ANRE promite: în 2023, consumatorilor li se vor restitui banii! Singura condiție pe care trebuie să o îndeplinești
Vicepreședintele ANRE face o promisiune: în februarie 2023, consumatorilor casnici li se vor restitui banii pe facturile uriașe la energie! Există o condiție, afirmă Zoltan Nagy-Bege: primesc bani înapoi doar acele persoane care în 2022 au făcut economie la energie comparativ cu 2021!
Astfel, potrivit vicepreședintelui ANRE, dacă se încadrează în noile plafoane și au făcut economii, românilor li se vor plăti în februarie 2023 sumele achitate în plus la facturile de regularizare.
Paragraful ascuns din Ordonanța 27
Zoltan Nagy-Bege spune că în Ordonanța 27, care stabilește tarifele la energia electrică pentru anul 2022, există stipulată această prevedere, a restituirii sumelor de bani încasate în mod abuziv de multinaționalele care distribuie energie.
Pe de altă parte, „vicele” ANRE arată că formula de calcul pentru plafoanele la energie electrică va fi, din nou, modificată.
Chiar dacă a intrat în vigoare la 1 septembrie, noua ordonanță de energie continuă să le dea bătăi de cap guvernanților, astfel că PSD, PNL și UDMR se pregătesc să o modifice încă o dată. Numeroase controverse au apărut în legătură cu raportarea la consumul mediu de anul trecut, în funcție de care se calculează tariful la energie.
Între ministrul Energiei și ANRE e război total după ce primul a acuzat conducerea Autorității Naționale de Reglementare în Energie care este vinovată pentru această propunere.
Vorbind la Digi 24, Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele ANRE, a confirmat că instituția pe care o reprezintă și-a dat acordul pentru varianta raportării la consumul de anul trecut. Argumentul său: ANRE crede că este cea mai simplă variantă de calcul, din punctul de vedere al al furnizorului și al clientului.
„Anul 2021 este închis și vă pot da niște cifre concrete. În acest moment, din aproximativ 9 milioane de consumatori casnici, în baza consumului de anul trecut, 5 milioane se încadrează în prima categorie, cu un consum mediu lunar până în 100 kilowați oră. Aproximativ 3,2 – 3,3 milioane se încadrează în a doua categorie, consum între 100 și 300 kWh, și sunt 500.000 – 600.000 de gospodării care au avut consum mediu lunar peste 300 în anul 2021. Deci, acești clienți știu foarte clar de care plafon beneficiază sau nu beneficiază” – Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte ANRE
Zoltan Nagy-Bege despre cum își pot recupera românii banii
„În aceeași Ordonanță 27 există o prevedere care spune că după ce închidem anul 2022, dacă o anumită categorie și-a redus consumul și se încadrează în altă categorie – deci nu a beneficiat de plafon pentru consumul din 2022, pentru că a avut un consum de peste 300 de kilowați oră în 2021, dar și-a redus consumul în 2022 și a coborât sub 300 de kWh – în baza consumului din 2022, în februarie 2023 va primi banii plătiți în plus. Vor fi restituite de către furnizori. Există prevedere”, a mai spus Nagy-Bege.
„Deci ordonanța de urgență spune foarte clar: cei care în anul 2021 au avut un consum între 100 și 300 de kilowați oră beneficiază de plafonul de 80 de bani. E adevărat că de la 1 septembrie ei beneficiază doar pentru primii 255 de kilowați oră consumați lunar în 2022, de fapt între perioada septembrie-decembrie, dar pentru primii 255 vor beneficia cei care anul trecut au fost în marja 100-300”, explică vicepreședintele ANRE.
Cu alte cuvinte, consumul de energie electrică ce depășeste 255KWh /lună se facturează la preț întreg.
Referitor la modificările propuse, Nagy-Bege consideră că sunt corecte: „Păstrează și criteriul consumului anului trecut, deci aceleași marje, și știm clar că uite, sunt 5 milioane în prima categorie care vor beneficia, sunt 3.200 000 în a doua categorie și sunt 500.000 care nu beneficiază. Senatul completează și spune în felul următor: în plus față de cei cele trei categorii, cei care anul acesta se încadrează în anumite tranșe de consum 0-100, 100-300, vor beneficia și ei. Mi se pare o modificare binevenită care corectează în cazul celor care anul trecut, din diverse cauze, nu au avut un consum relevant – ori au consumat foarte mult, ori au consumat foarte puțin, ori nu au consumat, nu s-au încadrat în nicio categorie. Eu sunt absolut de acord cu această modificare, este o schimbare pozitivă”.
Care consumatori sunt în pierdere
Vicepreședintele ANRE a explicat și care sunt consumatorii aflați în pierdere cu noua ordonanță. Este vorba despre acei oameni care își încălzesc locuințele folosind energie electrică.
Explică Zoltan Nagy-Bege: „Foarte probabil, oricât de mic ar fi un apartament sau o casă, dacă se încălzește cu energie electrică, e foarte puțin probabil să se încadreze în această medie de 300 de kilowați oră. Dar este foarte puțin probabil ca cineva să se încadreze și nedreptatea este faptul că un consumator care e racordat la rețeaua de gaze și la rețeaua de energie electrică, s-ar putea să beneficieze de ambele plafoane. Unul care nu are acces la rețeaua de gaze și e forțat de împrejurări să încălzească cu energie electrică nu beneficiază de niciunul dintre plafoane”.
Totuși, ANRE crede că trebuie să analizeze dacă aceste categorii de consumatori nu cumva se încadrează în categoria de consumatori vulnerabili. „Primăriile sunt cele care asigură un anumit sprijin pentru această categorie de consumatori vulnerabili. La primării se depun solicitările pentru ajutoare pentru consumatorii vulnerabili”, a transmis Zoltan Nagy-Bege.