GUVERNUL aprobă înființarea unei societăți comerciale feroviare „de interes strategic” / CFR Marfă înlocuită cu SC Carpatica Feroviar SA

GUVERNUL aprobă înființarea unei societăți comerciale feroviare „de interes strategic” / CFR Marfă înlocuită cu SC Carpatica Feroviar SA
Sursa foto: Mediafax / Alexandru Dobre
Publicat: 16/10/2024, 13:28
Actualizat: 16/10/2024, 14:07

Guvernul adoptă miercuri un proiect de hotărâre privind înființarea societății Carpatica Feroviar S.A., o nouă entitate de stat cu rol strategic în transportul feroviar de marfă. Concret, societatea Carpatica Feroviar va prelua activitatea CFR Marfă, operator care a acumulat datorii enorme, de peste patru miliarde de lei.

Înființarea Carpatica Feroviar SA va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză, conform notei de fundamare la înființarea noii societăți.

”Societate comercială de interes strategic”

Amintim faptul că Executivul a aprobat, în luna iunie, capitalizarea Carpatica Feroviar S.A. cu 125.000 de lei, „societate comercială de interes strategic”, care înlocuiește falimentara CFR Marfă.

”Printr-o Hotărâre de guvern s-a alocat suma de 125.000 de lei din fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului, care va suplimenta bugetul Ministerului Transporturilor pentru a asigura capitalizarea iniţială ca primă etapă a înfiinţării societăţii comerciale de interes strategic cu capital de stat Carpatica Feroviar S.A.

Înfiinţarea Carpatica Feroviar S.A. se va realiza în conformitate cu prevederile tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene şi a legislaţiei concurenţiale de la nivel european şi naţional. Activitatea va veni în completarea cerinţelor pieţei de transport feroviar din ţară şi legăturile internaţionale de transport feroviar”, a declarat Mihai Constantin, purtător de cuvânt, al Guvernului, la vremea respectivă.

Activitățile pe care le va face Carpatica Feroviar S.A.

Carpatica Feroviar S.A. va îndeplini două funcții majore:

  1. Activități de interes strategic: Societatea va avea obligația legală de a asigura transporturile feroviare necesare pentru mobilitatea prioritară a României, inclusiv în cadrul parteneriatelor internaționale și pentru transportul de mărfuri în situații de criză sau necesități de apărare.
  2. Activități comerciale: Compania va concura pe piața transportului feroviar de marfă, realizând transporturi de containere, vagoane complete și mărfuri în trafic intern și internațional. De asemenea, va oferi servicii de reparații pentru locomotive și vagoane, comisionare vamală și alte activități conexe.

Carpatica Feroviar va putea participa la capitalul altor companii sau se va putea asocia cu alte entități, pe baza unor analize de rentabilitate. În plus, planul său de management va urmări digitalizarea proceselor și eficientizarea utilizării personalului și a materialului rulant.

Situația națională a transportului feroviar de marfă

De asemenea, Ministerul Transporturilor mai explică:

„Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:

  • transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
  • transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
  • transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.

Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0).

Societatea va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză.

Însuși termenul de „criză” relevă urgența ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situația imposibilității de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranța națională și a partenerilor externi”.

Considerații privind piața de transport feroviar de marfă

Înființarea Carpatica Feroviar SA se realizează în conformitate cu prevederile Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene și a legislației concurențiale de la nivel unional și național. Statul român, prin intermediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a luat decizia de a înființa o nouă societate având ca obiect transport feroviar de marfă, pornind, ab initio, de la o analiză asupra pieței. Politica Uniunii Europene în domeniul transporturilor defineşte că prioritatea strategică la nivel comunitar constă în promovarea transportului feroviar şi transferarea unor fluxuri semnificative de transport de la modul rutier către cel feroviar.

România este o poartă de acces pentru țările sale vecine ce nu au acces la porturi maritime, întrucât Dunărea leagă Portul Constanța de țările din nordul Europei. România este traversată și de coridoare de transport paneuropene, și astfel are o localizare ideală pentru industria de transport feroviar de mărfuri. Lungimea totală a reţelei feroviare a Uniunii Europene este de 216.297 km. Rețeaua de căi ferate din România are o lungime de 10.630 km, fiind a șaptea rețea feroviară ca dimensiune din Europa.

