Am putea să ne cumpărăm din nou apă și mâncare de la METROU. Șefii din Transporturi vor ca Metrorex să-și crească veniturile din închirierea spațiilor

Publicat: 12 06. 2024, 22:38
Actualizat: 12 06. 2024, 22:43

This browser does not support the video element.

În viitorul apropiat, am putea să ne cumpărăm din nou apă și mâncare de la metrou pentru că șefii din Transporturi vor ca Metrorex să poată închiria spații și, astfel, să-și crească veniturile. Chiar au prevăzut asta într-un proiect de lege, ceea ce înseamnă că revin magazinele din subteran.

Însă, șefii regiei care administrează rețeaua de metrou din Capitală promit că nu ne vom întoarce la celebrele chioșcuri, covrigării și patiserii, cele de care am scăpat cu scandal acum 3 ani. Promit spații moderne, ca prin marile capitale europene.

Cu banii strânși din chirii s-ar putea face lucrări de reparații, inclusiv la stații. În trecut, Metrorex încasa puțin din închirierea spațiilor comerciale care erau peste tot în stații și pasaje. Firma sindicatului condus la acea vreme de fostul deputat PSD Ion Rădoi lua grosul, susține Digi 24.

Ultimele chioșcuri de la metrou au fost demolate în aprilie anul acesta. Mai rămăseseră câteva în stația Titan. Mare parte din ele fuseseră, însă, îndepărtate cu scandal din subteran încă din primăvara lui 2021, când la Transporturi șef era Cătălin Drulă, deoarece era un pericol pentru siguranța călătorilor și a infrastructurii de metrou.

Nu aveau aviz ISU, erau obstacole în calea evacuării, în caz de urgență, și îngreunau accesul la hidranții din subteran. Asta dincolo de disconfortul creat pasagerilor de tot felul de miasme, căci aerisirea lăsa de dorit.

Șeful de atunci al Metrorex s-a și implicat direct în demolarea lor. S-a chinuit minute bune să deschidă cu o rangă ușa unui magazin care nu a fost evacuat și era încuiat.

În viitor am putea vedea din nou magazine în subteran. Un proiect de lege care vine să reglementeze circulația cu metroul dă posibilitatea Metrorex să închirieze spații în spațiile și pasajele de la metrou. Acum, nu poate face asta.

„Noi vrem să creăm aceste facilități pentru călătorii noștri. Sunt foarte mulți călători care nu au de unde să cumpere o apă, care n-au de unde să cumpere un sandviș la metrou. Nu vor mai fi acele chioșicuri. Noi ne ne dorim să avem un concept pentru stația în sine, un concept care să aibă, bineînțeles produsele acestea care creează facilități pentru clienți. Ca un mic mall, cu mai multe magazine, cu cafenea, exact așa cum vedem prin marile capitale și marile orașe din Europa și nu numai. Noi vrem să să ne luăm partenerii, Facultatea de Arhitectură, să creăm un concurs de soluție. Ele trebuie să fie în concordanță cu ce este afară. Că una este Piața Universității, alta e Romană sau alta e Piața Sudului, nu pot fi toate la fel”, a precizat Mihai Barbu, președinte C.A. Metrorex pentru sursa citată.

Banii astfel obținuți vor fi folosiți pentru lucrări de întreținere, reparații și îmbunătățire a condițiilor din subteran. Ce sumă se va strânge… depinde de suprafața care va fi închiriată și de tariful care va fi impus. Orice ban strâns înseamnă că se va reduce povara de pe buget.

Statul subvenționează puternic Metrorex. Anul acesta, subvenția sare de 727 de milioane de lei și reprezintă doar 67,4% din necesar.

„Noi ne dorim să aducem venituri suplimentare, dar asta nu înseamnă că va trebui să facem rabat de la alte lucruri”, a mai spus Mihai Barbu.

În trecut, din închirierea celor 5.700 m² de spații comerciale, Metrorex nu încasa mare lucru. Înainte de expirarea contractului de asociere cu firma controlată de sindicat, în 2018, îi reveneau doar 36% din banii din chirii. În 2017, asta a însemnat mai puțin de 800.000 lei.

Foto: Facebook/Cătălin Drulă