Prima pagină » Economic » Topul amenzilor acordate de Protecția Consumatorilor băncilor din România în 2012. Care au fost cele mai frecvente plângeri făcute de clienți

Topul amenzilor acordate de Protecția Consumatorilor băncilor din România în 2012. Care au fost cele mai frecvente plângeri făcute de clienți

Topul amenzilor acordate de Protecția Consumatorilor băncilor din România în 2012. Care au fost cele mai frecvente plângeri făcute de clienți
În prima jumătate a anului, la Protecția Consumatorilor au fost înregistrate circa 800 de plângeri la adresa băncilor prezente pe piața locală

În prima jumătate a anului, la Protecția Consumatorilor au fost înregistrate circa 800 de plângeri la adresa băncilor prezente pe piața locală. Mai mult de jumătate dintre reclamații au fost făcute în Capitală, potrivit datelor furnizate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pentru gândul.

Plângerile clienților au vizat în principal comisioanele de retragere și lichidare a depozitelor, restructurarea și refinanțarea creditelor, majorarea unor dobânzi, comisioanele percepute pentru rambursarea anticipată, blocarea nejustificată a cardurilor, nerecunoașterea unor operațiuni efectuate sau raportarea la Biroul de Credit.

Ce amenzi au primit băncile de la Protecția Consumatorilor

Printre cele mai mari penalități aplicate băncilor de către Protecția Consumatorilor se numără amenzi între 12.000 și 20.000 de lei pentru neinformarea clientului (nici printr-un act adițional sau un grafic de rambursare) asupra comisionul de analiză pe care urma să-l achite.

O bancă a fost sancționată cu 10.000 de lei pentru modul de calcul al comisionului de administrare a creditului, mai exact pentru că ar fi calculat taxa la creditul acordat și nu la soldul creditului. O amendă similară a fost administrată pentru neinfomarea asupra majorării semnificative a dobânzii după primul an contractual, majorare care a dus implicit la creșterea ratei. Tot o amendă de 10.000 de lei i-a fost aplicată unei bănci pentru că ar fi majorat comisionul de administrare al contului curent fără a anunța consumatorul.

Băncile care nu au răspuns în intervalul asumat adreselor și cererilor formulate de clienți au primit amenzi de circa 5.000 de lei. Pentru blocarea neîntemeiată a contului bancar al unui client, o altă instituție financiară din România a fost sancționată tot cu 5.000 de lei.

„Amenzile s-au aplicat în urma verificării contractelor de credite de consum în cazul achiziționării de produse de la comercianți cu plata în rate, cu clauze contractuale ce nu erau formulate conform prevederilor legale. Spre exemplu: modul de calcul al dobânzii penalizatoare, modul de înscriere a informațiilor în pliantele publicitare etc”, au explicat pentru gândul reprezentanții ANPC.

Ce le recomandă ANPC clienților băncilor din România

ANPC le recomandă clienților sau potențialilor clienți ai băncilor din România să se informeze înainte de semnarea oricăror contracte cu privire la costurile pe care le presupun acestea. Mai exact:

– să verifice DAE, să ceară la data semnării contractului explicații legate de calcului DAE și a ratei lunare;

– să verifice dobânda penalizatoare;

– să verifice care sunt comisioanele și în ce situații trebuie achitate;

– să solicite un formular de „Informații standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”; în acest formular sunt incluse informații precum rata lunară de plată, frecvența plăților, dobânda penalizatoare, termenele la care se fac raportările la Biroul de Credit și termenul minim la care creditorul poate declanșa procedura de executare silită;

– să compare mai multe societăți financiare;

– să verifice cu atenție costurile totale pe care urmează să le suporte și să urmărească clauzele contractuale pentru a evita situațiile neplăcute;

– să facă rambursări anticipate ori de câte ori are ocazia, mai ales dacă au un credit cu o dobândă variabilă;

– după achitarea creditului să ceară o dovadă a plății prin care se atestă încetarea tuturor obligațiilor;

– pentru toate notificările pe care le fac băncii, să obțină numere de înregistrare;

– să notifice banca dacă are dificultăți financiare și să găsească soluții împreună.

Citește și