În cadrul unei audieri, ce a avut loc luni, menite să clarifice cauzele imploziei submersibilului Titan, au fost prezentate ultimele mesaje ale echipajului, cu puțin timp înainte de tragedie. De asemenea, directorul inginer, care a luat parte la construcția submersibilului, a recunoscut că au fost făcute presiuni asupra sa, pentru ca ambarcațiunea să fie gata cât mai repede pentru primul voiaj.
Implozia submersibilului Titan, de la 18 iunie, anul acesta, în urma căruia toate cele cinci persoane aflate la bord au murit, a declanșat o adevărată dezbatere privind posibilele cauze ale tragediei
Garda de Coastă a prezentat o animație, ce ilustrează prima și ultima călătorie a submersibilului, în cadrul audierilor ce au avut loc luni și care vor dura două săptămâni. În reprezentarea vizuală a voiajului, a fost dezvăluit și ultimul schimb de mesaje cu echipajul submersibilului.
Cei aflați la bordul Titanului comunicau prin mesaje text cu personalul de pe nava de suport Polar Prince, notează The Guardian. Echipajul a pierdut contactul cu nava, după un schimb de mesaje despre adâncimea și greutatea submersibilului, în timp ce acesta cobora.
Personalul de pe Polar Prince au trimis apoi mesaje repetate, întrebând dacă Titanul încă poate vedea nava pe ecranul său de bord. Ultimul răspuns venit din partea submersibilului Titan, care a devenit intermitent pe măsură ce cobora, a fost „totul e bine aici”.
În cadrul audierilor de luni a fost chestionat și Tony Nissen, fost director de inginerie pentru compania care deținea Titanul. Întrebat dacă s-au făcut presiuni asupra sa, pentru ca Titanul să fie gata cât mai repede pentru primul său voiaj sub apă, acesta a răspuns: „100%”.
Cu toate acestea, atunci când Consiliul maritim l-a întrebat pe Nissen dacă a simțit că presiunea din partea lui Stockton Rush, cofondatorul OceanGate, ar fi compromis procedurile de siguranță și testele aferente, acesta a afirmat, după o pauză lungă:
„Nu … este o întrebare dificil de răspuns, deoarece având timp infinit și buget infinit, puteți face teste infinite”.
Nissen a mai precizat că submersibilul Titan a fost lovit de fulger în timpul unei misiuni de testare în 2018, iar asta ar fi putut compromite anumite elemente. Acesta a mai adăugat că a fost concediat în 2019, în același an în a refuzat să lase submersibilul să călătorească spre epava Titanicului. El a spus că a anunțat directorii companiei că Titanul „nu funcționează așa cum am crezut că noi”.
Audierile de luni au mai scos la iveală câteva observații ale Gardei de Coastă, cu privire la modul în care a fost gestionat procesul de pregătire a submersibilului pentru un voiaj sub apă, la altitudini extrem de mari. Printre observații, a fost menționat că submersibilul a fost lăsat expus la intemperii în timpul depozitării timp de șapte luni în 2022 și 2023. De asemenea, carena nu a fost niciodată revizuită de terțe părți, așa cum este procedura standard, au mai precizat reprezentanții Gardei de Coastă.
Citește și: