Prima pagină » Actualitate » Apelul familiei comandantului român de navă reținut în Cipru: ”Îndurerați, solicităm ajutorul statului român pentru eliberarea celui care ne este soț, tată, frate”

Apelul familiei comandantului român de navă reținut în Cipru: ”Îndurerați, solicităm ajutorul statului român pentru eliberarea celui care ne este soț, tată, frate”

Apelul familiei comandantului român de navă reținut în Cipru: ”Îndurerați, solicităm ajutorul statului român pentru eliberarea celui care ne este soț, tată, frate”
Apelul familiei comandantului român de navă reținut în Cipru | Foto - Profimedia Images

În seara zilei de luni, 2 august, comandantul român al navei Red Garnet, în vârstă de 60 de ani, a fost reținut în portul Vassiliko de autoritățile cipriote. Potrivit Sindicatului Liber al Navigatorilor din Transportul Maritim (SLNTM), comandantul este acuzat că – anul trecut – nava la a cărei comandă se afla a operat în portul cipriot ocupat de partea turcă.

Ministerul Afacerilor Externe al României a transmis, printr-un comunicat, că ”Ambasada României la Nicosia a fost notificată, la data de 3 august 2021, cu privire la reținerea unui cetățean român, marinar pe o navă aflată în portul Vassilikos, Republica Cipru”.

Notificarea a fost făcută chiar de un membru al echipajului navei Red Garnet, ambasada primind, ulterior, ”solicitări de asistență consulară atât din partea familiei cetățeanului român, cât și din partea companiei angajatoare”.

SLNTM, scrisoare deschisă către premierul României, ministrul de Externe și ministrul Transporturilor

Situația în care se află, la acest moment, comandantul navei Red Garnet, este departe de a fi lămurită, iar reprezentanții SLNTM au trimis o scrisoare deschisă către premierul Florin Cîțu, către ministrul de Externe al României – Bogdan Aurescu, dar și către Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor.

Sindicaliștii susțin că reținerea comandantului român de navă a produs ”stupoare” și că – potrivit legislației internaționale – securitatea echipajului unei nave (dar și a navei și a încărcăturii) este garantată atâta vreme cât ”nu se încalcă normele și principiile comerțului maritim”. SLNTM consideră că reținerea comandantului român de navă este ”un abuz” al autorităților cipriote.

”Motivul reținerii este acela că, anul trecut, nava la a cărei comandă se afla a operat în portul cipriot ocupat de partea turcă. Agentul navei din portul Vassiliko a dat garanții că acest lucru nu se va întâmpla și că nu se mai iau aceste măsuri politico-administrative în Cipru. Cu toate acestea, am aflat cu stupoare că, fără nici o vină, comandantul a fost reținut.

Vă informăm că, în conformitate cu legislația internațională echipajului, navei și încărcăturii navelor comerciale li se garantează securitatea atât timp cât nu se încalcă normele și principiile comerțului maritim”, precizează reprezentanții SLNTM.

”Acest act ostil noi considerăm că este un abuz din partea autorităților din Cipru, o încălcare gravă a drepturilor și libertăților omului și a legislației europene, a relațiilor și acordurilor bilaterale dintre România și Cipru”

SLNTM

”Nu a făcut altceva decât să comande nava sa în deplină siguranță către portul desemnat”

În același timp, sindicaliștii transmit că această măsură drastică luată de autoritățile cipriote este una fără precedent în istoria relațiilor dintre România și Cipru, cu atât mai mult cu cât comandantul navei Red Garnet ”nu a făcut altceva decât să comande nava sa în deplină siguranță către portul desemnat de destinație”.

A nu fi respectat ”voiajul indicat” ar fi reprezentat, practic, ”o deturnare” a navei.

”Sindicatul Liber al Navigatorilor, familia și colegii de breaslă – suntem cu toții stupefiați de această măsură fără precedent în istoria de bune relații dintre țările noastre. Vă rugăm așadar să interveniți pe toate canalele din funcțiile și demnitățile statului pe care le dețineti pentru ca domnul comandant să fie imediat pus în libertate. El nu a făcut altceva decât să comande nava sa în deplină siguranță către portul desemnat de destinație. Refuzul de a efectua voiajul indicat este egal cu deturnarea navei și se pedepsește foarte aspru potrivit legii”, se precizează în scrisoarea deschisă semnată de Adrian Mihălcioiu și Aurel Stoica.

Familia comandantului reținut solicită statului român să intervină de urgență

Familia comandantului român este disperată, neștiind nimic de soarta acestuia după reținere. Firește, este respectată decizia autorităților cipriote, însă drepturile și libertățile omului trebuie respectate, în conformitate cu legislația europeană.

