Prima pagină » Magazin » Piața media din România va ajunge la 3,4 miliarde de dolari în 2016 – PwC România

Piața media din România va ajunge la 3,4 miliarde de dolari în 2016 – PwC România

Piața media din România va ajunge la 3,4 miliarde de dolari în 2016 - PwC România
Piața de media și divertisment din România va crește de la 2,7 miliarde de dolari, în 2012, la 3,4 miliarde de dolari, în 2016, potrivit ediției de anul acesta a raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook, se arată într-un comunicat remis MEDIAFAX.

Piața de media și divertisment din România va crește de la 2,7 miliarde de dolari, în 2012, la 3,4 miliarde de dolari, în 2016, potrivit ediției de anul acesta a raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook, se arată într-un comunicat remis MEDIAFAX.

După scăderile înregistrate în ultimii trei ani, industria media și de divertisment din România va intra din nou în teritoriu pozitiv în acest an, valoarea totală nominală a pieței revenind la nivelurile de dinaintea crizei. Potrivit ediției de anul acesta a raportului PwC Entertainment and Media Outlook, piața locală de media și divertisment va crește de la 2,7 miliarde de dolari, în 2012, la 3,4 miliarde de dolari în 2016, cu o rată medie de creștere anuală de 5,3%. Cu toate acestea, în termeni reali, luând în considerare rata inflației (estimată la o medie anuală de 3,3% de-a lungul perioadei analizate, 2012 – 2016), sectorul media și de divertisment din România va înregistra o creștere medie anuală reală modestă de doar 2%, se spune în comunicat.

Cea mai mare parte a creșterii va veni din segmentul accesului la internet, atât prin conexiuni fixe, cât și mobile (rata medie anuală de creștere fiind estimată la 9,3% în termeni nominali), în vreme ce veniturile din publicitate vor înregistra o creștere moderată de 4,8%, rată medie anuală de creștere până în 2016. În schimb, cheltuielile consumatorilor finali pe produsele media vor înregistra o evoluție negativă, potrivit estimărilor PwC, creșterea nominală medie anuală fiind de 1,7%, sub rata estimată a inflației.

Potrivit comunicatului, deși noile estimări indică o diminuare a ritmului de creștere al industriei media și divertismentului din România, piața locală rămâne a treia cea mai dinamică din Europa Centrală și de Est, după Rusia (cu un ritm mediu anual de creștere de 10,1%) și Turcia (9,8%), devansând însă Ungaria (5,1%), Polonia (4,9%) și Republica Cehă (4,8%).

Potrivit PwC, în ciuda climatului economic incert, ultimul an a marcat un nou record la nivel global al vânzărilor de tablete și terminale inteligente, ceea ce arată încă o dată oportunitățile de creștere oferite de canalele digitale pentru industria media și a divertismentului, atât în ceea ce privește distribuția de conținut, cât și în ceea ce privește veniturile din publicitate.

La nivel global, cheltuielile de publicitate în format digital au crescut cu 17,6% în 2011, față de o creștere de doar 0,6% a cheltuielilor de publicitate în mediile convenționale. Ponderea cheltuielilor de publicitate în mediul digital va crește de la 28 de procente în 2011 la 37,5% în 2016, contribuind, totodată, cu două treimi din creșterea veniturilor industriei divertismentului și media la orizontul anului 2016.

Potrivit raportului anual al PwC, Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016, oportunitățile oferite de mediul digital sunt în prezent bine înțelese de companiile media, de agențiile de publicitate și chiar de marii clienți de publicitate, iar industria iese din faza de pionierat în sfera digitală, oferta digitală devenind deja „business as usual”, pe măsură ce și utilizatorii se obișnuiesc cu noile tehnologii. Provocarea pentru industrie rămâne însă aplicarea strategiilor de dezvoltare în mediul digital.

„Segmentele industriei media și divertismentului sunt pe trepte diferite în ceea ce privește adoptarea tehnologiilor digitale, însă toate se îndreaptă în această direcție pentru a întâmpina schimbările din preferințele consumatorilor și a rămâne profitabile. Companiile din industria media și divertismentului au depășit perioada de pionierat a tehnologiilor digitale și s-au angajat pe calea unui viitor digital, încercând să-și ajusteze produsele, distribuția și organizațiile pentru noua epocă digitală”, a declarat Florin Deaconescu, partener, liderul Grupului de Servicii de Audit pentru Industria Telecomunicațiilor, Media și Divertismentului, PwC România.

