Prima pagină » Știri » Curtea Constituțională ia în discuție sesizarea privind numirea judecătorilor anterior revizuirii Constituției

Curtea Constituțională ia în discuție sesizarea privind numirea judecătorilor anterior revizuirii Constituției

Curtea Constituțională ia în discuție sesizarea privind numirea judecătorilor anterior revizuirii Constituției
Curtea Constituțională ia în discuție, joi, sesizarea Avocatului Poporului privind numirea judecătorilor anterior revizuirii Constituției în 2003 și adoptării legilor magistraților în 2004, care, în opinia AP, nu ar beneficia de inamovibilitate, situație reclamată în procesul lui Adrian Năstase.

Curtea Constituțională ia în discuție, joi, sesizarea Avocatului Poporului privind numirea judecătorilor anterior revizuirii Constituției în 2003 și adoptării legilor magistraților în 2004, care, în opinia AP, nu ar beneficia de inamovibilitate, situație reclamată în procesul lui Adrian Năstase.

Avocatul Poporului a sesizat și Consiliul Superior al Magistraturii referitor la modul în care au fost făcute numirile, promovările și transferul în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ).

În sesizarea formulată de Avocatul Poporului s-a menționat că judecătorii de la toate instanțele sunt numiți în funcție prin decret al președintelui țării și dobândesc, de la data numirii, inamovibilitate.

„În acest context, promovarea și transferarea judecătorilor se poate face doar după actul numirii prin decret prezidențial”, se preciza într-un comunicat semnat de fostul avocat al poporului, Gheorghe Iancu (demis în 3 iulie).

În opinia Avocatului Poporului, CSM nu ar putea numi judecători la ICCJ nici direct și nici prin transfer sau promovare.

„Această concluzie, desprinsă din prevederile Constituției revizuite, a fost valabilă și sub imperiul Constituției din 1991”, spune Avocatul Poporului.

Acesta a solicitat CSM „reanalizarea modului în care au fost făcute numirile, promovările și transferul în funcția de judecător la ICCJ, având în vedere că este afectat dreptul cetățenilor la un proces echitabil”, potrivit comunicatului citat.

În 7 iunie, CSM arăta că, în perioada 1992-2004, „trecerea din funcția de judecător în cea de procuror și invers era asimilată transferului și nu era condiționată de emiterea unui decret de numire de către președintele României”.

Odată cu abrogarea Legii 92/1992 și intrarea în vigoare a Legii 303/2004 privind statutul procurorilor și judecătorilor, condițiile și instituțiile implicate în actele de numire corespunzătoare etapelor de traseu profesional și carieră a magistraților sunt reglementate în Capitolul V – „Promovarea judecătorilor și procurorilor și numirea în funcțiile de conducere.

CSM a făcut aceste precizări după ce avocații din dosarul „Trofeul calității” au spus că unul dintre judecătorii din completul care l-a condamnat la doi ani de închisoare cu executare pe fostul premier PSD Adrian Năstase nu a fost numit prin decret prezidențial.

Concret, Ioana Bogdan a devenit judecător înainte de adoptarea legilor magistraților din 2004, ea fiind ulterior transferată la Direcția Națională Anticoripție, iar în 2010 s-a întors în funcția de judecător la Înalta Curte de Casaței și Justiție.

Citește și