Reîntoarcere în istorie. În urmă cu aproape cinci decenii a avut loc cea mai mare catastrofă aviatică de la sol, în Tenerife. Incidentul a avut loc în urma unei serii de evenimente nefericite, potrivit EVZ. Au fost peste 500 de victime.
Reîntoarcere în istorie. La data de 27 martie 1977 avea să se întâmple cea mai mare catastrofă aviatică de la sol. Incidentul tragic, soldat cu peste 500 de victime, a avut loc pe insula Tenerife, în arhipelagul Canarelor. Atunci, mai multe avioane s-au ciocnit pe Aeroportul Los Rodeos, incidentul rezultând într-un real dezastru aviatic.
La data mai sus menționată, două avioane Boeing 747, unul al companiei KLM și altul al Pan Am s-au ciocnit pe aeroport. Incidentul a avut loc în urma unei serii de evenimente nefericite, de la o coordonare precară, până la existența condițiilor meteorologice nefavorabile.
În urma tragediei, au fost aplicate noi standarde de siguranță, comunicare și gestionare a traficului aerian. Pe 27 martie 1977, două avioane trebuiau să aterizeze pe aeroportul din Tenerife – zborurile KLM 4805 și Pan Am 1736. Aeroportul Las Palmas din Gran Canaria a fost închis, atunci, din cauza unei amenințări cu bomba. În acest sens, cele două aeronave au fost redirecționate către Tenerife, Aeroportul Los Rodeos. În tot acest timp, condițiile meteorologice au devenit nefavorabile, aspect care a redus vizibilitatea pe pista de aterizare și decolare. În timp ce unele avioane așteptau permisiunea să decoleze, celelalte două aeronave se pregăteau de aterizare.
În plus, aeroportul din Tenerfie era mai mic și mai puțin echipat pentru un trafic intens. Odată ce a devenit mai densă ceața, situația echipajelor de zbor, dar și a controlorilor de trafic aerian s-a complicat. De aici începe, de fapt, șirul unor factori care au condus la un dezastru pe aeroportul din Tenerife.
La această situație s-a adăugat un alt factor, și anume constrângerile de timp. Echipajul KLM a decis decolarea fără să primească, inițial, o confirmare că pista este goală. În timpul accelerației avionului KLM, aeronava Pan Am încerca să elibereze calea. De asemenea, turnul de control trimisese semnal către echipajul KLM să aștepte decolarea, dar mesajul a fost interceptat greșit de pilot. Credea că, de fapt, ar fi avut autorizație să decoleze de pe aeroport. Tot în acel moment, echipajul Pan Am nu comunicase clar poziția pe pistă din cauza interferențelor radio. Motiv pentru care cele două aeronave s-au ciocnit violent.
În acest sens, aeronava KLM a lovit-o pe cea a Pan Am, fiind distrus fuzelajul celui de-al doilea avion. S-a produs o explozie a rezervorului de combustibil în cazul avionului KLM, iar cea de-a doua aeronavă a fost cuprinsă de flăcări. Nu ma puțin de 583 de persoane au murit, în urma incidentului. Au fost 61 de supraviețuitori ai zborului Pan Am.
În urma dezastrului din Tenerife au fost implementate și adoptate noi măsuri pentru o comunicare mai eficientă între echipaje și turnurile de control. De exemplu, se folosesc expresii precum „stand by” și „clear for takeoff”. Coordonarea este importantă pentru evitarea tragediilor.
După ce a avut loc tragedia de pe aeroportul din Tenerife, echipele de investigație au ridicat cutiile negre ale aeronavelor. S-a identificat, ulterior, un limbaj ambiguu între echipajele de zbor și controlorii de trafic aerian. Însă, cine a fost considerat responsabil pentru cea mai mare catastrofă aviatică la sol din Tenerife? În urma raportului de investigații, publicat în 1978, s-a stabilit că eroarea a pornit de la pilotul KLM, care încălcase procedurile. Compania KLM a plătit despăgubiri familiilor victimelor, cuprinse între 58.000 și 600.000 de dolari.
V-ar putea interesa și:
Sursă foto: Envato (caracter ilustrativ)