Alina Gorghiu a demis-o pe directoarea generală a ONRC, după problemele cu noua platformă. Concluziile Corpului de control al ministrului Justiției

Publicat: 12 09. 2024, 14:06

Directoarea generală a Oficiului Național al Registrului Comerțului (PNRC), Valentina Burdescu, a fost revocată din funcție, de Alina Gorghiu, în urma deficiențelor descoperite de Corpul de control al ministrului Justiției, verificări dispuse după numeroase reclamații cauzate de problemele apărute odată cu punerea în funcțiune a noii platforme informatice. Măsura a fost salutată și de sindicaliști, care își exprimaseră nemulțumirile față de managementului deficitar. Decizia vine la o zi după ce Executivul a adoptat propunerea de ordonanță de urgență a MJ cu soluții privind creșterea capacității instituționale pentru recuperarea întârzierilor din procesul de înregistrare a cererilor adresate ONRC.

Ministra Justiției a dispus, joi, revocarea directorului general al ONRC., Valentina Burdescu, având în vedere concluziile raportului Corpului de control, a anunțat  MJ, printr-un comunicat de presă. Cu această ocazie a anunțat și cine va prelua funcția. Este vorba de Luiza Mardare, despre care oficialii MJ spun că este o persoană cu experiența unei funcții de conducere, fiind director al ORCT Constanța, familiarizată cu noul sistem implementat și are o viziune amplă asupra organizării interne a instituției.

„Ministerul Justiției respectă mediul de afaceri și profesioniștii din domeniu. Căutăm cele mai bune soluții pentru a depăși cât mai repede inconvenientele întâmpinate în această perioadă. Suntem convinși că sincopele sesizate în implementarea noului sistem informatic își vor găsi cât mai rapid o soluționare”, a transmis reprezentanții instituției.

„Adevărul și dreptatea au triumfat, în final!”, au transmis și oficialii Sindicatul Angajaților din Oficiul Național al Registrului Comerțului, după aflarea veștii privind demiterea.

În urmă cu o zi, Ministerul Justiției, sub umbrela căruia funcționează ONRC, a propus, printr-un proiect de OUG adoptat miercuri de Guvern, o rotire a resurselor umane pentru a ajunge la zi cu cererile de înregistrare întârziate. Prin aceasta, va fi alocat un număr mai mare de personal în soluționarea dosarelor înregistrate la ONRC. Astfel, prima măsură propusă prin OUG este reîncadrarea consilierilor juridici pe funcții de registratori printr-o procedură internă, având în vedere că există 46 de posturi de registratori vacante la nivelul ONRC și al oficiilor din țară. Cea de-a doua măsură propune exercitarea de către personalul cu funcție de conducere a atribuțiilor de registrator.

Disfuncționalități și întârzieri

Corpul de control al Ministrului Justiției a ajuns acum trei săptămâni la ONRC, după ce oamenii de afaceri avocații au reclamat o înrăutățire în loc de o creștere a eficienței funcționării platformei informatice a ONRC, la finalul unui proiect care a însemnat contracte din licitații publice ce însumează 40 de milioane de euro, și după ce angajații au refuzat public să vină din zilele libere legale pentru a repara ceea ce a fost implementat de firmele din afara instituției, așa cum au detaliat reprezentanții sindicali pentru Gândul.

Noua platformă a fost lansată cu surle și trâmbițe la sfârșitul lunii iulie, iar de atunci, rețelele de socializare s-au umplut de postări deloc laudative la adresa funcționării platformei.

Concluziile Corpului de control

ONRC este preocupat constant de îmbunătățirea colaborării cu mediul de afaceri și profesioniștii, a transmis MJ, explicând că procesul de digitalizare a serviciilor oferite de ONRC înseamnă: creșterea gradului de utilizare a serviciilor de e-guvernare, modernizarea și eficientizarea activităților și fluxurilor interne instituționale ale O.N.R.C.

