Măsura plafonării tarifelor pentru asigurarea de răspundere civilă auto este obligatorie (RCA) în România împlinește doi ani, odată cu cea mai recentă decizie a Executivului, valabilă până la finalul lui martie 2025. Autoritatea de Supravghere Finananciară (ASF), autoritate de reglementare a pieței asigurărilor, alături de pensii private și piața de capital, a confirmat că a descoperit creșteri ale prețului plătit de proprietarii de mașini, dar în limita legii.
Tarifele RCA sunt plafonate încă trei luni de la la începutul anului viitor, conform celor mai recente decizii ale Guvernului, care a considerat că este necesară menținerea acestei măsuri în actualele condiții de piață. Decizia a fost menită să prevină noi creșteriile abrupte de prețuri, după ridicare autorizației de funcționare a celei de-a doua companii de asigurare într-un interval scurt de timp, ceea ce a bulversat piața.
Ceea ce șoferii au simțit în ultimele luni a fost că au plătit mai mult, chiar dacă a fost în vigoare plafonarea prețurilor. Prima media a poliței de asigurare auto obligatorie a crescut cu 18% la finalul primului trimestru, față de aceeași perioadă a anului trecut, după cum a explicat conducerea ASF la finalul lunii iulie, precizând că există factori obiectivi care au dus la această creștere și, cel puțin pentu moment, nu erau elemente care să ducă la concluzia că această creștere a fost în afara cadrului legal.
Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF responsabil de sectorul asigurărilor, a detaliat, într-un interviu publicat de Hotnews, care au fost cauzele care au dus la creșteri, în contextul în care în aceste 21 de luni a fost înghețat modul de calcul al polițelor și s-a dat o derogare de indexare cu rata inflației.
„Prin schimbarea politicii comerciale în această perioadă asigurătorii au oferit practic discount-uri mai mici, reduceri mai mici și asta condus la o ușoară creștere a tarifelor. Aceasta este o primă explicație. Un alt element de creștere a prețurilor a fost clar acea actualizare de 6,8% cu rata inflației”, a declarat Sorin Mititelu.
Au crescut prețurile și din motive obiective, pe care nu le percep șoferii întotdeauna, precum îmbătrănirea, atât a șoferilui, când și a mașinii.
„Un vehicul care într-o anumită perioadă era încadrat într-un anumit segment, după un an de zile, la reînnoirea contractului RCA, datele despre acel vehicul și proprietar au suportat modificări obiective, precum: vârsta proprietarului mașinii, vechimea mașinii, numărul de kilometri parcurși sau numărul de daune din anul anterior. Unii asigurați au fost încadrați practic într-o altă categorie. Evident că sunt și situații de scăderi de tarif, dar și situații de creșteri de preț”, potrivit vicepreședintelui ASF.
Potrivit lui Sorin Mititelu, inspectorii ASF au descoperit, din păcătae, și criterii anormale care au fost incluse în modul de calculare a tarffului RCA.
„Când e vorba de criteriile care se iau în calcul la tarifare, acestea trebuie să fie deterministice. Când alegi criteriu vârstă, puterea sau vechimea mașinii ori numărul de kilometri, trebuie să existe o legătură deterministică între riscul, probabilitatea de a se întâmpla de a avea un eveniment rutier asigurat și prima de risc calculată. Nu poți să vii cu criterii, cu factori care n-au legătură: gen culoarea sau marca mașinii. Marca mașinii nu poate fi un predictor în stabilirea prețului”, susține Sorin Mititelu, conform sursei citate.
Cele mai recente date făcute publice de vicepreședintele ASF, după primele nouă luni din acest an, arată că prima medie RCA (calculată ca raport între primele brute subscrise și numărul de contracte) a fost de 1.298 de lei la sfârșitul lunii septembrie din acest an, în creștere cu aproximativ 11% față de situația de la sfârșitul lunii martie 2023, când prima medie RCA a fost de 1.171 de lei.
Persoanele fizice au plătit în medie o primă RCA de 1.052 de lei, în creștere de la 922 de lei în martie 2023, în timp ce firmele au plătit în medie o primă RCA de 2.150 de lei, comparativ cu 1.939 de lei în luna când Euroins a rămas fără autorizația de a mai vinde RCA.
Un proiect legislativ pentru schimbarea legii RCA se află pe agenda forului decizional al Parlamentului, termenul de transpunere fiind depășit, Comisia Europeană declanșând a doua etapă a procedurii de infringement.
