ANAF face clarificări referitoare la popririle conturilor după ce au apărut informații în spațiul public legate de faptul că ANAF pune popriri pe conturile românilor fără vreo înștiințare în prealabil.
„În conformitate cu prevederile art. 230 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, executarea silită începe prin comunicarea somaţiei. În ceea ce privește înștiințarea contribuabililor cu privire la măsurile de executare silită întreprinse, respectiv somație și popriri, precizăm faptul că în situația în care debitorii sunt înrolați în Spațiul Privat Virtual, organele fiscale procedează la înștiințarea acestora în mod operativ prin intermediul acestuia. În caz contrar, atât somația, cât și adresa de înștiințare privind înființarea popririi executorii, se comunică prin poștă, ceea ce conduce la un decalaj de timp de la momentul înființării popririi până la primirea de către debitor a unui astfel de document”, se menționează în cadrul unui comunicat de presă emis de către ANAF.
Astfel, dacă în termen de 15 zile de la comunicarea somaţiei nu se sting obligațiile fiscale restante sau nu se notifică organul fiscal cu privire la intenţia de a demara procedura de mediere, se continuă măsurile de executare silită.
”Totodată, potrivit dispozițiilor art. 236 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, sunt supuse executării silite prin poprire orice sume urmăribile reprezentând venituri şi disponibilităţi băneşti în lei şi în valută, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, deţinute şi/sau datorate, cu orice titlu, debitorului de către terţe persoane sau pe care aceştia le vor datora şi/sau deţine în viitor în temeiul unor raporturi juridice existente”, mai menționează ANAF.
În vederea înființării popririlor asupra disponibilităților bănești existente în conturile bancare, precum și pentru ridicarea cu operativitate a acestor popriri, în cazul în care obligațiile fiscale restante au fost stinse, începând cu anul 2021, a fost pusă în funcțiune aplicația informatică e-Popriri.
”Recomandăm contribuabililor să se înroleze în Spațiul Privat Virtual, astfel încât să poată solicita ori să primească documente din partea administrației fiscale, să poată accesa oricând situația fiscală proprie, luând astfel la cunoștință cu celeritate despre orice măsură întreprinsă de administrația fiscală în vederea stabilirii și recuperării obligațiilor fiscale, potrivit legii”, mai arată ANAF în comunicat.