Prima pagină » Economic » DELOITTE: România are avantajul cotei unice, dar pierde din atractivitate prin contribuțiile sociale

DELOITTE: România are avantajul cotei unice, dar pierde din atractivitate prin contribuțiile sociale

DELOITTE: România are avantajul cotei unice, dar pierde din atractivitate prin contribuțiile sociale
România rămâne atractivă în ceea ce privește costurile cu salariile pentru angajatorii din vestul Europei, datorită ratei unice de impozit de 16%, dar pierde teren la capitolul contribuții sociale, mult mai ridicate față de cele din alte țări din regiune, potrivit unui studiu realizat de Deloitte.

România rămâne atractivă în ceea ce privește costurile cu salariile pentru angajatorii din vestul Europei, datorită ratei unice de impozit de 16%, dar pierde teren la capitolul contribuții sociale, mult mai ridicate față de cele din alte țări din regiune, potrivit unui studiu realizat de Deloitte.

„În contextul nivelului ridicat al contribuțiilor sociale, România rămâne atractivă mai mult pentru angajarea forței de muncă cu venituri mari, de peste 50.000 euro pe an, datorită plafonului aplicabil pentru contribuția la pensie. Pentru cei cu venituri mici sau medii nu putem spune același lucru în schimb, povara contribuțiilor sociale resimțindu-se semnificativ în buzunarul angajatorilor”, a declarat într-un comunicat Raluca Bontaș, Senior Manager Deloitte Tax.

România rămâne o țară avantajoasă pentru expați, atât din perspectiva impozitării cât și al costului cu traiul zilnic.

Începând din acest an, impozitarea poate deveni avantajoasă pentru străini nu numai în ceea ce privește veniturile salariale, cât și în privința veniturilor din alte surse, în condițiile în care, prin recentele modificări aduse legislației fiscale, străinii pot declara veniturile globale începând cu cel de-al doilea an de rezidență fiscală. Anterior, acest lucru era posibil doar după al treilea an de ședere în România.

„În cazul cetățenilor străini care se stabilesc în România, chiar și pentru o perioadă limitată de timp, dreptul de impozitare asupra veniturilor acestora poate reveni României în anumite condiții. Acest lucru înseamnă pe de o parte faptul că străinii vor beneficia de un impozit de 16%, de multe ori mult mai avantajos față de alte țări unde veniturile se impozitează progresiv (rata de impozit putând ajunge chiar și la 50%) și pe de cealaltă parte statul român ar putea încasa mai mulți bani la buget. Un pas următor necesar pentru o bună administrare și colectare a acestor venituri va presupune debirocratizarea procesului de declarare a acestora pentru a asigura un grad de conformare voluntară cât mai ridicat”, a mai spus Bontaș.

Deloitte a publicat recent a doua ediție a studiului anual European Salary Survey, care analizează costul salarial în 11 țări din Uniunea Europeană. Studiul prezintă regimul fiscal aplicabil veniturilor salariale și realizează în același timp un clasament al eficienței fiscale în contextul economic actual.

Raportul a fost realizat de către biroul Deloitte din Bruxelles, incluzând țări din Europa Occidentală (Belgia, Germania, Franța, Olanda, Irlanda, Marea Britanie), sudul și nordul continentului (Italia, Spania, Suedia), precum și două state din Europa Centrală (Cehia și Polonia).

Studiul se bazează pe o analiză comparativă a trei componente – salariul net, costurile angajatorului și raportul dintre câștigul net și costul salarial, plecând de la același salariu brut plătit unui angajat. Calculele sunt realizate pe mai multe scenarii – angajat necăsătorit, căsătorit cu familie de doi copii etc.

Belgia se plasează pe primul loc la capitolul „cele mai mari costuri salariale ale angajatorului” la categoria blue collars (angajați cu studii medii), urmată de Franța. Totodată, Belgia se află pe primul loc la categoria „cel mai mare salariu net” dintre țările din Europa de Vest.

În cazul angajaților white collars, situația este diferită – pe măsură ce salariul brut crește, gradul de impozitare crește, Belgia plasându-se pe ultimul loc în clasament în ceea ce privește nivelul salariului net.

„Un lucru surprinzător rezultat din analiză este că în majoritatea statelor povara fiscală crește semnificativ pentru persoanele necăsătorite față de cele căsătorite, cu familie cu doi copii, diferența de salariu net ajungând în Belgia la 4.000 de euro pe an. Diferențe de salariu net între cele două scenarii se înregistrează și în celelalte state, în timp ce în Suedia și Marea Britanie nu există diferențe de tratament fiscal în funcție de situația familială a individului, ci numai în funcție de nivelul de venit”, se menționează în comunicat.

La capitolul rată de impozitare, Suedia este pe primul loc, cu o rată de impozit marginală (cota maximă de impozitare care se aplică veniturilor înregistrate peste un anumit plafon) de 57%, aplicabilă asupra veniturilor anuale care depășesc suma de 58.755 euro. Pe locurile doi și trei se află Belgia și Olanda, cu o rată marginală de 53,5%, respectiv 52%, iar pe ultimul loc se afla Cehia, cu o rată unică de impozit de 15%.

De asemenea, în ceea ce privește costul vieții, Polonia și Cehia rămân cele mai ieftine țări, în timp ce Olanda, Marea Britanie și Franța sunt cele mai costisitoare la capitolul cheltuieli cu traiul zilnic.

Citește și