Reprezentantul de top al angajaților unei companii auto de top din Germani le-a comunicat muncitorilor o veste neplăcută: conducere intenționează să închidă trei fabrici pentru a reduce costurile din cauza scăderii vânzărilor, potrivit New York Times. Motivele invocate sunt reducerile costurilor, scăderea vânzărilor după creșterea costurilor vieții din ultimii ani și măsurile pentru tranziția la energiile verzi și mașinile electrice.
Este vorba de Volkswagen. Compania ar putea concedia zeci de mii de muncitori în încercarea de a-și recâștiga avantajul în Europa, în condițiile în care vânzările scad, a declarat luni reprezentantul de top al angajaților companiei. Industria auto nu mai face față concurenței cu cea din Republica Populară Chineză, care „produce mult” și „ieftin”
Sunt primele închideri de fabrici din istoria de 87 de ani a companiei, cel mai mare angajator din Germania, transmite TVR. Wolfang Buechner, purtătorul de cuvânt adjunct al Guvernului german condus de cancelarul social-democrat Olaf Scholz, a declarat:
„Se știe că Volkswagen se află într-o situație dificilă. Încă nu a fost făcut un anunț oficial de către companie. De aceea, poate ar trebui să așteptăm ce are de spus Volkswagen însuși despre acest subiect”.
El reamintește că deciziile greșite făcute de conducerea companiei din trecut nu trebuie să fie în detrimentul angajaților (scandalul din 2015).
Grupul auto german are aproximativ 300.000 de salariați. Criza fără precedent afectează întregul sector autor, devenind „marele bolnav al Europei”, potrivit prezentatorilor de știri de la TVR INFO.
Grupul negociază de săptămâni întregi cu sindicatele privind planul restructurărilor pentru reducerea costurilor.
„Aceste tăieri sunt foarte drastice și, evident, provoacă teamă. Trebuie să vedem cum ne vom putea hrăni familiile și ce urmează să se întâmple mai departe, deoarece vor fi consecințe pentru fiecare în parte”, s-a plâns o angajată.
„Mai întâi a fost frică, apoi dezamăgire pentru că nu am mai văzut niciodată niciodată așa ceva la Volkswagen, iar acum este furie. Colegii noștri sunt, cu siguranță, pregătiți să ne susțină”, se adresează un angajat furios către corespondenți.
„Atmosfera este, evident, tensionată. Colegii sunt speriați pentru că, din păcate, nu este clar încotro ne va duce această situație. Conducerea nu și-a prezentat complet planurile cu excepția faptului că siguranța locurilor de muncă este în pericol”, o spune un alt lucrător de la grupul german auto.
Concedierile și închiderea fabricilor ar fi o lovitură dură pentru economia deja stagnantă a Germaniei. Reprezentanta, Daniela Cavallo, care conduce consiliul care îi reprezintă pe angajații companiei în Germania, le-a spus muncitorilor de la fabrica din Wolfsburg că propunerile de închidere fac parte dintr-un plan prezentat de manageri către consiliului de muncă.
Compania „vrea să închidă cel puțin trei fabrici VW, să reducă dimensiunile tuturor celorlalte fabrici, să renunțe la domenii esențiale și, pe deasupra, să realizeze reduceri semnificative de salarii pentru angajații rămași”, a spus ea.
Volkswagen ia în considerare, de asemenea, reducerea forței de muncă la fabricile din Germania care ar rămâne deschise, a adăugat Cavallo:
„În termeni concreți, acest lucru înseamnă eliminarea și mai multor produse, ture și linii de asamblare întregi, mult mai mult decât am făcut deja”.
Producătorii auto din Germania intenționează să închidă mai multe fabrici și să concedieze angajați pentru a produce mașini electrice și a face economie de 10 miliarde de dolari până în 2026. Zeci de mii de oameni vor fi concediați pentru a se realiza tranziția la mașinile verzi!
Mașinile produse în Europa se vor scumpi cu 10% de anul viitor. Producătorii din industria auto vor fi amendați de Uniunea Europeană pentru că nu au îndeplinit obiectivele de decarbonizare și tranziție la automobilele cu energie verde în timp util.
