În timp ce în nordul Capitalei se sapă la foc automat pentru o nouă Magistrală de metrou, către Otopeni, liniile vechi au de suferit din cauza bătrâneții. Cel mai prost stă Magistrala 2 Pipera – Tudor Arghezi, unde calea de rulare datează cam din 1987. Aici trebuie făcute investiții la toate capitolele, de la șine până la instalații electrice. Totodată, Pe Magistrala 1, unde zilele trecute s-a rupt o șină, calea de rulare a fost montată în 1989.
Magistralele de metrou construite în anii ’80 își arată tot mai des vulnerabilitățile. Ca atare, se pune întrebarea: mai e sigur transportul cu metroul pe aceste linii, în condițiile în care șinele au început să se rupă? Nimeni nu poate spune, cel puțin public, cât de periculos este în prezent să călătorești cu cel mai important și predictibil mijloc de transport din București.
Cert este un lucru: trebuie făcute investiții majore și în cel mai scurt timp.
„Cea mai mare parte a căii de rulare de pe Magistrala 2 Pipera – Tudor Arghezi trebuie înlocuită. Există șină pe M2 din 1987. S-a făcut un proiect de finanțare pentru modernizarea acestei magistrale, dar trebuie scos la licitație și găsit un constructor care să facă această lucrare. Aici trebuie o revizie completă, de la calea de rulare la instalații care nu au fost schimbate niciodată, până la sistemele de ventilație. Constructorul trebuie să vină și cu un program de lucru. Trebuie stabilit exact dacă se va lucra noaptea, dacă se vor bloca anumite stații”, a explicat, pentru Gândul, Marian Artimon, șeful sindicatului de la Metrou.
În ceea ce privește Magistrala 1, acolo unde luni s-a rupt o șină, angajatul Metrorex spune că și aici calea de rulare este montată înainte de 1990.
„Legat de incidentul de luni, de la Obor, calea de rulare era rupă pe mai mult de 20 de centimetri. S-a înlocuit acea bucată și s-a reluat traficul. Șinele se pot rupe atât de la uzură, dar și de la problemele de fabricație, care se pot descoperi chiar și după aproape 40 de ani. Pe Magistrala 1, calea de rulare este montată cam prin 1989”, susține Marian Artimon.
Șeful de sindicat mai spune că speră să se realizeze cât mai curând investiții pentru modernizare, „altfel ajungem ca la CFR, să băgăm restricții de viteză”.
Cea mai aglomerată Magistrală de metrou este M2, care este și cea mai degradată.
Gândul a publicat recent AICI imagini în exclusivitate cu dezastrul de pe Magistrala 2.
Linia Arghezi – Pipera ar trebui să intre reparații, iar lucrările, pentru care statul a alocat un miliard de lei, vor dura 4 ani.
Investiţia, care va începe după parcursul procedurilor standard, precum licitații, vizează toată Magistrala, fără stația Tudor Arghezi, care este inaugurată în 2023.
Suma de aproape 1 miliard de lei vine din bugetul de stat, bani gestionaţi de Ministerul Transporturilor, dar şi din fonduri europene.
Vor fi modernizate şi:
Lucrările ar trebui să fie gata în patru ani de la startul lor.
Magistrala 2 are o lungime de 20,28 kilometri și este compusă din 15 stații, de la Pipera la Tudor Arghezi.
Dacă privim în ansambu metroul din București, acesta este unul foarte „pestriț”. În timp ce Metrorex se află în plin proces de recepție a trenurilor noi produse în Brazilia, pe una dintre magistralele construite după 1990, M4 – Străulești, se circulă cu legendarele garnituri IVA, care au aproape 50 de ani.
„Bătrânele” produse la Arad ar urma să fie scoase din circulație atunci când pe M5 Drumul Taberei ar urma să intre vagoanele Alstom produse în America Latină.
Pe celelalte magistrale, M1 – M2, se circulă cu trenurile Bombardier, respectiv CAF.
Când se va termina Magistrala 6, către Otopeni, Metrorex va trebui să facă licitație pentru noi garnituri de metrou.
CITEȘTE ȘI:
Scenariu HALUCINANT la metrou. De ce nu merg noile trenuri Alstom?