Într-un apel prezentat, integral, de GÂNDUL, familia comandantului solicită statului român să intervină de urgență și demareze discuții cu autoritățile cipriote pentru a clarifica această situație și pentru a-l elibera.

”Noi, cei din familia comandantului arestat, suntem surprinși, extrem de neliniștiți pentru cele întâmplate. Respectăm autoritățile și legile din Cipru, nu suntem în măsură să comentăm aplicarea lor, însă facem un apel pentru ca drepturile și libertățile omului să fie respectate conform legislației europene. Îndurerați, solicităm ajutorul statului român pentru eliberarea comandantului, cel care ne este soț, tată, frate. Cerem statului român să intervină, prin pârghiile pe care le are, pentru demararea discuțiilor cu autoritățile de acolo, clarificarea situației și eliberarea membrului familiei noastre”, scriu membrii familiei comandantului reținut în Cipru.

”În dimineața zilei de 4 august 2021, un reprezentant al misiunii diplomatice s-a deplasat la locul de deținere al cetățeanului român pentru a-l vizita și pentru a avea întâlniri cu autoritățile cipriote care investighează cazul. MAE precizează că reprezentanții Ambasadei României la Nicosia mențin legătura cu autoritățile locale competente, cu familia cetățeanului român, precum și cu reprezentanții companiilor implicate, fiind pregătită să ofere asistență consulară suplimentară, conform competențelor legale”

Extras din comunicatul MAE

Comandantul român, ”profesionist, cu o carieră fără pată, 35 de ani de muncă activă pe mare”

Din apelul făcut de familia comandantului navei Red Garnet se poate creiona și un portret al acestuia. Un profesionist cu o carieră de 35 de ani pe mare, pasionat, dedicat muncii sale și familiei.

A fost pasionat de ”marinărie” încă din copilărie, atunci când a plecat dintr-un sat vâlcean pentru a urma cursurile care l-au ajutat să își împlinească visul de a naviga.

”Este un profesionist, cu o carieră fără pată. Cariera lui însumează la momentul de față 35 de ani de muncă activă pe mare,  ce în materie de distanță înseamnă de 8-9 ori ocolul pământului. Este un om pasionat, dedicat familiei și muncii sale. Pasiunea pentru mare o are din copilărie, de când a plecat din satul natal din județul Vâlcea pentru studii în domeniu la Liceul Navrom și Academia Navală “Mircea cel Bătrân” din Constanța. Sub managementul său pe navă lucrează constant peste 20 de oameni, echipaje pe care le-a coordonat în toți acești ani fără incidente sau încălcări ale legii. Este un om integru, blând și atent la nevoile celor din jurul său”, transmite familia comandantului.

”Tot ce a făcut membrul familiei noastre a fost să respecte un ordin primit de la angajatorul său”

Circumstanțele reținerii comandantului român de navă ridică numeroase semne de întrebare, afirmă membrii familiei sale, atât vreme cât un comandat se conformează ordinelor pe cre le primește din partea companiei.

Așa cum au precizat și reprezentanții SLNTM, comandantul nu poate refuza portul de destinație, iar românul reținut de autoritățile din Cipru ”a transportat nava cu marfă dintr-un port în altul, conform celor solicitate”, aceasta fiind presupusa ”vină”.

”Din informațiile care ne-au fost comunicate, înțelegem că arestarea și condamnarea au legătură cu faptul că nava Red Garnet, la comanda căreia se află acum, a operat anul trecut în portul cipriot din zona de Nord (partea turcă). Acum, la momentul ridicării lui, efectuase un transport de marfă în partea de sud a insulei. Cele două zone se află în litigiu politico-administrativ, dar agentul din Portul Vassiliko îi dăduse garanții că nu mai există probleme similare în Cipru. Vrem să subliniem că tot ce a făcut membrul familiei noastre a fost să respecte un ordin primit de la angajatorul său – a transportat nava cu marfă dintr-un port în altul, conform celor solicitate”, susține familia comandantului navei Red Garnet..

”Comandantul sau oricare membru al echipajului trebuie să se conformeze ordinelor companiei, să respecte destinația primită și portul de operare. Facem un apel către autoritățile competente din România să intervină în acest caz, să efectueze demersurile necesare pentru clarificarea celor întâmplate, respectarea drepturilor comandantului român și eliberarea lui, fiind complet nevinovat. Dumneavoastră, celor din mass-media, vă rugăm să ne ajutați să ducem mesajul nostru mai departe”.

Familia comandantului român de navă reținut în Cipru

S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare. Activitatea jurnalistică – editorialist GÂNDUL.RO, scriind articole ... vezi toate articolele

Citește și