Potrivit sursei citate, în aceste săptămâni, ministra Justiției a solicitat conducerii instituției să aibă o comunicare constantă și transparentă cu mediul de afaceri, cu profesioniștii și cu reprezentanții celorlalte instituții pentru a soluționa cât mai rapid deficiențele generate de implementarea noului sistem informatic.

În plus, ministra Justiției a solicitat conducerii ONRC să fie organizate ședințe săptămânale cu directorii oficiilor teritoriale, iar în cadrul unei astfel de ședințe, care a avut loc pe 10 septembrie au fost identificate soluții pentru depășirea acestei perioade tranzitorii. Ministra Justiției i-a asigurat pe directorii oficiilor teritoriale de tot sprijinul pentru soluționarea problemelor întâmpinate, în limita atribuțiilor Ministerului Justiției.

Control dispus de ministra Justiției a debutat pe 19 august, fiind demarat în contextul discuțiilor din spațiul public privind anumite sincope în funcționarea noului sistem informatic al ONRC.

„Raportul Corpului de Control a constatat existența unui management defectuos la nivelul conducerii O.N.R.C.. Mai exact, decizia punerii în producție a noului sistem la data de 26 iulie 2024, precum și suspendarea activității O.N.R.C. și a oficiilor teritoriale în perioada 16-25 iulie au fost adoptate în mod exclusiv de către directorul general/managerul de proiect Valentina Burdescu, fără consultarea personalului din cadrul O.N.R.C. și din cadrul oficiilor teritoriale. Precizăm că directorul general al O.N.R.C. a fost desemnat manager de proiect pentru proiectul privind noul sistem al O.N.R.C. în data de 29 octombrie 2018”, au transmis oficialii MJ.

„Concluziile raportului Corpului de control arată că deciziile cu privire la modul și momentul implementării noului sistem informatic, precum și testarea insuficientă a aplicației informatice au generat disfuncționalități în activitatea instituției. În ceea ce privește comunicarea conducerii ONRC cu mediul de afaceri și cetățenii, aceasta a fost profund deficitară”, au conchis reprezentanții instituției.

Cine a câștigat mega-licitațiile pentru platforma ONRC

Sistemul Electronic Integrat al ONRC consolidat şi interoperabil destinat asigurării serviciilor de e-Guvernare centrate pe evenimente de viaţă (ONRC V2.0), un proiect de investiții major, cu fonduri europene, și-a propus creșterea transparenței și interacțiunii ONRC cu cetățenii, precum și îmbunătățirea eficienței interne prin creșterea nivelului de sofisticare a serviciilor publice gestionate cu privire la Registrul Comerțului și Buletinul Procedurilor de Insolvență.

  • Valoarea totală a proiectului: 187.594.271,34 lei
  • Valoarea cofinanțării Uniunii Europene: 158.219.044,39 lei
  • Valoarea finanțării naționale: 29.375.226,95 lei

Conform datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), licitația principală de achiziții în proiect, lansată în septembrie 2021, a fost finalizată în martie 2022, iar contractul a fost semnat în mai 2022, cu asocierea condusă de către compnia Vodafone și subcontractanții Total Soft SA (35,45%) și Maguay Computers SRL (18%).

Contactul a fost atribuit pe baza criteriului ”Cel mai bun raport calitate – preț, fără ca rezultatul să fie contestat la CNSC, conform arhivelor consultate de Gândul.

Conducerea ONRC a achitat, conform informațiilor Economedia, suma de 164 milioane de lei pentru contractul de execuție a noii platforme, suma de 6,4 milioane de lei către Euro-Testing Software Solution SRL pentru contractul de testare și securitate și suma de 2,3 milioane de lei către Global Resolution Experts SRL și TDP Partners SRL pentru contractul de management.

Sursa foto: SAONRC

CITEȘTE ȘI:

Blocaje, scandal și REVOLTA antreprenorilor, după probleme la platforma ONRC pentru care firme externe au încasat sume uriașe. ”Nu vrem să fim legume”

Corpul de Control al ministrului Justiției a mers la Registrul Comerțului, după problemele la noua platformă. Apelul sindicaliștilor ONRC