Potrivit comunicatului, maturitatea ofertei digitale variază destul de mult în funcție de segmentul de piață. Astfel, în privința industriei muzicale, se estimează că formatul digital va depăși formatele tradiționale începând cu 2015, generând 55% din veniturile totale ale acestei industrii în 2016. De asemenea, cheltuielile pentru jocurile online și cele wireless vor depăși vânzările de jocuri pentru PC și console începând cu 2013.

În schimb, pe segmentul revistelor, veniturile din mediul digital vor reprezenta numai 10,4% din întregul segment în 2016, totuși o creștere remarcabilă față de doar 3,1% în 2011, se spune în comunicat.

Cheltuielile globale pentru produsele industriei muzicale au crescut cu 1,3% în 2011, prima creștere înregistrată după mulți ani de scădere a acestui segment. Creșterea se datorează evoluțiilor din segmentul de concerte și festivaluri, în vreme ce vânzările de înregistrări muzicale s-au redus în continuare, dar într-un ritm mai scăzut decât în anii anteriori. Totuși, vânzările de înregistrări muzicale în format digital vor crește, începând cu 2013, se mai spune în comunicat.

Potrivit PwC România, conexiunile mobile la internet, un indicator cheie al cheltuielilor pe segmentul digital, se vor dubla în următorii cinci ani, până la 2,9 miliarde în 2016, din care aproximativ 1 miliard vor fi în China. În India, numărul abonamentelor de conexiuni mobile la internet va crește de la o bază redusă, cu o rată anuală medie de 50,8% la orizontul anului 2016, ceea ce face ca piața indiană să aibă cea mai rapidă rată de creștere pe segmentul conexiunilor mobile.

Până în 2016, veniturile din publicitatea online pe terminale mobile vor crește cu o rată medie anuală de 36,5%, pentru a ajunge la 24,5 miliarde de dolari, un nivel asemănător cu cel din publicitatea online pe conexiuni fixe. Cu toate acestea, ponderea majoră în veniturile din publicitatea online o vor avea în continuare motoarele de căutare și servicii de SEO (78,1 miliarde de dolari) și afișarea de bannere online (46,6 miliarde de dolari). Veniturile pieței de publicitate chineze pe segmentul conexiunilor mobile vor crește cu o rată medie anuală de 68,4%, pentru a ajunge la 6,2 miliarde de dolari în 2016, piața chineză de publicitate pe terminale mobile ajungând a doua cea mai mare din lume, după cea a Statelor Unite, care va înregistra venituri de 9,4 miliarde de dolari pe acest segment.

Pe segmentul editării de presă se observă tendințe diferite pe piețele mature, față de cele emergente, potrivit PwC. Piața americană va înregistra în continuare o scădere medie anuală de 1,4% până în 2016, estimându-se că în patru ani veniturile acestui segment de piață vor fi cu 43,8% mai mici decât erau în 2007. În schimb, se vor înregistra creșteri puternice pe piețele în care oferta digitală la nivelul presei nu este încă foarte dezvoltată. Argentina va raporta un ritm mediu anual de creștere de 11,9% pe acest segment, Indonezia – 11,2%, iar India – 9,6%.

Franța a depășit Marea Britanie și Germania în 2011, devenind a doua cea mai mare piață din lume pentru abonamentele TV, în urma Statelor Unite, raportând o rată de creștere de 76% pe segmentul IPTV. În privința cheltuielilor de publicitate TV, Rusia a crescut cu 20,2% în 2011, iar până în 2016, piața rusă va depăși veniturile înregistrate pe acest segment în țări precum Marea Britanie, Germania, Italia și Franța, devenind cea mai mare piață de publicitate TV din regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), mai spune PwC.

Potrivit aceluiași raport, pe segmentul industriei cinematografice, serviciile de streaming vor crește cu o rată medie anuală de 21%, până la un nivel de 11 miliarde de dolari la orizontul anului 2016, și vor depăși veniturile din abonamentele TV.

Cea de-a 13-a ediție anuală a raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook, 2012-2016, conține analize amănunțite și date istorice, precum și prognoze privind evoluția cheltuielilor de publicitate, cele pentru achiziția de produse ale industriei media și divertismentului, precum și pentru accesul la internet din 48 de țări din întreaga lume.