Numărul mic de turiști străini poate constitui și un avantaj, întrucât se reduce riscul unui atentat terorist, spun reprezentanții turoperatorilor, care cred că România are o imagine suficient de proastă pentru a nu reuși să atragă turiștii care ar renunța la Bulgaria după atentatul de la Burgas.
„Sperăm că România nu se află în vizorul teroriștilor, unul dintre motive fiind tocmai faptul că numărul de turiști străini este redus în țara noastră”, a declarat agenței MEDIAFAX Dragoș Răducan, vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Un autobuz care transporta turiști israelieni a explodat miercuri după-amiază pe aeroportul din Burgas, provocând moartea a cel puțin șapte persoane și rănirea altor 32.
Oficialul FPTR apreciază că evenimentul din Bulgaria demonstrează că orice țară poate fi supusă unor atentate teroriste.
„Este rău că nu avem turiști străini și ni-i dorim, dar de data asta a fost bine, pentru că la noi, teroriștii nu ar fi avut pe cine să atace”, a continuat însă Răducan.
Proprietarul Eurolines, Dragoș Anastasiu, care reprezintă în România interesele grupului TUI, crede că orice eveniment de acest gen crează o mișcare în conștiința turiștilor străini, mai ales a israelienilor.
„O primă posibilitate este ca ei să restrângă plecările în străinătate. Noi avem maxim 20.000 de turiști israelieni în toată țara, tot anul, deci nu pierdem foarte mult. Cifrele noastre sunt prea mici ca să conteze. Problema este că cei din străinătate spun că România și Bulgaria sunt cam tot pe acolo, deci nu putem profita de evenimentul din Bulgaria. Noi și bulgarii suntem băgați în aceeași oală”, a spus Anastasiu.
El a afirmat că imaginea României este atât de proastă în străinătate încât litoralul românesc nu poate fi considerat alternativă pentru străinii care renunță să plece în Bulgaria.
Răducan de la FPTR crede că românii vor continua să meargă pe litoralul bulgăresc, pentru că nu se consideră vizați direct de terorism și văd încă Bulgaria o țară sigură.
„Nu putem estima efectele asupra fluxului de turiști din România. Autocarul cu atentatul a fost la aeroport, iar românii nu merg cu avionul în Bulgaria”, a spus Sorin Văduvoiu, directorul agenției de turism Perfect Tours.
El și-a exprimat îndoiala că atentatul din Bulgaria va fi un motiv pentru turiștii străini să aleagă România.
Bulgaria a devenit în ultimii ani destinația preferată de călătorii a turiștilor români, atrași în special de litoralul Mării Negre. Mai nou, și prețurile accesibile din stațiunile montane bulgărești, dar și calitatea serviciilor încep să atragă români.
Deși au mers anul trecut în țara vecină 1,49 milioane de români, doar 336.000 au stat două sau mai multe nopți, restul petrecând o singura noapte. Aceștia din urmă sunt, în majoritatea cazurilor, fie ajunși cu mici afaceri în Bulgaria, fie în tranzit spre Grecia sau altă destinație.
Bulgaria a mai fost vizitată anul trecut și de aproape 860.000 de turci, 837.000 de germani, 470.000 de ruși, 307.000 de englezi, 290.000 de polonezi și 182.000 de francezi. În 2010 au fost în Bulgaria 1,44 milioane de români.
În total, Bulgaria a primit anul trecut 8,7 milioane de turiști străini, față de 8,37 milioane în 2010.
Cu o rată de 14,7% a nerezidenților în totalul turiștilor (hoteluri, moteluri și pensiuni), România ocupă detașat ultimul loc în Europa.
Statistica românească arată că anul trecut România a avut șapte milioane de turiști (sosiri numai în hoteluri), din care 78,4% (aproape 5,5 milioane) români, și 21,6% (1,5 milioane) turiști străini, ponderi apropiate de cele din anul 2010.
Pe litoral, situația este și mai dramatică, pentru că turiștii străini sunt atât de puțini încât nu figurează nici măcar în statistici. Cu toate acestea, ANAT estimează, sau mai mult speră, la circa 25.000 de turiști din alte țări pe litoral.