Autoritatea franceză pentru concurență a amendat Rolex cu 91.600.000 de euro pentru că le-a interzis distribuitorilor săi autorizați să vândă ceasuri online, timp de peste zece ani.
În urma sesizărilor din partea Union de la Bijouterie Horlogerie și a companiei Pellegrin & Fils, precum și a operațiunilor de inspecție și sechestru, Autoritatea Concurenței a sancționat Rolex France (împreună cu compania Rolex Holding SA, fundația Hans Wilsdorf și compania Rolex SA) pentru că a interzis distribuitorilor săi, timp de mai bine de zece ani, să vândă online ceasuri Rolex, potrivit autoritedelaconcurrence.fr.
Autoritatea consideră că prevederile contractului de distribuție selectivă încheiat între Rolex France și distribuitorii săi constituie un acord vertical care restrânge concurența.
Autoritatea a respins argumentul Rolex France care consta în special în justificarea interzicerii vânzărilor online prin necesitatea de a lupta împotriva contrafacerii și a comerțului paralel. Constatând, astfel, că principalii concurenți ai Rolex, care se confruntă cu aceleași riscuri, autorizează vânzarea online a produselor lor în anumite condiții, aceasta a considerat că aceste obiective pot fi atinse prin mijloace mai puțin restrictive pentru concurență.
Astfel, autoritatea franceză a aplicat o sancțiune colosală, de 91.600.000 de euro, împotriva Rolex France SAS.
Grupul Rolex este un grup elvețian înființat în 1905, care proiectează, produce și comercializează ceasuri și componente de lux sub mărcile Rolex și Tudor. În Franța, importul se face printr-o subsidiara franceză a companiei elvețiene Rolex Holding SA, firma Rolex France SAS, unicul importator al produselor mărcii.
Activ pe piața franceză de distribuție a ceasurilor de lux, Rolex, datorită reputației și cotei de piață, este, conform mai multor surse, cel mai important jucător de pe piață. Pentru a-și comercializa ceasurile, se bazează exclusiv pe o rețea de distribuitori independenți aprobați. Astfel, ceasurile sunt revândute către anumiți comercianți printr-un „contract de distribuție selectivă Rolex”.
Contractul de distribuție selectivă care reglementează relațiile dintre Rolex și distribuitorii săi le interzicea acestora din urmă să vândă ceasurile mărcii online.
Într-o scrisoare adresată unuia dintre distribuitorii săi, Rolex însuși a recunoscut această interdicție: „vă confirmăm că în niciun fel distribuitorii noștri autorizați, care sunt singurii autorizați să vândă produsele noastre, nu pot face acest lucru prin internet. Orice vânzare pe internet contravine prevederilor articolului IV.3.b din Contractul de distribuție selectivă subscris de toți distribuitorii noștri aprobați”.
Acest tip de clauză este considerat de către Autoritate și de jurisprudență ca fiind restrictivă concurenței.
În plus, ancheta efectuată de Autoritate cu distribuitorii Rolex confirmă aplicarea concretă a acestei interdicții.