În condițiile în care industria auto a pierdut enorm în fața Chinei și Statelor Unite, producătorii auto au fost nevoiți să-și concedieze angajații. Fiecare euro plătit de producătorii auto se va transforma în prețul inițial.
Sancțiunile ar putea ajunge la 16 miliarde de euro pentru care nu plătește nici Comisia Europeană, nici producătorii auto, ci consumatorii, adaugă președintele APIA. Sigrid de Vries, de la Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile, a reamintit de creșterea numărului tot mai mare de mașini electrice pe piață.
Dar se plânge că absorbția pieței nu este suficient de rapidă. Mașinile cu combustibili fosili se vor scumpi cu 5-10% în cazul aplicării amenzilor de anul viitor. Anul trecut, în februarie, europarlamentarii au votat în favoarea reducerii emisiilor de CO2 pentru autoturismele şi camionetele noi.
Prin noua legislaţie votată de Parlamentul European, pentru a reduce la 0% emisiile de dioxid de carbon provocate de mașini, vânzarea de mașini pe bază de benzină și diesel va fi interzisă din 2035. Acest lucru este pentru a garanta ca până în 2050, sectorul transporturilor să devină neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon. Șoferii pot conduce mașini pe bază de combustibili fosili, a căror durată de funcționare este de 15 ani. Ei pot opta pentru vehicule electrice cu baterie.
Dan Vardie, președintele APIA, a declarat pentru Prima TV:
„Ne vom trezi în situația în care aceste ținte stabilite de Comisia Europeană pentru 2025-2026 nu vor fi atinse. Iar consecința înseamnă AMENZI care vor fi aplicate la fiecare mașină vândută care nu îndeplinește condițiile impuse de Comisia Europeană”.
Cel mai mare producător german auto din România își îndeamnă angajații să demisioneze de bunăvoie, oferind la schimb 22.000 lei. Angajații cu o vechime de minim 12 ani vor primi 30.000 euro drept compensație.
„România nu pare o piață serioasă pentru mașinile electrice din simplul motiv că românii nu-și permit. Automobilele electrice sunt prea SCUMPE în raport cu veniturile românilor. De asemenea, nu există infrastructura necesară pentru alimentarea mașinilor la prețuri ieftine”, a spus Adina Vălean, comisar european pentru transporturi în comisia von der Leyen din decembrie 2019 până în 2024.
Bilanțul privind poluarea aerului este la fel de sumbru: Zeci de mii de oameni din orașele europene mor în fiecare an ca urmare a poluării aerului cauzată de automobile pe bază de combustibili fosili, potrivit unui nou studiu, în care se susține că multe dintre aceste decese pot fi prevenite. Cercetarea, publicată miercuri, 20 ianuarie 2021, în The Lancet, a clasat 800 de orașe de pe continent, după ce a analizat decesele premature legate de poluanți – iar Madrid și Milano sunt pe primul loc.
Cercetarea este centrată în mod specific pe două toxine: dioxid de azot și particule. Primul, un gaz, este emis atunci când combustibilii fosili sunt arși la temperaturi ridicate. Acest lucru se observă atunci când cărbunele, petrolul, gazul sau motorina arde. Particulele se referă la particule microscopice din aer, cum ar fi cele de praf, murdărie, funingine, fum și picături de lichid. Conform unui raport ONU, poluarea stă la baza a cel puţin 9 milioane de decese premature pe an, problemă care este în mare măsură ignorată. Spre comparație, pandemia de COVID-19 a provocat aproape 7 milioane de decese raportate oficial între anii 2020 și 2024.
După noile norme, Europa are de ales: sute de mii de șomeri și o industrie auto adaptată la noile condiții legislative sau creșterea numărului de decese cauzat de inundaţii, incendii, secete, valuri de căldură, furtuni tropicale și poluarea atmosferică, estimări făcute potrivit raportului comun al Forumului Economic Mondial (WEF) și studiului privind creşterea temperaturilor până în 2100 al Grupului interguvernamental de experţi asupra evoluţiei climei al Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU). 14,5 milioane de decese în întreaga lume ar rezulta până în 2050 din cauza schimbărilor climatice, estimează Forumul Economic Mondial prezidat de Klaus Schwab.
Sursa Foto: Shutterstock
Citește și:
Criză în GERMANIA /Grupul auto Volkswagen vrea să închidă cel puțin trei uzine