Conform datelor din raportul ASF privind determinarea tarifelor de referință pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, șoferii din București sunt așteptați, conform calculelor, să plătească mai mult, din moment ce incidența accidentelor este mai mare aici decât în restul județelor, respectiv o medie de 6,2%. În București poate ajunge la 9-10% în funcție de categorii de vârstă și putere a mașinilor, în timp ce în țară, e de 4-5%.
Atenție, este vorba de tarife de referință, care în mod evident nu sunt obligatorii, fiecare companie având libertatea să își stabilească prețul la care oferă polița.
Poliția este obligatorie în România, pe principiul mutualității, chiar dacă un vehicul nu circulă pe drumurile publice și este parcat într-o curte cu anii. De asemenea, nu toți soferii știu că tariful poliței pe care îl plătește depinde de numărul de accidente din țară, chiar dacă nu a avut nici măcar o amendă, nu un incident în trafic la activ. Și, mai mult, șoferii români aleg de obicei polița cu cel mai mic preț, fără să se informeze asupra serviciilor suplimentare și a beneficiilor pe care le are dacă își cumpără o asigurare facultativă.
Pe scurt, orice șofer trebuie să cumpere o asigurare pentru a acoperi pagubele produse celorlalți participanți la trafic, iar din primele plătite către companiile de asigurăriri se formează un fond din care aceștia plătesc daunele, unele de sute de mii sau chiar milioane de euro.
Potrivit datelor oficiale, asiguratorii au plătit anul trecut despăgubiri-record în baza polițelor RCA, în valoare de 4,2 miliarde lei, dauna medie fiind în creștere în 2023 cu 8% comparativ cu anul precedent, respectiv de la 9.963 lei la 10.754 lei. Acestor sume li se adaugă rezerve în valoare de 2,3 miliarde lei pentru daunele avizate (RBNS), dar și 2,35 miliarde lei aferente daunelor neavizate (IBNR).
Astfel, după cum detaliază și platforma adevăruldesprerca.ro https://adevaruldesprerca.ro/ , dezvoltată de Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) și ASIGUROPEDIA, dacă se produc mai multe accidente și asigurătorii plătesc mai multe daune cu o valoare din ce în ce mai mare, așa cum se întâmplă în România, atunci și fondurile constituite de asigurătorii trebuie ajustate corespunzător.
În România se produc anual se înregistrează aproximativ 400.000 de accidente rutiere, cifră echivalentă cu peste 1.000 de incidente pe zi, statistică ce se reflectă și în costuri, cu peste 2 milioane de euro plătiți zilnic ca urmare a acestor accidente.
Mai mult, la accidentele din țară, trebuie adăugate și cele produse în străinătate care se despăgubesc tot din polițele RCA, iar România, cu aproximativ 25.000 de accidente în 2022, este pe locul 3 în ceea ce privește numărul accidentelor pe care mașinile înmatriculate în România le produc în străinătate, după Polonia și Germania.
Astfel, numărul accidentelor, și evident, și costul reparațiilor din service-uri influențează valoarea unei daune, iar modul de calcul al primei este strict reglemental.
Fără a se depăși limitele de despăgubire prevăzute în contractul de asigurare RCA, în condițiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate a poliței de asigurare RCA, se acordă despăgubiri pentru:
Potrivit legislației în vigoare, limitele de despăgubire RCA sunt de 1.220.000 euro / accident pentru pagube materiale și de 6.070.000 de euro / accident pentru vătămări corporale și deces.
Un asigurat RCA poate pot beneficia de clauza de decontare directă dacă:
Statisticile asiguratorilor arată că cea mai mare despăgubire plătită în 2023 pentru RCA a fost de 8,8 milioane lei (aproximativ 1,8 milioane euro), plătită în urma unui accident petrecut în Franța în care un șofer român al unui autocamion nu a mai putut frâna din cauza unei defecțiuni la sistemul de frânare. Autocamionul a intrat într-o stație de taxare, a avariat 16 autovehicule și stația de taxare, iar opt persoane au fost vătămate, dintre care patru grav, iar una a decedat.
Nicio companie de asigurare nu poate acorda despăgubiri, în baza unei simple poliței RCA, pentru despăgubiri pentru prejudiciile care sunt produse:
De asemenea, polița RCA nu acoperă amenzile și cheltuielile penale ale celui care a produs prejudiciul.
În esență, polița RCA nu acoperă daunele produse la autovehiculul propriu în urma unui accident, dacă acesta s-a produs din vina personală, așa că, pentru o mai mare protecție în fața riscului, există polița facultativă cunoscută uzual sub denumirea de asigurare CASCO (acronim al cuvintelor din limba engleză „Casualty” și „Collision”, care înseamnă „avarii” și „coliziuni”), potrivit asiguropedia.ro.
Sursă foto: Envato
Citiți: