Trafcul și consumul de droguri a căpătat o amploare îngrijorătoare în ultima vreme, însă în mod paradoxal niciun gram de droguri nu a fost confiscat în Portul Constanța în ultimii doi ani, în ciuda unei creșteri semnificative a activității portuare.
Cel mai recent raport al Organizației Națiunilor Unite (ONU), privind traficul și consumul de cocaină, arată că în România a crescut consumul, mai ales în rândul populației tinere cu venituri mari.
Deși cifrele obținute de Gândul de la nivelul Inspectoratului General al Poliției Române și al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, dar și rapoartele Agenției Naționale Antidrog conturează un tablou sumbru, în care cantitățile descoperite și confiscate de organele de aplicare a legii sunt în creștere, totuși în Portul Constanța nu s-a înregistrat nicio cantitate de droguri confiscată.
O situație stranie care este în contrast puternic cu raportul recent al Observatorului European pentru Droguri și Toxicomanie (EMCDDA), care indică o tendință de creștere a traficului de droguri către porturile mai mici din Uniunea Europeană.
Într-un parteneriat cu instituții europene, DIICOT a subliniat că România rămâne o țară de tranzit pe Ruta Balcanică, cu porturile maritime de la Marea Neagră, în special Constanța, fiind considerate de traficanți ca o rută viabilă pentru transportul de droguri, inclusiv heroină, cocaină și ecstasy.
Din datele raportului, rezultă că Portul Constanța e folosit tot mai des de traficanții de droguri, iar una din explicațiile pentru creșterea traficului din România e colaborarea constantă între rețelele de crimă organizată, dar și poziția geografică.
Analiza G4Media, bazată pe datele obținute de la IGPR, dezvăluie că în ultimul sfert de secol au fost confiscate doar 20 de tone de droguri în Portul Constanța. În contrast, Portul Rotterdam a înregistrat confiscări de 70 de tone de cocaină numai în 2021, iar în august 2023, au fost depistate 8 tone într-o singură zi. Portul din Anvers a raportat peste 110 tone de cocaină în 2022.
Din anul 2000 până în prezent, Portul Constanța a cunoscut fluctuații în confiscările de droguri. După un record de 8,6 tone de hașiș confiscate în 2001, următorii 8 ani au fost marcați de absența confiscărilor. În 2009, au fost descoperite 1,4 tone de cocaină, iar până în 2016 au mai fost confiscate cantități mici de droguri. După o pauză de trei ani, confiscările au revenit în 2019, cu cantități semnificative de cocaină și hașiș.
Raportul subliniază că Portul Constanța prezintă vulnerabilități, inclusiv lipsa de personal în instituțiile de control. Această problemă devine mai gravă în contextul creșterii activității portuare, datorată războiului din Ucraina. Serviciul Vamal a subliniat necesitatea unei majorări de 50% a personalului pentru a asigura eficiența operațiunilor.
Verificările efectuate de Serviciul Vamal se bazează pe analize de risc, iar principalele criterii includ țara de expediție, expeditorul, destinatarul, tipul de ambalaj și costurile de transport.
Cu toate acestea, există doar doi scanere cu raze X în port, iar unul dintre ele este nefuncțional. Scanerul mobil este în afara uzului din 2016, iar scanerul operațional este pus la dispoziție de Administrația Portului Constanța. Până în august 2023, nu s-au identificat nereguli în cele 1377 de containere scanate.