Prima pagină » Actualitate » 10 pași ca să afli cum poți primi despăgubiri dacă avionul tău are întârziere

10 pași ca să afli cum poți primi despăgubiri dacă avionul tău are întârziere

Vacanța mult-așteptată a început prost din cauză că avionul care trebuia să vă ducă la destinație a avut întârziere? Pentru tot acest disconfort, puteți primi, de la compania aeriană, despăgubiri care ajung și la 600 de euro.

Condiția este ca întârzierea să fi fost de cel puțin 3 ore și să nu fi existat motive excepționale care să fi împiedicat decolarea.

După o perioadă în care cursele aeriene nu au mai avut întârziere sau acestea au fost nesemnificative, au început să apară din nou probleme.

Dacă v-ați aflat într-o situație similară sau zborul v-a fost anulat, trebuie să știți că puteți primi despăgubiri de la compania aeriană, cuprinse între 250 de euro și 600 de euro, în funcție de distanța zborului și, în unele cazuri, de durata întârzierii (pentru zborurile în afara UE).

Pe de altă parte, compania aeriană este obligată ca, pe durata așteptării în aeroport, să vă asigure hrană și băuturi răcoritoare (se pot acorda și vouchere valorice), să vă ofere cazare gratuită (dacă așteptarea se prelungește și pe timpul nopții), să vă asigure accesul gratuit la comunicații (două apeluri telefonice gratuite, mesaje trimise prin telex, fax sau e-mail ori rambursarea contravalorii acestora).

Iată 10 pași ca să afli cum poți primi despăgubiri dacă avionul tău are întârziere:

INTRĂ ÎN GALERIA FOTO, UNDE GĂSEȘTI MAI MULTE DETALII

Situații care scutesc compania aeriană de la despăgubiri

Pasagerii care au avut astfel de neplăceri pot primi despăgubiri pentru orice zbor întârziat cu plecare din Uniunea Europeană (UE), indiferent dacă destinația finală este sau nu o țară din interiorul UE.

De asemenea, de aceleași drepturi puteți beneficia și dacă zborul întârziat a decolat dintr-o țară din afara Uniunii, dar destinația se află în UE.

Este important să știți că, dacă avionul decolează cu o întârziere de peste 3 ore, dar ajunge la destinație cu o întârziere mai mică de 3 ore, nu veți putea fi despăgubiți pentru întârziere.

Pe de altă parte, compania aeriană poate să nu acorde despăgubiri dacă întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare.

Aceasta trebuie să facă dovada că întârzierea a fost cauzată de o situație excepțională și să furnizeze extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente atât organismelor naționale competente, cât și pasagerilor.

Plângerea se face direct către compania aeriană

Circumstanțele extraordinare includ următoarele cauze: controlul traficului aerian, starea vremii, greve în industria aviatică (altele decât greve ale angajaților companiei care trebuie să efectueze zborul), alerte teroriste sau motive de securitate, închiderea aeroportului sau a pistei, tulburări sociale, catastrofe naturale, motive de securitate a zborului.

Trebuie să știți că problemele tehnice nu se încadrează la împrejurări excepționale, chiar dacă, atunci când faceți o reclamație, compania aeriană va invoca acest aspect pentru a nu vă acorda despăgubirea.

Întotdeauna trebuie să trimiteți plângerea mai întâi companiei aeriene, utilizând fie formularul de plângere furnizat de aceasta (se găsește pe site-urile companiilor), fie formularul UE privind drepturile pasagerilor, pe care îl puteți găsi AICI.

600 de euro, suma maximă care se poate acorda

Drepturile pasagerilor în transportul aerian sunt reglementate la nivelul Uniunii Europene prin Regulamentul 261/2004, care include tot spațiul UE.
Iată ce compensații puteți primi, în funcție de distanța zborului și, după caz, de durata întârzierii:

  • 250 euro pentru zboruri pe distanțe sub 1.500 de km;
  • 400 euro pentru zboruri pe distanțe între 1.500-3.500 km;
  • 600 euro pentru zboruri pe distanțe de peste 3.500 km (cu întârziere de cel puțin 4 ore);
  • 300 euro pentru zboruri pe distanțe de peste 3.500 km (cu întârziere între 3 și 4 ore).

Cererea pentru despăgubire o puteți face personal, pe site-ul companiei aeriene, sau puteți apela la companii intermediare specializate în astfel de probleme.

În acest caz, trebuie să știți că aceste companii percep comisioane care ajung la 35% din suma obținută drept despăgubire.

Companiile aeriene propun pasagerilor și vouchere de călătorie

În momentul înregistrării reclamației, pasagerul are opțiunea de a alege dacă vrea să primească drept despăgubire bani sau vouchere de călătorie.

În ceea ce privește termenul de soluționare a reclamațiilor pentru întârzierea zborurilor, de exemplu, Wizz Air avansează un termen de o lună, iar Ryanair de 14 zile.

Dacă nu primiți, însă, niciun răspuns în decurs de 2 luni sau dacă nu sunteți mulțumit de răspunsul primit, puteți face plângere către autoritățile competente din țara în care a avut loc incidentul.

Formularul cu datele de contact pentru fiecare țară îl găsiți aici 

CITEȘTE ȘI:

10 pași ca să-ți organizezi cununia civilă

10 pași ca să îți poți plăti taxele și impozitele online, pe Ghișeul.ro

10 pași ca să eviți toxiinfecția alimentară când pleci în vacanță

 

Absolventă a Facultății de Jurnalism a Universității ”Hyperion”, și-a început cariera ca prezentator de știri radio, apoi s-a îndreptat către presă scrisă, iar debutul și l-a făcut ca ... vezi toate articolele

Citește și