Amenzi uriașe pentru încălcarea regulilor de utilizare a trotinetelor electrice. Ce interdicții prevede proiectul de hotărâre lansat în dezbarere publică de Primăria Capitalei
Proiectul de hotărâre pentru aprobarea Regulamentului privind condiţiile de utilizare a trotinetelor electrice, publicat recent de Primăria Municipiului Bucureşti (PMB), a atras zeci de comentarii, la mai puțin de 24 de ore de la lansarea în dezbatere publică a propunerii normative. Între altele, aceasta instituie vârsta minimă de 14 ani pentru utilizatori. Însă majoritatea bucureștenilor care și-a exprimat opinia consideră că această măsură nu este suficientă pentru a reduce riscul de accidente.
Aprobarea Regulamentului privind condiţiile de utilizare a trotinetelor electrice închiriate în regim self-service prin intermediul platformelor online, pe domeniul public al Municipiului Bucureşti este unul dintre subiectele sensibile pentru bucureșteni, în condițiile în care acestea își fac apariția din ce în ce mai des în trafic. Conducătorii auto sunt nemulțumiți de faptul că trotinetele electrice nu par să respecte reguli minime de circulație, iar pietonii sunt și ei nemulțumiți de viteza inadecvată cu care circulă pe trotuare.
Proiectul poate fi vizualizat aici, iar cetăţenii pot transmite propunerile, sugestiile, opiniile privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională până la data de 22 septembrie. Regulamentul se aplică operatorilor de flote de trotinete electrice precum şi utilizatorilor acestora.
Proiectul interzice utilizarea trotinetelor electrice de către copii sub 14 ani
Potrivit proiectului de regulament, este obligatoriu ca operatorii sa deţină autorizaţie care se eliberează în urma cererii depuse în acest sens de către operator la Direcţia Transporturi din cadrul PMB. Printre obligaţiile se numără: vârsta minimă a utilizatorilor de 14 ani; cască de protecţie pentru conducătorii de trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă; folosirea doar a pistelor pentru biciclete în cazul existenţei acestora.
În lipsa pistelor, circulaţia trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h; iluminarea trotinetelor cu mijloace de iluminare vizibile, dispozitive reflectorizant-fluorescente, sistem de frânare eficace şi sistem de avertizare sonoră.
Amenzi de până la 2500 de lei pentru încălcarea Regulamentului
Potrivit proiectului de act normativ, se consideră contravenție și se sancționează cu amenda de la 200 lei la 400 lei urmatoarele fapte:
„1)staționarea trotinetelor electrice în locurile interzise, prevăzute la art. 10 din prezentul Regulament;
2) neridicarea de catre operator a trotinetelor electrice staționate neregulamentar, in termenul prevazut de art.24„
De asemenea, proiectul prevede că se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei următoarele fapte:
„1) amplasarea pe domeniul public a trotinetelor electrice de către operatorii de flote de trotinete electrice fără avizul Direcției Transporturi din cadrul Primăriei municipiului București, dispunându-se totodată și ridicarea acestora de pe domeniul public de către Primăria municipiului București, prin Poliția Locală a Municipiului București/Poliția Locala a sectorului 1-6.
2) amplasarea pe domeniul public de catre operatorii de fl0te de trotinete electrice a unui număr mai mare de trotinete electrice decât cel aprobat de către Primăria municipiului București, în baza documentației depuse, dispunându-se totodată și ridicarea trotinetelor electrice de pe domeniul public de către Primăria municipiului București, prin Poliția Locală a Municipiului București/Poliția Locala a sectorului 1-6.”
Propunerea cetățenilor: „Trotinetele electrice să aibă RCA, să fie înmatriculate, iar utilizatorii să cunoască Codul Rutier”
„Atât trotinetele cât și bicicletele care circulă pe drum public ar trebui să fie înmatriculate, să aibă RCA ( 50 – 100 lei / an care să despăgubească o suma între 5-20.000 euro , în acest fel se elimina nevoia de a-l acționa în judecată pe cel vinovat și poate îl și responsabilizează), să urmeze un curs de legislație rutieră care să ateste faptul că sunt apți să meargă în trafic”, scrie Eric la secțiunea pentru dezbatere publică a proiectului PMB.
Un alt comentator remarcă faptul că reglementarea vizează doar trotinetele electrice închiriate, nu și pe cele proprietate personală, lucru care este de natură să creeze discriminare.
„Având în vedere că prezentul act normativ se referă strict la trotinetele închiriate mare parte din capitolul 2 este discriminatoriu și ar trebui tratat într-un alt act normativ aplicabil tuturor trotinetelor electrice. Ex. Conform prezentului act, dacă am trotinetă electrică trebuie să merg noaptea cu lumini iar dacă este trotinetă personală pot merge pe întuneric?”, completează Ionel.
Un alt bucureștean este nemulțumit de problema parcării trotinetelor electrice, care încurcă fie circulația pietonală, fie parcarea autoturismelor.
„Deținătorii platformelor de închiriat să dețină locuri de parcare pentru trotinete astfel încât trotinele să nu mai fie abandonate in mijlocul trotuarului.
Pentru respectivele locuri de parcare să plătescă o taxa de parcare. Că nu este normal că un privat să facă ce vrea pe domeniul public”, spune un alt cetățean.