O jurnalistă a dat în judecată Administraţia Prezidenţială „cerând instanţei să oblige statul la transparenţă”, după repetate solicitări de afla care sunt costurile legate de închirierea aeronavelor cu care preşedintele Klaus Iohannis se deplasează în vizitele externe, încercări la care răspunsul a fost acelaşi şi anume că informaţiile sunt clasificate.
Astfel, jurnalista Recorder Anca Simina arată că a cerut reprezentanţilor şefului statului să transmită informaţii legate de o deplasare făcută de Klaus Iohannis în 2015, la scurt timp de la preluarea mandatului. Răspunsul primit a fost că această informaţie nu este una publică, deşi în urmă cu opt ani toate datele legate de cheltuielile de transport cu avionul fuseseră făcute publice de către Administraţia Prezidenţială, tot la cererea jurnaliştilor.
„Considerând că în mandatul preşedintelui Iohannis se poate crea un precedent periculos, prin secretizarea nejustificată a unor informaţii importante în cântărirea eficienţei cheltuirii bugetului public, am dat în judecată Administraţia Prezidenţială, cerând instanţei să oblige statul la transparenţă”, este anunţul făcut în articolul cu titlul ”Din absurdul epocii Iohannis – şah mat cu propriile «secrete»” publicat marţi de Recorder şi semnat de Anca Simina.
Administraţia Prezidenţială a transmis, ca răspuns la solicitările repetate ale presei, că informaţiile privind banii publici plătiţi de către instituţie pentru închirierea aeronavelor de lux folosite pentru deplasările externe ale președintelui nu pot fi făcute publice, fiind secrete. Recorder precizează că, în condiţiile în care avea de la Administraţia Prezidenţială date legate de cheltuielile cu un zbor al preşedintelui Klaus Iohannis efectuat în anul 2015, la scurt timp de la preluarea mandatului, aceleaşi informaţii cerute acum au devenit clasificate.
„În ianuarie 2015, în prima lună la Cotroceni a actualului preşedinte, ceream Administraţiei Prezidenţiale să facă o clarificare: cum va proceda cu zborurile în vizitele externe, dat fiind că România nu mai avea o aeronavă oficială, iar contractul multianual cu TAROM fusese reziliat, în 2013, de administraţia Băsescu. Dornic să arate intrarea într-o nouă eră a transparenţei, stafful de comunicare al Preşedinţiei nu se limita atunci să răspundă doar tehnic la această întrebare, ci plusa cu un exemplu concret: primul decont de deplasare externă din mandatul preşedintelui Iohannis. «La data solicitării dumneavoastră, a fost executată cu o aeronavă specială aparţinând TAROM cursa pe ruta Bucureşti – Bruxelles – Bucureşti pentru care s-a încheiat un contract în perioada 15-16.01.2015 cu o valoare de 216.520,02 lei (echivalentul de atunci a 49.000 de euro, n. red.)», detalia Departamentul de Comunicare al Cotrocenilor”, mai notează Recorder.
Recent, la solicitarea privind acelaşi zbor, reprezentanţii preşedintelui au transmis că informaţia nu este destinată publicului.
„Corespondenţa dintre Recorder şi Administraţia Prezidenţială pe tema zborurilor prezidenţiale a continuat însă dincolo de acest refuz. Şi a inclus un test. Mai exact, pentru a vedea până unde merge suprasecretizarea în prezent, am revenit cu o întrebare din trecut: putem afla măcar cât a costat deplasarea preşedintelui la Bruxelles din 15-16 ianuarie 2015, primul său drum extern, şi cu ce companie a zburat atunci delegaţia? Iar răspunsul Administraţiei Prezidenţiale a fost uluitor. O informaţie care era perfect transparentă în urmă cu opt ani e azi secret de serviciu. Vorbim de aceeaşi informaţie, de aceeaşi instituţie şi chiar de acelaşi preşedinte”, notează Recorder.
Citește și:
Klaus Iohannis zboară cu avionul privat în Islanda, la Summit-ul Consiliului Europei