Un gazoduct din Marea Baltică și două cabluri submarine au fost vizate de acte de sabotaj, în data de 7 octombrie, iar autoritățile finlandeze, suedeze și estoniene au îndreptat un deget acuzator către o navă aflată sub pavilion Hong Kong, proprietate a unei companii din China.
Finlanda și Estonia au oprirea fluxului prin gazoductul Balticconnector din cauza unei scurgeri suspecte. ”Pe baza observațiilor noastre, suspectăm o scurgere de la gazoductul dintre Finlanda și Estonia. Valvele au fost închise”, a comunicat grupul energetic Gasgrid Finland. (alte informații AICI)
Conducta Balticconnector, cu o lungime de 77 de kilometri, este considerată cheia pentru asigurarea securității energetice a Finlandei. în timp ce țările europene sunt din ce în ce mai preocupate de vulnerabilitățile infrastructurii lor energetice înainte de iarnă, pe fondul invaziei pe scară largă a Ucrainei de către Rusia.
În luna septembrie a anului 2022, gazoductul Nord Stream care leagă Rusia de Germania a fost avariat de mai multe explozii, iar o anchetă internațională nu a reușit până acum să identifice vinovatul. (detalii AICI)
Elisabeth Braw, asociat senior la European Leadership Network, consilier la Gallos Technologies și editorialist pentru Politico, notează că autoritățile suedeze, finlandeze și estoniene au identificat un suspect principal în pagubele produse la două cabluri submarine și la o conductă de gaz în noaptea de 7 octombrie a acestui an.
”Nava container Newnew Polar Bear, deținută de China, sub pavilion Hong Kong, a fost prezentă în toate cele trei momente și are, de asemenea, legături puternice cu Rusia.
Acest tip de agresiune – care nu este chiar război, dar cu siguranță nu înseamnă nici nici pace – este cunoscut sub numele de agresiune în zonă gri. Și, până acum, nicio țară occidentală nu și-a dat seama exact cum să pedepsească o astfel de agresiune fără soldați și fără armament militar.
O anchetă penală ar putea descuraja, poate, alte acte de sabotaj, dar răzbunarea împotriva Chinei și Rusiei pentru acțiunile unei presupuse nave pur comerciale ar fi periculoasă. Totuși, dacă aceste țări nu pedepsesc astfel de acte, tensiunea va continua să crească. Și aceasta este dilema apărării țărilor occidentale împotriva agresiunii în zona gri, spațiul dintre război și pace.
În lunile premergătoare sabotajului baltic, Newnew Polar Bear a fost o navă destul de ocupată. După ce, în luna iulie, și-a schimbat înregistrarea pavilionului din Cipru în Hong Kong, proprietara fiind o misterioasă companie chineză, nava container a navigat de la coasta Rusiei Mării Baltice până la Shanghai, pe coasta de est a Chinei, împreună cu alte patru nave deținute de aceeași companie, apoi pe Ruta Mării Nordului din Arctica”, notează Elisabeth Braw.
Elisabet Braw continuă prin a spune că nava aflată sub pavilion Hong Kong – alături de o nată containe aflată sub pavilion rusesc – s-au aflat exact în zonele unde, la adâncime, se aflau conducta și cablurile deteriorate printr-un eventual act de sabotaj.
”Nava Newnew Polar Bear a pornit în călătoria de întoarcere la scurt timp după aceea, demonstrând că o navă container poate finaliza o astfel de călătorie «înghețată» fără ajutor – deși spărgătoarele de gheață aparținând Rosatom, comapanie deținută de Rusia, au însoțit-o pentru orice eventualitate.
Newnew Polar Bear a petrecut 52 de ore misterioase călătorind între Kaliningrad și Sankt Petersburg. Potrivit autorităților finlandeze, suedeze și estoniene, în acea perioadă, ea și nava container rusă Sevmorput se aflau deasupra conductei de gaz Balticconnector finlandezo-estoniană, deasupra unui cablu de comunicații submarin suedezo-eston, precum și deasupra unui cablu de comunicații finlandezo-eston, toate deteriorate ulterior.
Poliția finlandeză a recuperat chiar și o ancoră de pe fundul mării de lângă Balticconnector – există dovezi că a fost în contact cu conducta – și cred că este ancora lipsă a lui Newnew Polar Bear. Nava se îndreaptă, acum, către China, de-a lungul Rutei Mării Nordului.”, mai scrie Elisabet Braw.
Schimbarea bruscă a proprietății navei-container și a pavilionului, călătoriile ei de pionierat în Arctic și excursiile misterioase către conducte și cabluri submarine sugerează că Newnew Polar Bear nu este orice navă comercială, conchide Elisabet Braw.
„Într-adevăr, nicio navă comercială nu și-ar fi luat câteva zile în afara programului pentru a provoca daune infrastructurii sensibile la nivel național.
Și acum, autoritățile suedeze, finlandeze și estoniene trebuie să stabilească natura legăturilor ei cu guvernele rus și chinez”, mai notează aceasta.
„A existat un fel de actor de stat în spatele acestui lucru și în ce fel de mandat? Aceste lucruri trebuie să fie verificate înainte de a putea fi luată orice contracarare robustă”
Janne Kuusela, directorul general al Ministerului Apărării din Finlanda
Balticconnector este acum scos din funcțiune până în primăvara viitoare și, la fel ca cele două cabluri de telecomunicații submarine, și trebuie reparat cu cheltuială considerabilă atât pentru asigurător, cât și pentru contribuabil, punctează Elisabet Braw.
”Și, în timp ce țările pot absorbi câteva dintre aceste acte de agresiune – atacuri cibernetice, o coordonare a migranțiolor, așa cum a demonstrat Belarusul în vara anului 2021 – nu pot absorbi un flux constant al acestora.
În cazul Newnew Polar Bear, de exemplu, închiderea Mării Baltice pentru navele deținute de China sau sub pavilion Hong Kong (sau ambele) ar fi ilegală”, mai scrie Elisabet Braw în analiza sa.
Foto – Profimedia Images
Citește și: