Tările membre ale Uniunii Europene au fost chemate la un vot crucial cu privire la impunerea unor taxe de până la 45% la importurile de vehicule electrice fabricate în China.
UPDATE: Comisia Europeană a anunțat că a primit suficient sprijin în cadrul votului membrilor UE pentru a impune tarife de până la 45% asupra importurilor de vehicule electrice fabricate în China.
Zece membri ai UE au votat în favoarea taxelor, cinci au votat împotrivă, și au fost 12 abțineri, au declarat surse UE, conform Reuters.
Italia, Franța, Polonia, Țările de Jos, Irlanda, Letonia, Lituania, Estonia, Bulgaria și Danemarca au votat „pentru”.
Germania, Ungaria, Malta, Slovenia și Slovacia au votat „împotrivă”.
România, alături de Belgia, Croația, Republica Cehă, Grecia, Spania, Cipru, Luxemburg, Austria, Portugalia, Suedia și Finlanda, s-au abținut.
Știrea inițială:
Comisia Europeană a propus o variantă finală a taxelor pentru următorii cinci ani, ca un mod de a contracara ceea ce consideră a fi subvenții chineze incorecte, după o anchetă antisubvenții care a durat un an, scrie Reuters.
Poziția UE față de Beijing a devenit mai dură în ultimii cinci ani, China fiind acum considerată atât un potențial partener în anumite probleme, dar și un concurent și un rival sistemic.
Comisia afirmă că surplusul de producție al Chinei, de trei milioane de vehicule electrice pe an, care trebuie exportate, este de două ori mai mare decât piața UE. Având în vedere taxele de 100% din Statele Unite și Canada, cea mai evidentă piață de desfacere pentru aceste vehicule electrice este Europa.
Executivul UE a declarat că este dispus să continue să negocieze cu China o alternativă la taxele vamale și ar putea reexamina un angajament de preț – care implică un preț minim de import și, de obicei, un plafon de volum – după ce le-a respins anterior pe cele oferite de companiile chineze.
Propunerea UE poate fi blocată dacă o majoritate calificată de 15 membri ai UE, reprezentând 65% din populația UE, votează împotriva ei.
În absența unei majorități calificate în ambele sensuri, executivul UE poate adopta taxele vamale. Cu toate acestea, acesta ar putea, de asemenea, să prezinte o propunere modificată dacă dorește să obțină un sprijin mai mare.
Se pare că Franța, Grecia, Italia și Polonia ar vota în favoarea propunerii, ceea ce ar fi suficient pentru a evita o majoritate de blocare împotriva taxelor.
Germania, cea mai mare economie din regiune și principalul producător de automobile, va vota împotriva introducerii taxelor, au declarat persoane la curent cu această chestiune. Germania s-a abținut la primul vot fără caracter obligatoriu privind propunerea, din iulie.
Producătorii auto germani, pentru care China reprezintă aproape o treime din vânzările lor, au fost deosebit de vocali împotriva taxelor, și se pare că între timp industria auto germană ar fi făcut presiuni asupra cancelarului german Olaf Scholz pentru a vota împotriva măsurii, conform Reuters.
În timp ce votul ei negativ nu ar deraia rezultatul votului, poziția Germaniei evidențiază problemele Bruxelles-ului în a obține sprijin pentru inițiativa sa, și ar putea forța Comisia să organizeze o a doua rundă de vot și să ia în considerare posibile compromisuri.
Ministrul economiei din Spania, anterior un susținător al taxelor, a declarat, de asemenea, într-o scrisoare adresată vicepreședintelui Comisiei Europene Valdis Dombrovskis că, în loc să impună taxe, UE ar trebui „să mențină negocierile deschise… dincolo de votul obligatoriu” pentru a ajunge la un acord privind prețurile, precum și relocarea producției de baterii în bloc.
Premierul spaniol Pedro Sanchez declarase deja, cu ocazia unei vizite în China, că UE ar trebui să își reconsidere poziția.
Unii membri ai UE sunt îngrijorați de răspunsul Beijingului. Beijingul a lansat deja în acest an propriile anchete privind importurile de brandy, produse lactate și carne de porc din UE.
Premierul ungar Viktor Orban a avertizat că UE se îndreaptă spre un „război rece economic” cu China.
Foto: Profimedia
CITIȚI ȘI: