Proprietarul mașinii cu numărul B7 9EYE este deținătorul primului număr de înmatriculare verde din România.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a făcut public, luni, primul număr de înmatriculare verde din România, eliberat în ziua intrării în vigoare a ordinului comun care permite această opțiune.
„De ce verde? Fiindcă poți face diferența! Protejează și tu mediul înconjurător!”, a scris MAI.
Astfel, de luni, 27 iunie, cele 17.000 de vehicule electrice înmatriculate în România, pot beneficia de numere de culoare verde. În cazul mașinilor deja înmatriculate care respectă criteriile de acordare a „numerelor verzi”, acestea vor putea fi preschimbate, la cerere, începând de luni.
„Prin introducerea numerelor de înmatriculare de culoare verde pentru mașinile nepoluante se dorește creșterea vizibilității acestor tipuri de vehicule și încurajarea celorlalți participanți la trafic să opteze pentru astfel de mijloace de transport. Cu speranța că vom întâlni cât mai multe mașini cu numere verzi pe străzile din țara noastră, vă dorim o zi frumoasă, fără probleme în trafic!”, au transmis reprezentanții MAI.
Ordinul comun al ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor, al ministrului Afacerilor Interne şi al viceprim-ministrului, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii care reglementează acordarea de numere de înmatriculare cu litere şi cifre de culoare verde, pentru maşini pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen a fost publicat, pe 28 aprilie, în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare la 60 de zile de la acest moment.
„Numerele de înmatriculare dedicate mașinilor nepoluante vor funcționa ca un pașaport verde pentru acest tip de autovehicule. Prin identificarea clară şi vizibilă a vehiculelor nepoluante în trafic, creăm cadrul pentru acordarea unor facilități celor care le utilizează: fie că vorbim de parcare gratuită, acces permis în zone cu emisii reduse, reduceri de taxe şi impozite, autoritățile locale, în special cele din marile aglomerări urbane, vor avea un instrument de lucru foarte util”, a declarat atunci ministrul Mediului, Tanczos Barna.
Potrivit unui comunicat de luni al instituției, conform prevederilor Ordinului Comun, Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne a efectuat toate demersurile necesare punerii în aplicare a acestuia.
Astfel, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, s-a elaborat și adoptat Standardul MAI, privind vehiculele rutiere, plăcile de înmatriculare cu fond reflectorizant pentru autovehiculele cu zero emisii de CO2, pentru armonizarea legislației în vigoare.
„Precizăm că eliberarea plăcuțelor verzi se va realiza la solicitarea proprietarilor acestora, în contextul înmatriculării, transmiterii dreptului de proprietate sau la emiterea unui nou certificat de înmatriculare ca urmare a modificării datelor înscrise în acesta, situații în care, odată cu solicitarea noilor plăcuțe, este necesară depunerea celor anterioare ori a documentelor care atestă furtul acestora sau, după caz, a declarației de pierdere”, a transmis DRPCIV.
Cele 17.000 de vehicule verzi reprezintă aproximativ 0,2% din totalul autoturisme înmatriculate în România.
Conform statisticilor DRPCIV, parcul auto național era format, la 31 decembrie 2021, din 9.661.483 vehicule, de la mopede la tractoare și remorci, dintre care 7.611.039 autoturisme.
Din total, în București erau 1.535.310 vehicule, de la mopede la tractoare și remorci, dintre care 1.227.038
La 31 decembrie 2020 erau 8.065.868 de deținători de permise de conducere, potrivit datelor DRPCIV.
Înmatriculările de autoturisme, în România, au crescut cu 36%, în primele patru luni din 2022, faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, în timp ce versiunile „electrificate” au înregistrat un salt de 131,1%, arată datele în luma mai de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), citate de Știrile TVR.
Autoturismele „verzi” (electrice 100%, hibrid pluh-in şi full hybrid) deţin, după primele patru luni ale acestui an, o cotă de piaţă de 19,7%, care depăşeşte cu 4,4% şi 1.644 unităţi cota deţinută de motoarele diesel. În acest context, achiziţiile de maşini ecologice s-au dublat (+131,1%), comparativ cu aceeaşi perioadă din 2021, marjă în care autoturismele full electrice au consemnat un salt de 487,4%, iar cele plug-in hybrid de 159,5%.
Primele cele mai vândute cinci modele de autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 1.458 de unităţi, Tesla Model 3 (cu 235 de unităţi), Hyundai Kona (171), Renault Zoe (106) şi Volkswagen e-UP! (95).
Pe segmentul autoturismelor Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 119 unităţi (+221,6% de la an la an), urmată de Mercedes Benz GLE (96 unităţi, +220%), Hyundai Tucson (87 de unităţi), Mercedes Benz GLC (79 de unităţi, +97,5%) şi Renault Captur (70 de unităţi, +32,1%).
De asemenea, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primele trei locuri Toyota Corolla – cu 617 de unităţi (+9,2% faţă de 2021), Toyota C-HR (579 unităţi, +5,9%) şi Toyota RAV4 (400 unităţi, +9,6%, conform sursei citate.