Un accident aviatic a avut loc vineri în județul Buzău, unde a fost implicată o aeronavă AN-2, care aparține Aeroclubului României.
Potrivit informațiilor Gândul, avionul s-a răsturnat la aterizare, cu partea din față. În termeni aviatici, a capotat. Accidentul s-a produs pe Aerodromul Spătaru.
În avion se aflau două persoane, care, din fericire, nu au fost rănite. Aeronava era folosită pentru zborurile de antrenament ale parașutiștilor.
„Cauzele nu se știu, dacă sunt tehnice sau umane. Nu sunt răniți. Doar aeronava este avariată, dar era asigurată. O folosim la lansări de parașutiști. Mai multe nu știm, ancheta este desfășurată de către AIAS (Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile – n.r.)”, a declarat pentru Gândul George Rotaru, directorul general al Aeroclubului României.
Potrivit surselor Gândul, avionul AN-2 executase misiuni de lansare parașutiști și nu raportase până la momentul începerii procedurilor de aterizare nici o problemă tehnică.
Până în acest moment, nu există date care să ateste vreo situație medicală pentru niciunul dintre cei doi piloți aflați în cockpitul avionului.
În conformitate cu procedurile și legislația aeronautică, se va declanșa o anchetă aeronautică care va stabili cauzele accidentului.
Avionul AN 2 este recordmenul absolut al avioanelor de categoria a patra în ceea ce privește polivalența, numărul avioanelor fabricate, longevitatea și rezistența lor.
Conceput la nivelul anilor 1940, avionul s-a produs în fosta URSS și în Polonia și este și astăzi folosit datorită calităților lui deosebite, enumerate mai sus.
Cu acest tip de avion s-a fugit din țară pe vremea lui Ceaușescu până la Viena tocmai datorită razei lui mari de acțiune, spun specialiștii consultați de Gândul.
Datorită unor specificații tehnice: avion biplan cu greutate de 5.400 kg maximă la decolare, tren de aterizare triciclu, dar cu roata de coadă, motor în stea cu 9 cilindri răcit cu aer, se zboară cu doi piloți și un mecanic de bord sau cu doi piloți sau cu un pilot și un mecanic de bord și necesită mai multă atenție la aterizare.
Una din greșelile frecvente la aterizarea acestui avion și care au condus la accidente frecvente de capotare – precum situația avionului de astăzi, este acționarea greșită a frânelor după aterizare în special în condiții de vânt de spate sau teren moale, potrivit surselor noastre.
Prin acționarea frânelor în mod greșit, avionul are tendința de a își muta centrul de greutate spre în fața, de a își înclina puternic botul ceea ca face ca palele elicei să atingă solul și să se răstoarne în final avionul.
În România au existat cazuri identice care fie s-au soldat cu înfigerea palelor în pământ și a avionului proptit în aceste pale (cazul avionului Aerobazei Călărași pe terenul de la Jegălia) fie s-au răsturnat complet pe spate precum cazul de față, au mai arătat experții consultați de Gândul.