Densitatea reţelei feroviare europene în raport de suprafaţa totală a teritoriului este de 48,4 km de reţea la mia de km pătrați. Densitatea reţelei feroviare române, de 45,2 km/1000 km pătrați, se situează sub media UE28 şi plasează România pe locul 16 din acest punct de vedere. Deși distribuția modală evidențiază o pondere foarte mare a transportului rutier – peste 76% la nivelul UE şi 72,63% în cazul României – analizele economice comparative efectuate în ultima perioadă la nivel internaţional evidenţiază că transportul feroviar este mult mai eficient economic decât transportul rutier, deși acesta din urmă este mult mai utilizat. Piața de transport feroviar de marfă din România este liberalizată la nivel național începând din anul 1998 și complet deschisă pentru transportul internațional feroviar de marfă începând din anul 2007.

Liberalizarea pieţei de transport feroviar a condus la intrarea pe piaţa de transport feroviar din România şi a altor operatori feroviari cu licenţă de operare pe infrastructura feroviară pe lângă operatorul cu capital de stat. În data de 31.08.2023, pe piața românească, își desfășurau activitatea 39 de operatori de transport feroviar, din care 5 dețin licențe exclusiv pentru transportul de călători, iar 3 dețin licențe atât pentru transportul de călători, cât și pentru transportul de marfă. În prezent, CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2%, iar încetarea activității creează o oportunitate de înființare a unei noi companii, care să opereze cererea de transport feroviar de marfă.

Transporturile gestionate în prezent de către operatorul național se vor distribui pe piață în mod natural, în funcție de capacitățile de preluare a transporturilor a tuturor competitorilor aflați pe piață.

CITEȘTE ȘI:

Guvernul urmează să aprobe măsuri importante privind ASIGURĂRILE, instruirea personalului ucrainean pe avioanele F-16 și transporturile feroviare

Dispare o companie de transport feroviar din România. În schimb, apare alta NOUĂ și Ministerul Transporturilor a spus care vor fi atribuțiile acesteia

Olga Borșcevschi
Absolventă a Universității de Stat din Republica Moldova, Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, Borșcevschi Olga a debutat în presă la televiziunea Realitatea TV Moldova și la site-ul Evenimentul mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Ce sancțiune a primit un şofer din Vâlcea după ce şi-a împodobit BMW-ul cu luminițe
Gabriel Cotabiță a murit cu o mare durere în suflet! Se plângea soției sale că...
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
Cum ar vota românii cu pregătire superioară la alegerile prezidențiale. Diaspora, marea necunoscutǎ. Surprizele studiului...
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu...
O tânără care a făcut un test ADN ca să afle care este istoria familiei...
Cauza morții lui Gabriel Cotabiță. Ce s-a întâmplat cu artistul de 69 de ani
Cauza MORȚII lui Gabriel Cotabiță! Solistul s-a chinuit ENORM în ultimele clipe de viață
Haos pe șosele, trafic paralizat și viscol în jumătate de ţară. Zona în care zăpada...
De ce a murit, de fapt, Gabriel Cotabiță. România, în stare de ȘOC! titlu personalizat
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
De ce boală secretă suferea Gabriel Cotabiță! Acum s-a aflat de ce transpira excesiv. Artistul...
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Spania a amendat mai multe companii aeriene low-cost pentru practici abuzive. Ryanair a primit cea...
Întrebare de ȘCOALĂ: Câte LATURI are Marea Piramidă din Giza?
Şoferii cu permis categoria B care dau iar examen. Regula care nu ii lasă să...
Ultima etapă. Pensionarii care mai au patru luni la dispoziție pentru a-și rezolva dosarele
Horoscop weekend 23 - 24 noiembrie 2024. Ce zodii sunt binecuvântate de Univers în aceste...
De ce a murit, de fapt, Gabriel Cotabiță. România, în stare de ȘOC! titlu personalizat
Oana Roman, mesaj trist despre moartea prietenilor ei, Gabriel Cotabiță și Marius Bațu. „Bucurați-vă, fraților,...
Orgoliul și mândria l-au ţinut pe Mihai Bendeac departe de Gabriel Cotabiţă: "Iartă-mă. Deși e...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Cât a plătit un miliardar pentru banana lipită cu bandă adezivă de perete?