Prima pagină » Economic » Tăriceanu: Ford ar putea rămâne o amintire în lipsa realizării infrastructurii necesare exportului

Tăriceanu: Ford ar putea rămâne o amintire în lipsa realizării infrastructurii necesare exportului

Tăriceanu: Ford ar putea rămâne o amintire în lipsa realizării infrastructurii necesare exportului
Fostul premier Călin Popescu Tăriceanu a afirmat, miercuri, la Craiova, că Ford ar putea "rămâne o amintire" dacă autoritățile vor penaliza compania fără să îndeplinească și obligațiile, respectiv realizarea infrastructurii necesare exportului, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Fostul premier Călin Popescu Tăriceanu a afirmat, miercuri, la Craiova, că Ford ar putea „rămâne o amintire” dacă autoritățile vor penaliza compania fără să îndeplinească și obligațiile, respectiv realizarea infrastructurii necesare exportului, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Tăriceanu a spus, într-o conferință de presă, că nerespectarea de către autoritățile locale a angajamentelor față de Ford România ar putea pune în pericol derularea investiției de la Craiova.

„Ford a venit în România considerând că sunt niște condiții favorabile. Potrivit planurilor Ford, 93-94% din producție urmează să fie exportată către Europa centrală și de vest. Acest lucru presupune un flux enorm de aprovizionare cu piese și componente și un alt flux enorm de produse finite, de mașini care trebuie expediate. Pentru aceasta autoritățile locale ar fi trebuit să aibă grijă să își respecte angajamentele pe care ni le-am luat cu toții în momentul semnării contractului de privatizare. Dacă Guvernul care a urmat după cel pe care l-am condus a fost foarte atent în a urmări obligațiile pe care Ford și le-a luat și eventual a sancționa sau a penaliza Ford, nu același lucru a făcut cu obligațiile pe care le aveau Guvernul și autoritățile locale, obligațiile pe care ni le-am luat în așa fel încât activitatea să se poată desfășura în bune condiții”, a declarat Călin Popescu Tăriceanu.

Potrivit acestuia, o serie de angajamente ale părții române, care au fost asumate de către Primăria Craiova, nu au fost realizate, printre acestea numărându-se un drum expres care să lege Craiova de sistemul de autostrăzi al Coridorului 4 paneuropean și un drum expres către unul dintre porturile dunărene, fluviul urmând să fie utilizat pentru transportul autoturismelor Ford.

„Nu este suficient ca primarul Craiovei să ofere cheia orașului companiei Ford când vine în Craiova în acel moment, ceea ce este foarte frumos ca atitudine, dar ce facem din ceea ce ne-am angajat? Și aici observ o restanță care pe mine mă pune pe gânduri, pentru că România nu este buricul pământului. Mai sunt țări în care se pot instala investitorii mari și dacă condițiile pe care noi nu suntem în stare să le oferim le vor oferi alții la un moment dat, așa cum au venit pot să și închidă cu chiea și să și plece în altă parte. Lansez un semnal serios de alarmă că s-a trecut de câteva ori razant pe lângă decizii care ar fi putut să afecteze negativ investiția Ford de la Craiova. Și dacă în viitor se va proceda la fel să nu vă mirați într-o zi că o să rămână numai o amintire”, a adăugat deputatul PNL.

Grupul american a preluat în 2007, de la stat, compania Automobile Craiova, iar conform contractului de privatizare avea obligația să realizeze până la 19 martie 2012 investiții tehnologice și de mediu de 675 milioane euro și un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 unități.

Ford și AVAS au încheiat în luna martie un act adițional la contractul de privatizare a Automobile Craiova, potrivit căruia constructorul auto va produce un număr de mașini mult mai redus față de cel asumat, va plăti penalități și va renunța la un ajutor de stat pentru formarea profesională a angajaților.

Actul adițional a fost elaborat în urma unor runde de negocieri care au avut loc în perioada mai 2010 – decembrie 2011 între reprezentanții Ford și o comisie guvernamentală și aprobat de guvern.

Documentul mai prevede ca ajutorul de stat acordat Ford pentru investiții să fie plafonat la 75 milioane euro. Din totalul ajutorului de stat, 38 milioane euro sunt acordate pentru proiectul de investiții destinat producerii de automobile și 37 milioane euro pentru proiectul de investiții destinat producerii de motoare.

Totodată, Ford se angajează la un proiect de investiții destinat producerii de automobile în sumă totală de 618,14 milioane euro și la un proiect de investiții destinat producerii de motoare de 250,9 milioane euro.

Ford produce la Craiova modelul B-Max, însă primele comenzi pe piața românească vor fi onorate începând cu 15 septembrie. B-Max poate fi comandat la prețuri de la 13.400 euro, inclus TVA.

Compania americană estimează că va produce în acest an la Craiova 60.000 de mașini B-Max, iar anul viitor 105.000 de unități, modelul fiind destinat în principal piețelor externe.

Săptămâna trecută, Ford România a început producția motorului EcoBoost la Craiova, urmând ca în perioada 2012 – 2015 să fie produse 800.000 de astfel de propulsoare la fabricile din România și din Germania.

Primul motor construit de Ford în România este cel pe benzină EcoBoost de 1,0 litri în trei cilindri, cu caracteristicile turbo și injecție directă. EcoBoost este cel mai mic motor pe benzină produs de Ford.

Citește și