O asociație din Banat cere autorităților să salveze patrimoniul cultural-industrial-feroviar din Banatul de Munte. Este vorba despre celebra linie turistică Anina-Oravița, cunoscută ca și Semeringul bănățean, prima și cea mai spectaculoasă cale ferată montană din România dar și alte linii, astăzi închise, care ar putea să devină o adevărată mină de aur pentru turismul din zonă.
Pe linia Anina – Oravița circulă zilnic un tren turistic, cu două sau trei vagoane, însă CFR a încercat de mai multe ori să închidă acest traseu. Demersul a fost stopat în urma protestelor asociațiilor și locuitorilor din zonă.
„Necunoașterea, acțiunea umană deliberată sau accidentală, complicitatea unor instituții, indiferența noastră sau acțiunea unor factori naturali au dus la afectarea și diminuarea acestui tezaur sau chiar la dispariția unor valori excepționale, indiferent că vorbim de clădiri, vestigii istorice, căi ferate, mine, canale de aducțiune, gări etc”, arată Andrei Szabo, președintele Euroland Banat.
Asociația organizează, împreună cu Primăria Oravița, o întâlnire, la care a invitat autoritățile locale situate de-a lungul tronsoanelor de cale ferată având punctul central la Oravița, pe cele din zona limitrofă, inclusiv din Clisură, autoritățile județene, structurile CFR, ministere, parlamentari, instituții de cultură și educaționale, societate civilă, istorici, cercetători, arhitecți, cu tema Revitalizarea patrimoniul feroviar din Banatul Montan: Anina-Oravița, Oravița-Berzovia, Oravița-Iam, Iam-Baziaș. Întâlnirea va avea loc la Casa de Cultură George Motoia Craiu din Oravița, joi, 17 februarie 2022, cu începere de la ora 9.30.
„Este o chemare la acțiune a actorilor locali, regionali și naționali pentru găsirea unor soluții pentru restaurarea și revitalizarea acestor tronsoane istorice de cale ferată și asumarea unor angajamente punctuale: Oravița-Berzovia, Oravița-Anina, Oravița-Iam și Iam-Baziaș (prin refacerea, într-un pas viitor, alături de partenerii sârbi, a conexiunii prin Jesonovo-Biserica Albă-Vracev Gaj). Ne dorim să-i aducem la aceeași masă pe cei legați de căile ferate istorice și patrimoniul feroviar al Banatului istoric, pe cei care consideră că acest patrimoniu reprezintă o resursă a comunităților, a regiunii, o bogăție care poate și trebuie salvată, un tezaur ce trebuie restaurat și pus în valoare în scop turistic, cultural etc. pentru binele comun și pentru generațiile care vor urma. Ne dorim ca împreună să găsim soluții, de a ne implica și a revitaliza aceste căi ferate istorice, adevărate embleme ale patrimoniului cultural-industrial bănățean, național și regional transfrontalier”, spune Szabo.
Reprezentanții Euroland Banat consideră că aceste tronsoane au o valoare istorică deosebită. Calea ferată Oraviţa – Iam – Biserica Albă – Baziaş (62,5 km), supranumită Linia cărbunelui (Kohlenbahn) a fost construită de administraţia austriacă între 1847-1854, fiind cea mai veche cale ferată de pe teritoriul actual al României. Situl „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina” (cod LMI CS-II-s-A-10949) prezintă componente de artă inginerească şi arhitectură de o valoare excepţională. De o importanță și valoare deosebită pentru zonă este și tronsonul de cale ferată Oravița-Berzovia.
„Considerăm că refacerea acestor căi ferate istorice ar reprezenta un câștig pentru întregul județ și regiune, pentru toate aceste localități care ar putea cunoaște o renaștere economică, socială, culturală, turistică etc. Corelată cu proiectul căii ferate Timișoara-Reșița dar și cu modernizarea/refacerea altor căi ferate deteriorate, abandonate sau dezafectate, proiectul generic “Căi ferate romantice” din cadrul programului ”Patrimoniul cultural, industrial și feroviar” inițiate de Euroland Banat, își propune să readucă Banatul istoric pe harta europeană a căilor ferate”, susține Andrei Szabo .