Ambasadorul Ucrainei la Bucureşti ANUNȚĂ primele „consultări tehnice” cu oficialii români pe tema lucrărilor la Canalul Bâstroe: Solicitarea României de a face măsurători este „în lucru”
Primele „consultări tehnice” între autoritățile din România și cele din Ucraina privind lucrările de dragare făcute pe canalul Bâstroe vor avea loc vineri, a anunțat joi ambasadorul Ucrainei la Bucureşti, Ihor Prokopchuk. Oficialul ucrainean a precizat că solicitarea României de a face măsurători pe canal pentru a vedea ce s-a întâmplat acolo „este în lucru”.
Ihor Prokopchuk a precizat că din partea ucraineană consultările vor fi conduse de ministrul Infrastructurii, care va fi însoţit de o echipă multidisciplinară.
„Au fost o serie de paşi care s-au făcut de ambele părţi în legătură cu activităţile desfăşurate de Ucraina pentru a menţine calea navigabilă. Am stabilit o comunicare oficială între cele două Ministere de Externe. Au fost schimburi de informaţii referitoare la caracterul lucrărilor pe care le-am făcut. Am primit o cerere pentru a măsura lucrările pe care Ucraina le-a desfăşurat, iar această cerere este în lucru. (…) Între timp, este necesar să avem consultări tehnice la nivel de specialişti cu privire la lucrările pe care Ucraina le-a desfăşurat şi sunt foarte încântat să vă spun că aceste consultări vor avea loc mâine”, a declarat ambasadorul, joi, la Parlament, potrivit Agerpres.
Ambasadorul a precizat că oficialii ucraineni se așteaptă ca partea română să participe cu reprezentanţi de la mai multe instituţii abilitate.
Scandalul privind lucrările de dragare la Canalul Bâstroe
Discuțiile despre adâncirea Canalului Bâstroe – căreia România i se opune și despre care autoritățile ucrainene spun că este „doar pentru întreținere” – a luat amploare după ce Ministerul Infrastructurii din Ucraina a afirmat, într-o postare pe Twitter, că „adâncimea de navigare pe Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 metri, pentru prima oară de la declararea independenței țării”.
Subiectul a luat amploare pe 15 februarie, după ce ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că „există semnale că în acest moment Ucraina face lucrări de dragare a canalului Bâstroe, acest lucru putând avea impact asupra mediului şi Deltei Dunării”, iar „Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Mediului trebuie să vină cu o poziţie şi să informeze”.
Grindeanu, a transmis săptămâna trecută pe Facebook un mesaj prin care susține că partea română este deja pregătită să trimită o misiune pentru măsurarea adâncimii canalului.
Ciucă: Există date şi informaţii că Ucraina a dragat mai mult decât s-a agreat
Premierul Nicolae Ciucă a declarat, la sfârșitul săptămânii trecute, că există date şi informaţii că Ucraina a dragat mai mult decât s-a agreat pe Bârstroe.
„Am comunicat încă de la începutul săptămânii despre acest subiect. Din momentul în care am avut primele informații, adică săptămâna trecută, am solicitat ministerelor de linie (MAE, Ministerul Transporturilor și Ministerul Mediului) să furnizeze toate datele și informațiile legate de asta. Este un subiect sensibil și trebuie rezolvat. Rezolvarea trebuie să aibă la bază întreg cadrul legal – național și internațional. Chestiunile acestea au fost demarate pe cale diplomatică. Au fost contacte directe între domnul Aurescu și ministrul Afacerilor Externe din Ucraina. Ulterior, a fost schimbul de note verbale între Ministerul Afacerilor Externe și Ambasada Ucrainei la București. De cealaltă parte sunt elementele de legătură între Ministerul Transporturilor din România și cel din Ucraina. Am discutat cu cei doi miniștrii”, a spus președintele PNL, într-un interviu la Antena 3 CNN.
Pe de altă parte, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, a declarat tot săptămâna trecută că Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea canalului Bâstroe de la Dunăre şi este pregătită să-i arate României activitatea desfăşurată.
Explicațiile au venit în contextul în care Bucureștiul a cerut Kievului să stopeze imediat lucrările de dragaj pe Bâstroe în cazul în care acestea nu au ca scop exclusiv întreținerea căii de navigație și a cerut accesul de urgență în zonă pentru a verifica ce lucrări au fost făcute.