Prima pagină » Actualitate » 1 Aprilie, GLUMĂ sau CAPCANĂ? Avertisment DNSC: „Zâmbește, dar nu da click!”

1 Aprilie, GLUMĂ sau CAPCANĂ? Avertisment DNSC: „Zâmbește, dar nu da click!”

1 Aprilie, GLUMĂ sau CAPCANĂ? Avertisment DNSC:

1 Aprilie – glumă sau capcană? Mare atenție! Unele mesaje pot părea glume nevinovate, dar ascund atacuri de tip phishing. Așa că, un moment de neatenție poate duce la furt de date, parole compromise sau acces neautorizat la conturi. Să aveți un 1 aprilie online în siguranță!

DNSC, acţiune de analiză a incidentului cibernetic de la Orange

Reamintim că Orange România a fost ținta unui atac cibernetic, fiind furate documente cu date ale angajaților și înregistrări ale clienților din țara noastră. Un hacker cunoscut sub numele de „Rey”, care este asociat cu grupul de ransomware HellCat, și-a asumat responsabilitatea pentru accesarea sistemului grupul francez de telecomunicații.

Mass media au relatat că un hacker din grupul HellCat a furat şi publicat 380.000 de adrese de e-mail şi documente interne ale Orange România, iar diverse date confidenţiale, inclusiv detalii parţiale de carduri de credit şi informaţii angajaţi, au fost divulgate. Ulterior, compania a confirmat breşa într-o aplicaţie non-critică şi a anunţat că investighează incidentul pentru a minimiza efectele atacului.

Urmare a incidentului de securitate cibernetică care a afectat operatorul de telecomunicaţii Orange România (Orange RO) din data de 23 februarie 2025 şi mediatizat la data de 25 februarie 2025, Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC sau Directoratul), în calitate de autoritate naţională cu atribuţii în asigurarea securităţii spaţiului cibernetic naţional civil (cf. OUG 104/2021), a demarat o acţiune de analiză a incidentului cibernetic menţionat.

Experţii în securitate cibernetică, recomandări pentru utilizatori:

  • să fie vigilenţi cu privire la viitoare apeluri, emailuri sau mesaje primite din partea persoanelor ce susţin că ar fi angajaţi ai companiei Orange România;
  • atenţie sporită cu privire la apeluri, emailuri sau mesaje suspecte legate de actualizare factură, date, sau alte tipuri de cereri ce par a veni din partea companiei Orange România;
  • orice astfel de solicitări să fie tratate cu suspiciune şi verificate prin canalele oficiale Orange România;
  • raportarea către Directorat a oricărei tentative suspecte prin platforma PNRISC (https://pnrisc.dnsc.ro/), sporirea măsurilor de securitate asupra conturilor de utilizator/client asociate aplicaţiilor administrate de Orange România, inclusiv prin schimbarea parolelor, re-instalarea aplicaţiilor respective pe telefoanele mobile sau tablete, precum şi prin activarea sau implementarea de autentificare cu mai mulţi factori (MFA/2FA).
  • De asemenea, este nevoie de atenţie cu privire la accesarea linkurilor către pagini de web ce au elemente grafice similare cu ale Orange România, prin verificarea veridicităţii domeniului pe care îl accesează, precum şi utilizarea instrumentelor de tip https://www.scamadviser.com/, dar şi monitorizarea tranzacţiilor efectuate pe cardurile bancare asociate contractelor cu Orange România şi activarea, dacă este posibilă a notificărilor pentru aceste tranzacţii; la primele indicii este necesară contactarea băncii emitente, pentru blocarea conturilor şi/sau tranzacţiilor.

CITIȚI ȘI:

Directoratul Naţional pentru Securitate Cibernetică, ANUNȚ important pentru securitatea României. Au colaborat zeci de specialişti

Orange România, ținta unui atac cibernetic. Un HACKER a reușit să fure un document cu date ale angajaților și înregistrări ale clienților

Instituțiile afectate, după ce HACKERUL „Rey” a făcut „prăpăd” asupra Orange. Reacția DNSC după incident / Peste 380.000 de date furate

Mara Răducanu este jurnalist de eveniment. A terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București și a lucrat la mai multe publicații, precum Jurnalul național, Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și