Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2024 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale (PL-x nr. 4/2025), a fost transmisă de către Parlament pe 9 aprilie către președintele Ilie Bolojan. După ce a consultat-o președintele interimar a decis reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2024 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale, arată un comunicat al Administrației Prezidențiale.
Legea transmisă la promulgare aprobă, fără modificări sau completări, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 153/2024 care are ca obiect de reglementare stabilirea unor măsuri de reorganizare a Guvernului, având în vedere Hotărârea Parlamentului României nr. 33/2024 pentru acordarea încrederii Guvernului.
În ceea ce privește parcursul legislativ al acestei legi de aprobare, la Camera Deputaților, în calitate de primă Cameră, potrivit fișei legislative, legea a fost calificată ca organică. Prin Raportul nr. 4C-7/2024 din 17 februarie 2025, Comisia de administrație publică și amenajarea teritoriului a stabilit că legea face parte din categoria legilor organice, fiind supusă regimului de adoptate specific acestor legi. Camera Deputaților s-a considerat competentă potrivit dispozițiilor art. 75 alin. (1) din Constituție, iar legea a fost adoptată tacit de aceasta, ca urmare a depășirii termenului de 30 de zile, potrivit art. 115 alin. (5) din Constituție și, în consecință, a fost înaintată la Senat pentru a decide în calitate de Cameră decizională.
Ce prevede OUG 153/2024
Conținutul normativ al Ordonanței de urgență nr. 153/2024 vizează măsuri de reorganizare a unor ministere și autorități din subordinea Guvernului. Astfel, potrivit art. 1 alin. 1 „[…] Ministerul Muncii și Solidarității Sociale se reorganizează prin fuziune prin absorbție cu Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, care se desființează”.
Potrivit art. 5 „[…] Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării se reorganizează prin divizare totală și își încetează activitatea, prin împărțirea întregului său patrimoniu, personal și a activității după cum urmează: […]”.
Potrivit art. 7 alin. (2), ,, […] se înființează Autoritatea Națională pentru Cercetare, […] în subordinea Ministerului Educației și Cercetării; potrivit art. 8 alin. (1) „Autoritatea pentru Digitalizarea României trece din subordinea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării în subordinea Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului”.
Potrivit art. 9 alin. (1) „Atribuțiile viceprim-miniștrilor […], se stabilesc prin decizie a prim-ministrului; alin. (2) Viceprim-ministrul fără portofoliu coordonează instituțiile publice și structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, precum și Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”.
Alin. (3) Viceprim-ministrul fără portofoliu avizează toate proiectele de acte normative care au impact bugetar”.
Președintele interimar menționează faptul că: „Din perspectiva criteriului material, domeniul reglementat prin actul normativ supus aprobării – ce instituie măsuri privind organizarea Guvernului – aparține legilor cu caracter organic și, în consecință, legea transmisă spre promulgare trebuia să urmeze același regim juridic ca cel al ordonanței, deci să se supună rigorilor constituționale în ceea ce privește procedura parlamentară de adoptare a legilor organice, în temeiul art. 73 alin. (3) lit. e) și art. 76 alin. (1) din Legea fundamentală.”
„De altfel, ordinea camerelor – astfel cum a fost parcursă de legea supusă reexaminării, respectiv Camera Deputaților, în calitate de primă Cameră sesizată și Senatul, în calitate de Cameră decizională – nu își găsește justificare decât prin prisma admiterii caracterului organic al legii.”, arată președintele interimar.
„Astfel, având în vedere procedura legislativă parcursă în Parlament, prin raportare la conținutul normativ al legii transmise la promulgare, procesul de legiferare este necesar să se desfășoare în concordanță cu prevederile constituționale și legale referitoare la adoptarea legilor.”, mai arată șeful interimar al statului.
„Față de cele expuse mai sus, și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2024 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale.”, transmite președintele interimar, Ilie Bolojan.
CITIȚI ȘI: