Executivul are pe ordinea de zi a şedinţei de joi hotărârile privind organizarea primului tur al alegerilor prezidenţiale şi al alegerilor locale parţiale, care vor avea loc pe 4 mai, precum şi o analiză referitoare la proiectul de OUG privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea scrutinului.
”Se stabileşte ziua de duminică, 4 mai 2025, ca dată pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2025”, se arată în proiectul de HG, care la articolul 2 prevede că hotărârea intră în vigoare la data de 18 februarie 2025.
Potrivit altui proiect, în ziua în care se organizează primul tur al prezidențialelor se vor organiza și alegeri locale parţiale pentru președintele Consiliului Județean Bihor, precum și pentru primari în 17 comune din 13 județe.
Guvernul pregătește măsuri stricte pentru gestionarea plângerilor legate de campania electorală desfășurată pe marile rețele online, în contextul alegerilor prezidențiale programate pentru 4 mai 2025. Toate plângerile vor fi soluționate de Biroul Electoral Central, iar deciziile acestuia vor fi transmise imediat către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). AEP va comunica aceste decizii platformelor online, care vor avea un termen de maximum 5 ore pentru a elimina conținutul ilegal. Nerespectarea acestui termen va atrage sancțiuni financiare severe, constând în amenzi între 1% și 5% din cifra de afaceri.
La alegerile pentru preşedintele României și la alegerile locale parțiale de duminică, 4 mai 2025, votarea începe la ora locală 7.00 și se încheie la ora locală a României 21.00.
La alegerile prezidențiale, votarea în străinătate se desfășoară și pe parcursul zilelor de vineri și sâmbătă. Secțiile de votare din străinătate pentru alegerile prezidențiale 2025 se deschid la ora locală 7.00 și se închid la ora locală 21.00.
Alegătorii care la ora 21.00 se află la sediul secției de votare, precum și cei care se află la rând în afara sediului secției de votare pentru a intra în localul de vot pot să își exercite dreptul de vot până la ora locală a României 23.59.
Ordonanța de Urgență introduce reguli stricte privind campania electorală și materialele publicitare distribuite, inclusiv pe marile platforme online, armonizând cerințele naționale cu cele prevăzute de Regulamentul privind serviciile digitale al Uniunii Europene (DSA).
Potrivit DSA, platformele sau motoarele de căutare online foarte mari sunt definite ca având peste 45 de milioane de utilizatori lunar în UE. În acest context, pe durata campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale, actorii politici vor fi obligați să includă în fiecare material publicitar politic următoarele informații:
Dispozițiile se vor aplica și pentru orice promovare, distribuire, postare sau editare a unor materiale publicitare politice pe platforme online, platforme online foarte mari, motoare de căutare online sau alte rețele de socializare.
În proiectul de OUG se arată că „este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat”.
Încălcarea acestor dispoziții constituie contravenție, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei.
Soluționarea plângerilor referitoare la campania electorală desfășurată pe platformele online foarte mari revine exclusiv în competența Biroului Electoral Central.
Birourile electorale județene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate vor redirecționa de îndată Biroului Electoral Central, prin intermediul poștei electronice, plângerile adresate acestora cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari.
Deciziile Biroului Electoral Central care admit plângerile, precum și cele ale birourilor electorale județene, ale birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București și ale biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, prin care sunt admise plângerile legate de campania electorală online, constituie ordine de acțiune împotriva conținutului ilegal, în conformitate cu Regulamentul privind serviciile digitale.
„Deciziile BEC se comunică de îndată Autorității Electorale Permanente, în vederea transmiterii către platformele online foarte mari (în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900), sub sancțiunea plății unei amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformei online, dacă în termen de 5 ore de la notificarea Autorității Electorale Permanente, platforma online nu elimină materialul publicitar în cauză”, se mai spune în proiectul de OUG.
Deciziile BEC vor putea fi contestate la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 48 de ore de la afișarea acestora pe pagina de internet a Biroului Electoral Central.
CITEȘTE ȘI: