Echipa de tranziție a viitorului președinte al Statelor Unite ale Americii, Donald Trump, recomandă schimbări radicale pentru a opri sprijinul acordat producției vehiculelor electrice și stațiilor de încărcare și a bloca importurile de mașini, piese și materiale pentru baterii din China.
Recomandările, care nu au fost înregistrate anterior, apar în contextul în care tranziția spre vehiculele electrice din SUA stagnează și industria mașinilor electrice din China, puternic subvenționată, continuă să crească, datorită lanțului superior de aprovizionare cu baterii. În campania electorală, Donald Trump a declarat că dorește să reducă reglementările pentru mașinile cu combustibili fosili și să anuleze așa-numitul mandat al lui Joe Biden de stimulare a producției de vehicule electrice.
Echipa de tranziție recomandă, de asemenea, impunerea de tarife pentru materialele necesare bateriilor, la nivel global, în încercarea de a stimula producția în SUA, precum și negocierea ulterioară a scutirii taxelor cu aliații, conform informațiilor furnizate de agenția Reuters.
Recomandările sunt o aspră abatere de la politica administrativă condusă de Joe Biden, având scopul de a balansa, încurajând un lanț autohton de aprovizionare cu baterii, separat de China, cu o tranziție rapidă spre mașinile electrice. Planul echipei de tranziție ar redirecționa banii de la construirea de stații de încărcare și oferirea de servicii accesibile, la prioritățile național-defensive, incluzând livrarea gratuită de baterii din China și minerale necesare producerii acestora.
Propunerea a pornit de la echipa de tranziție a lui Trump care se ocupă cu formularea unei strategii pentru implementarea rapidă a noilor politici. Echipa a cerut, de asemenea, eliminarea taxei de credit de 7.500 de dolari pentru achizițiile de mașini electrice, acordată de Administrația Biden. Politicile ar putea da o lovitură vânzărilor și producției de mașini electrice în SUA, în contextul în care mai multe companii, precum General Motors și Hyundai, au introdus recent o varietate largă de produse electrice pe piața din SUA.
Slăbirea sprijinului acordat industriei auto electrice ar putea afecta vânările companiei lui Elon Musk, Tesla, care este producătorul principal de pe piața SUA. Dar Elon Musk, care a furnizat mai mult de un sfert de miliard de dolari în campania electorală a lui Donald Trump, a declarat că pierderea subvențiilor ar afecta mai mult companiile rivale.
Departamentul Apărării a subliniat, în ultimii ani, că vulnerabilitățile strategice ale SUA sunt cauzate de dominanța Chinei manifestată asupra mineritului, rafinării mineralelor importante, incluzând grafitul și litiul, necesare bateriilor, precum și a materialelor rare, utilizate la motoarele electrice și la aeronavele militare.
”Când va primi mandatul, președintele Donald Trump va susține industria auto, lăsând loc atât pentru mașinile pe combustibil, cât și pentru cele electrice” a afirmat Leavitt într-o declarație.
Producătorii globali de automobile s-au îndreptat către vehiculele electrice, pentru a se conforma limitelor stricte impuse de Guvern cu privire la poluarea gazului de eșapament.
Recomandările echipei de tranziție le-ar permite companiilor să producă mai multe vehicule pe benzină prin anularea limitelor emisiilor și economiei de combustibil promovate de Administrația Biden.
Propunerea sugerează, totodată, blocarea inițiativei Californiei de stabilire a propriilor standarde de emisii pentru vehicule, care au fost adoptate de multe alte state.
De asemenea, propunerea include:
– instituirea tarifelor pentru importurile ”lanțurilor de aprovizionare cu piese pentru mașini electrice”, incluzând bateriile, mineralele și componentele de încărcare;
– renunțarea la evaluările de mediu care motivează grăbirea ”proiectelor de infrastructură pentru mașini electrice subvenționate federal”;
– asigurarea sprijinului pentru exporturile SUA;
– utilizarea tarifelor drept ”instrument de negociere”;
– îndepărtarea cerințelor impuse agențiilor federale de a achiziționa mașini electrice.
– încheierea programului Departamentului Apărării al SUA ce viza achiziționarea sau dezvoltarea vehiculelor electrice militare.
Foto: Profimedia
Citește și: