Parchetul General a transmis într-un comunicat public că a ridicat documente de la mai multe instituții printre care și Curtea Constituțională. Anchetatorii au ridicat diverse acte de la Autoritatea Electorală Permanentă, Direcția pentru Evidența Persoanelor, Administrarea Bazelor de Date și de la Biroul Electoral Central și Autoritatea Națională pentru Cetățenie. Potrivit Parchetului General au fost ridicate documente relevante pentru desfășurarea referendumului de pe 29 iulie. Parctic Parchetul General are în acest moment toată baza de date cu cetățenii români cu drept de vot.
De la CCR au fost ridicate procesele verbale, pe suport de hârtie, de la toate secțiile de votare înființate în vederea referendumului național.
Toate aceste documente au fost solicitate de procurori în cadrul dosarului „referendumul” în care fostul ministru delegat Victor Paul Dobre a fost acuzat de abuz în serviciu. În acest dosar au mai fost puși sub învinuire chestorul Constantin Manoloiu directorul Direcției de Evidență a populației și secretarul de stat Ioan Nicolae Căbulea. Tot luni 13 august la Parchetul General s-a prezentat și fostul ministru al Internelor Ioan Rus care a fost audiat în calitate de martor.
Citește și Parchetul cere aviz pentru URMĂRIREA PENALĂ a lui Victor Paul Dobre pentru abuz în serviciu. Ioan Rus, în interceptări: „Nu vreau să-mi petrec bătrânețile în pușcărie”
Parchetul General a făcut următoarele precizări față de actele procedurale efectuate în dosarul „referendumul”:
În cadrul probatoriului administrat în cauză, procurorii au dispus ridicarea de la Autoritatea Electorală Permanentă, precum și de la societatea comercială desemnată să realizeze procedurile tehnice, conform art. 431 alin. 5 din Legea 3/2000, copiile de pe listele electorale permanente și listele suplimentare cu semnăturile alegătorilor în original, utilizate la Referendumul național din data de 29.07.2012.
Totodată, au mai fost ridicate de la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, copiile listelor electorale care au fost puse la dispoziția autorităților publice locale, așa cum s-a stabilit prin H.G. nr. 682 și 683 din 07.07.2012 (lista electorală permanentă în format electronic).
De asemenea, de la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date și de la Biroul Electoral Central, s-a ridicat situația statistică la nivel național privind repartizarea pe secții de votare, a celor 18.292.514 de alegători înscriși în copiile listelor electorale permanente (centralizator număr de persoane înscrise pe listele electorale permanente, fiecare secție de votare) – pe suport optic (electronic) și pe suport hârtie, cu mențiunea ,,conform cu originalul”.
De la Autoritatea Națională pentru Cetățenie a fost solicitată situația numerică defalcată pe ani, începând cu anul înființării instituției (2002) și până la data de 8.08.2012 a persoanelor cărora li s-a acordat cetățenia română potrivit dispozițiilor art. 8 din Legea nr.21/1991, a persoanelor care au redobândit cetățenia română potrivit art.10, art.11 din Legea nr. 21/1991 și a persoanelor care au renunțat la cetățenia română conform art.27 din Legea nr. 21/1991. Copiile documentelor ridicate pe suport de hârtie de la Autoritatea Națională pentru Cetățenie sunt:cererile de renunțare la cetățenia română publicate în Monitorul Oficial;cererile de renunțare la cetățenia română aprobate prin Ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie în perioada 2010-2012; lista adeverințelor de pierdere a cetățeniei române eliberate de Autoritatea Națională pentru Cetățenie; lista persoanelor care au redobândit ulterior, la cerere, cetățenia română.
În cadrul cercetărilor efectuate în cauză, au fost, de asemenea, ridicate de la Direcția Generală de Pașapoarte și Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, în format electronic și pe suport optic, datele de identificare ale cetățenilor români care și-au stabilit domiciliul în străinătate.
Copiile proceselor verbale, pe suport de hârtie, de la toate secțiile de votare înființate în vederea referendumului național din data de 29.07.2012, au fost ridicate de la Curtea Constituțională. În cursul zilei de astăzi, 13.08.2012, s-a procedat la audierea unui martor, iar cercetările continuă în vederea lămuririi tuturor împrejurărilor de fapt și stabilirii răspunderii judiciare. (sursa: Parchetul General)
Citește și INFOGRAFIC INTERACTIV. Dosarul referendumul. De ce este fostul ministru Dobre acuzat de abuz în serviciu
Vineri 10 august Parchetul General a solicitat Parlamentului un aviz pentru punerea sub acuzare a fostului ministru delegat pentru Administrație Publica, Victor Paul Dobre. Parchetul solicită acest aviz în dosarul privind adresele MAI transmise către Curtea Constituțională. Procurorii solicită Parlamentului aviz deoarece la momentul comiterii faptelor Victor Paul Dobre deținea calitatea de ministru. Procurorii îl acuză pe Dobre de abuz în serviciu. Victor Paul Dobre și Ioan Rus au fost surprinși de procurorii de la Parchetul General într-o serie de interceptări vorbind despre schimbarea numărului de persoane din listele electorale permanente. Cei doi vorbesc despre felul în care sunt presați de partide să taie electori de pe liste. „Eu nu vreau să-mi petrec bătrânețile în pușcărie”, spune Ioan Rus, pe interceptare.
Citește și STENOGRAME, dosarul „Referendumul”. Ioan Rus: „Eu chiar nu vreau să-mi petrec bătrânețile în pușcărie!”
De ce este acuzat Victor Paul Dobre de abuz în serviciu
Procurorii arată în referat că potrivit legislației în vigoare Victor Paul Dobre nu avea dreptul de a semna cea de a doua adresă prin care informează CCR că nu își asumă cifra de alegători înscrisă pe listele elctorale. Procurorii arată în document că o astfel de adresă nu putea fi semnată de către altcineva în afara ministrului Ioan Rus. De asemenea procurorii spun că Victor Paul Dobre era interesat alături de chestorul principal de poliției CĂBULEA IOAN-NICOLAE și chestorul de poliție MANOLOIU CONSTANTIN să diminueze în mod nelegal numărul de alegători de pe listele electorale. Iată ce rețin procurorii în referat:
„Este (deci) evident că, nici ministrul delegat pentru Administrație – numitul VICTOR PAUL DOBRE, nici secretarul de stat, șef al Departamentului ordine și siguranță publică din cadrul Ministerul Administrației și Internelor, chestorul principal de poliției CĂBULEA IOAN-NICOLAE și cu atât mai mult, chestorului de poliție MANOLOIU CONSTANTIN, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date nu aveau dreptul să semneze documentul în care s-a consemnat faptul că ” … Ministerului Administrației și Internelor nu își poate asuma veridicitatea numărului de persoane înscrise în listele electorale permanente.
Articolul 11 din acest ordin prevede expres că delegarea dreptului de a semna, în numele și pentru ministrul administrației și internelor sau în numele și pentru ministrul delegat pentru administrație, după caz, prevăzută de prezentul ordin, nu se aplică pentru însușirea documentelor programatice și documentelor de politici publice ale Ministerului Administrației și Internelor sau care vizează competențe ale acestuia. (sursa: referatul Parchetului General)