea temporară a solicitanților de azil către Rwanda, unde cererile lor ar fi urmat să fie proceate, acest plan a fost respins categoric de Keir Starmer, noul prim-ministru. Prin urmare, migranții nu au de ce să se teamă, la prima vedere cel puțin, că ar risca să fie deportați prea curând odată ajunși în Regat.

Situația din Franța

Cei mai mulți dintre solicitanții de azil care vor să traverseze Canalul Mânecii ajung în portul francez Calais, unde există numeroase tabere improvizate în care aceștia așteaptă momentul potrivit pentru a încerca să ajungă la destinația finală.

Din păcate, însă, mulți dintre ei mor în apele mării, însă disperarea provocată de situația economică din țările de origine și condițiile precare de la Calais îi determină să încerce această cale.

În timp ce investigațiile referitoare la incidentul de marți continuă, autoritățile locale au decis să trimită buldozere pentru a demonta tabăra de migranți improvizată din afara portului Calais, care a fost folosită de mulți dintre cei care se aflau în ambarcațiunea improvizată care s-a scufundat. Iar migranții simt presiunea.

„Sunt stresat. I-am cunoscut pe unii dintre ei (dintre morți, n. red.). Poliția mi-a luat acum cortul și toate lucrurile”, a spus un tânăr de 23 de ani din Eritreea pentru BBC.

Oficialii francezi au sugerat că majoritatea, dacă nu chiar toți dintre cei care au murit în naufragiul de marți provin din Eritreea. Mulți tineri au părăsit țara africană pentru a evita serviciul militar, care este obligatoriu și care poate dura pe termen nelimitat.

„Aștept aici de un an. Nu am bani (să plătesc traficanții, n. red.), a spus bărbatul din Eritreea, care este în continuare decis să ajungă în Marea Britanie, crezând că poate găsi de lucru acolo.

Traficanții de migranți

Cei care câștigă cel mai mult din toată această situație sunt, bineînțeles, traficanții de migranți. Aceștia încasează sume de ordinul miilor de euro de la fiecare persoană pe care promit să o ajute să treacă în siguranță în Marea Britanie. Doar că, odată plătiți, aceștia pur și simplu nu consideră că ar avea vreo responsabilitate față de viața celor pe care îi transportă.

Dany Patoux, reprezentant al unei organizații caritabile din Franța, spune că rețelele de traficanți sunt în mod evident responsabile, dar a adăugat că militarizarea tot mai mare a coastei franceze a determinat aceste rețele să își asume riscuri din ce în ce mai mari și să își expună „clienții” unor riscuri tot mai mari.

„Toate aceste forțe de securitate suplimentare active pe coasta noastră, navele, dronele și elicopterele, nu reușesc altceva decât să provoace mai multe morți. Acei migranți care vor să traverseze își asumă riscuri din ce în ce mai mari”, a spus Patoux.

Potrivit acestuia, mai mulți oameni au fost forțați să se înghesuie pe fiecare barcă, deoarece multe dintre ambarcațiuni au fost distruse de Poliție la momentul naufragiului.

Sursa foto: Profimedia

Andrei Văcaru
Andrei Văcaru a absolvit studiile de licență la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării în anul 2013, dar și un master în Comunicare mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Motivul pentru care un român nu mai are voie să calce timp de un an...
Gabi Bădălău, decizie RADICALĂ după ce a pierdut procesul cu Claudia Pătrășcanu! Ce urmează să...
FOTO. Gafă uriașă a uneia dintre cele mai frumoase femei
Anchetă în Timiș după ce, în spațiul public, au apărut informații că o tânără s-ar...
Doliu uriaș! A murit actorul din „Liceenii”. Anunțul trist a fost făcut de Teatrul Național...
VIDEO. Momentul în care cântăreața greacă Marinella se prăbușește pe scenă. Artista a suferit un...
Acuzații de „blat” la adresa Antena 1, după ce Nicolai Tand și Sorin Brotnei au...
Mihaela Rădulescu, apariție de infarct la 55 de ani. Decolteul uriaș a făcut victime! Fanii...
Debit triplu pe Dunăre şi Cod Roşu de ploi adus de ciclonul Ashley. Când se...
"Am murit pe masa de operație, iar ce am văzut apoi e foarte diferit de...
Parada de 1 decembrie 2024 ar putea fi mutată în altă zi! Care este motivul...
Pictorial de senzaţie cu cei mai obraznici 'iepuraşi' din România. Andreea Bălan, Anda Adam, Lavinia...
🔥 Preț bun la Dacia Duster III! Descoperă reducerile și dotările!
Premierul Marii Britanii se va întâlni cu Ursula von der Leyen pentru îmbunătăţirea relaţiilor cu...
Ultimele zile de PACE și primele zile de război în Europa
Pedeapsă pentru Băsescu. Fostul președinte al României NU a scăpat nepedepsit
Trucuri pentru curățat husa de la telefon. Cum devine impecabilă
Ce a putut să facă un român la ușa apartamentului său, pe scara blocului. Ceilalți...
Ana Maria Vasiliu, înmormântată în rochia de mireasă! Detalii cutremurătoare
A renunțat Flick la prieteni pentru relație? „Eram văzut ca eternul burlac, petrecăreț. Eram petrecărețul...
Surpriză de neuitat pentru Livia Eftimie! Cum i-a celebrat Spike ziua de naștere
BANCUL ZILEI. Bubulina către Bulă: - Să nu se însoare cu proasta aceea!
Inteligența Artificială poate face „81 de ani de muncă de detectiv în 30 de ore”