Amenzi URIAȘE pentru eMAG, Samsung România, Altex şi Flanco. Au de plată 123 de milioane de lei pentru practici anticoncurențiale
Companiile SEROM, Dante International S.A., Altex România S.R.L. și Flanco Retail S.A. au fost sancționate cu 123 milioane lei pentru participarea la o înțelegere anticoncurențială pe piața comercializării televizoarelor și telefoanelor mobile în perioada 2019-2021 de către Consiliul Concurenței.
În urma înțelegerii anticoncurențiale, SEROM și partenerii săi comerciali au stabilit prețuri de revânzare pentru anumite produse. Companiile Altex, Dante International (denumirea oficială a companiei care gestionează marketplace-ul eMag) și Flanco au fost implicate. Acest lucru i-a împiedicat pe cei trei comercianți cu amănuntul să-și stabilească singuri prețurile de revânzare.
Cum au fost aplicate amenzile
Amenzile au fost aplicate astfel:
SEROM (Samsung România): 75.441.655 lei
Dante Internaţional (eMAG): 20.311.427 lei
Altex România: 21.376.113 lei
Flanco Retail: 6.223.580 lei
„Înţelegerea anticoncurenţială a constat în fixarea preţurilor de revânzare a unor produse de către SEROM şi fiecare din partenerii săi comerciali, respectiv Altex, Dante şi Flanco, ceea ce a condus la limitarea capacităţii celor trei comercianţi cu amănuntul de a-şi stabili independent preţurile de revânzare. Astfel, a fost restricţionată concurenţa la nivelul comerţului cu amănuntul, având efect asupra consumatorilor, care au plătit preţuri mai mari pentru anumite tipuri de televizoare şi telefoane mobile. Televizoarele şi telefoanele mobile reprezintă unele dintre cele mai importante produse electronice şi de comunicaţii”, precizează Consiliul Concurenţei.
Informațiile colectate de pe Platforma Avertizorilor de Concurență, un instrument prin care oamenii anonimi pot aduce autorității în atenția încălcările Legii concurenței, au fost unul dintre factorii care au dus la începutul investigației. Accesați platforma la https://report.whistleb.com/ro/consiliulconcurentei.
Rețineți că legea concurenței interzice orice acorduri între companii și practici concertate care împiedică, limitează sau denaturează concurența pe piața românească, în special cele care stabilesc prețuri de cumpărare sau vânzare sau alte condiții de tranzacționare.
Deciziile luate de Consiliul Concurenței sunt definitive, iar amenzile colectate ajung la bugetul de stat. ANAF aplică decizia de sancționare an autorității de concurență și aplică amenzile.
Reacția eMag
„Am colaborat cu Consiliul Concurenței pe tot parcursul investigației și am pus la dispoziția autorităților, în mod transparent, toate informațiile necesare pentru clarificarea situației. Concomitent cu plata amenzii, ne vom concentra pe mai departe în a oferi clienților noștri servicii cu valoare adăugată care să îi ajute să economisească timp și bani și a le oferi experiențe bune în online”, au declarat reprezentanții eMag pentru „Adevărul”.
eMAG a fost, de asemenea, amendată în Ungaria în mai 2021
Compania de retail a fost amendată cu 200 milioane forinti, sau aproximativ 560.000 euro, plus obligația de a plăti o compensație de aproximativ 4 miliarde forinti, sau 11,2 milioane euro, precum și alte obligații față de clienți și comercianți.
În urma unei investigații care an examinat modul în care sute de vânzători de pe platforma eMAG gestionau activitățile, s-a ajuns la concluzia că existau informații inexacte. Ca urmare, amenda a fost aplicată.
Autoritatea de concurență maghiară susține că nu au fost stabilite reguli interne în timpul campaniilor de reducere pentru a garanta un preț cu adevărat scăzut al produsului și că prețul inițial al produsului reflectă cu adevărat prețul lor anterior, cel dinainte de „reducere”.