Prima pagină » Actualitate » ANOSR: Ministerul Educației provoacă haos și vacanțe forțate în universități. Care este nemulțumirea studenților

ANOSR: Ministerul Educației provoacă haos și vacanțe forțate în universități. Care este nemulțumirea studenților

ANOSR: Ministerul Educației provoacă haos și vacanțe forțate în universități. Care este nemulțumirea studenților
Fotografie cu caracter ilustrativ. Sursa: Profimedia

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) acuză Ministerul Educației că provoacă haos și vacanțe forțate în învățământul superior, prin obligarea studenților să revină fizic la cursuri.

Potrivit Alianței, Ministerul Educației „refuză să admită propria greșeală” și îi obligă pe studenți să revină în bănci, la mijlocul semestrului, fără să țină cont că aceștia vor întâmpina probleme uriașe în a-și găsi chirie, spre exemplu.

„A considera că toți studenții se pot pregăti în câteva zile pentru a-și găsi cazare (eventual să și identifice proprietari care vor încheia contracte de închiriere pentru 3 luni) și a veni în centrele universitare este o ruptură de realitate. Forțate fiind de acțiunile ministerului, universitățile sunt puse să stabilească asemenea perioade de «tranziție» (a se citi vacanță) neproductive”, arată ANOSR.

ANOSR: Argumentele Ministerului Educației pot fi ușor combătute

Potrivit studenților, Ministerul Educației aduce o serie de argumente, dar acestea pot fi foarte ușor combătute.

  1. „Se invocă anumite prevederi legale, ignorându-se prevederile OUG 99/2021 și afirmându-se că nu ar exista o soluție adecvată. FALS – Și dacă am admite că OUG 99/2021 nu ar fi aplicabil, Ministerul are la dispoziție instrumentul ordonanței de urgență. Dacă în alte cazuri urgența unor OUG-uri propuse de Ministerul Educației nu poate fi identificată în ciuda oricăror eforturi, în acest caz vorbim de o situație excepțională și care reclamă norme tranzitorii, având în vedere ridicarea stării de alertă și bulversarea întregului sistem de Minister, care își consideră propriile norme inaplicabile.
  2. Viziunea dihotomică fizic = bun și online = rău este profund greșită, dăunând digitalizării sectorului educațional. Concomitent, argumentele care vorbesc de necesitatea acreditării de ARACIS sunt, din nou, FALSE. Nu este necesară o acreditare pentru ca pentru încă cel mult 2-3 luni, în mod excepțional, să existe posibilitatea continuării activității în online, așa cum s-a putut pentru mai bine de 2 ani fără vreo acreditare specială din partea ARACIS.
  3. Există voci care afirmă că studenții ar milita pentru o educație permanent în online. FALS. Experiența studențească autentică în campus, dorința de a vedea/cunoaște colegii și aspectele pozitive ale învățământului fizic sunt așteptate de studenți. Dar acestea nu se confundă și nu justifică măsuri haotice, de pe o zi pe alta, care prejudiciază studenții, cum ar fi interdicția generală de a continua, în cazuri motivate, activitatea în mediul online. (nu vom repeta a treia oară argumentele de fond evidente și necombătute).
  4. A ne întoarce brusc la învățământ exclusiv fizic pentru că ar fi din capul locului mai bun decât orice activitate online ar înseamna că nu am învățat ce trebuia din perioada pandemiei. Atât la nivel societal în general, cât și în privința priorităților Uniunii Europene în materia educației, digitalizarea este în prim-plan. Acest lucru nu presupune negarea prevalenței învățământului fizic pentru forma cu frecvență, ci îmbinarea adecvată și eficientă a celor două medii.
  5. Nu trebuie căzut în capcana argumentului pe care unii încearcă să îl construiască de tipul «cine nu vrea fizic de mâine nu susține învățământul fizic și implicit avantajele lui». Învățământul față-în-față are avantaje indubitabile și poate reprezenta singura variantă viabilă pentru o bună parte din situațiile aferente acestui semestru. Dar, la fel de bine pentru unele cazuri, avantajele ca în semestrul II al anului universitar 2021-2022 să existe o perioadă mai lungă de tranziție (care să fie tranziție, nu vacanță fortață) sau continuarea semestrului II în modul online nu pot fi negate, în ciuda eforturilor. Răpirea posibilității universităților de a alege opțiunea viabilă este profund neproductivă.
  6. Nu în ultimul rând, faptul că se consideră că aceste decizii pot fi luate fără o minimă consultare a studenților este profund dezolant și în totală contradicție cu valorile care sunt (ar trebui) promovate în învățământul superior”, spune ANOSR.

Reprezentanții studenților susțin că singurele argumente aduse de Ministerul Educației sunt pur formale și tehnice și se pot rezolva ușor dacă Ministerul dorește acest lucru.

Autor
Daniel Matei a absolvit Facultatea de Jurnalism din București, iar de-a lungul ultimilor zece ani a lucrat pentru mai multe publicații online din România. El s-a alăturat echipei GÂNDUL.RO în ... vezi toate articolele

Citește și