Aproape 100 de angajați ai Depoului de Locomotive Timișoara sunt acuzați de DIICOT că au delapidat motorină în valoare de câteva miioane de lei. Cum o valorificau
Procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) au anunțat vineri că au trimis în judecată aproape o sută de angajați ai Depoului de Locomotive Timișoara, pe care îi acuză că au delapidat peste 1.600.000 de kilograme de motorină, pe parcursul a trei ani, ceea ce a dus la un prejudiciu estimat la aproximativ 7,5 milioane de lei.
Procurorii DIICOT Timișoara au dispus, prin rechizitoriul din data de 31 martie, trimiterea în judecată a unui număr de 93 inculpaţi, pentru săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracţional organizat, fals intelectual în formă continuată, uz de fals în formă continuată, delapidare cu consecințe deosebit de grave în formă continuată. Dosarul a fost înaintat judeătărilor de la Tribunalul Timiș.
Rețea suprapusă peste o parte din personal
Potrivit sursei citate, în anii 2013 – 2016, 93 de inculpaţi – angajaţi cu atribuţii de gestiune şi angajaţi din sectorul exploatare de la nivelul Depoului de Locomotive Timişoara – au constituit şi au acţionat în mod coordonat, în cadrul unui grup infracţional organizat, care prin punerea la punct a unor proceduri tehnice şi scriptice care să creeze aparenţa de legalitate a activităţii de stabilire a normelor de consum, de gestiune şi aprovizionare, au delapidat cantitatea de 1.611.334 kg de motorină. Aceasta a fost valorificată prin vânzarea pe piaţa neagră, cauzându-se astfel un prejudiciu de 7.502.371 lei.
DIICOT susține că primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit de către gestionarul șef, împreună cu subordonaţii săi, primitorii-predatorii de produse fluide, toţi având atribuţii de gestiune a produselor petroliere. Aceştia au pus la punct proceduri tehnice şi scriptice, prin care, în fiecare zi a perioadei de activitate ilicită, au produs un plus de motorină, care a fost apoi valorificat în afara unităţii de transport feroviar.
Un al doilea nivel al grupului infracţional organizat a fost reprezentat de către revizorii şi mecanicii de locomotivă care au fost de acord cu producerea surplusului de combustibil precum şi cu atestările nereale din documentele de consum.
„Trinomul alcătuit din primitorii-predatorii de produse fluide, revizorii şi mecanicii de locomotivă au constituit celula de bază a grupului infracţional organizat, având rolul de producere a surplusului de combustibil şi de disimulare a activităţii infracţionale, prin atestarea în foile de parcurs a unor împrejurări nereale cu privire la cantităţile alimentate, documente care au fost utilizate pentru justificarea consumurilor”, se arată în comunicatiul DIICOT.
Potrivit procurororilor, impunerea unei activități infracţionale generalizate la nivelul Depoului de Locomotive Timişoara a fost posibilă prin sprijinul acordat de către conducerea unităţii de transport feroviar, reprezentată de şeful de depou, şeful de depou adjunct, contabilul şef, şefii de compartimente, de preşedintele sindicatului mecanicilor de locomotive şi precum şi de către un agent de poliţie.
„Implicarea în activitatea infracţională a angajaţilor a fost atât de extinsă încât s-a ajuns la suprapunerea grupului infracţional peste o parte din structura de personal a Depoului de Locomotive Timişoara. Combustibilul delapidat de angajaţii Depoului Timişoara a fost externalizat către membri din afara unităţii de transport feroviar cu rol de preluare, valorificare a combustibilului delapidat, aceștia încasând şi distribuind ceilalți, inclusiv liderul grupului, venitul ilicit”, susțin procurorii.
Pentru perioada 2013 – 2016, au fost reținute peste 3.300 de acte materiale de delapidare și falsificarea a peste 18.600 foi de parcurs.
Cum se valorifica motorina furată
În 14 aprilie 2016, procurororii DIICOT și și polițiștii Direcției de Poliţie Transporturi au efectuat, conform unui comunicat de la acea vreme, 47 de percheziţii pe raza judeţelor Timiş şi Caraş – Severin în cadrul unei acţiuni vizând destructurarea unui grup infracţional organizat specializat în săvârșirea infracțiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave, complicitate la delapidare cu consecințe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.
În cauză, exista suspiciunea rezonabilă că începând cu anul 2010 la nivelul Depoului de Locomotive Timișoara, s-a constituit și a acționat un grup infracțional organizat, având ca scop însușirea și sustragerea combustibilului din gestiune, în baza unui plan infracțional foarte bine conceput, cu roluri clar definite pentru fiecare dintre membrii grupării.
Conform comunicatului citat, datele strânse arătau că valorificarea combustibilului se realiza în următoarele moduri:
Cu ajutorul reprezentantului unei societăţi comerciale ce funcționa „clandestin” lângă rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timișoara, cantitatea de motorină era livrată direct din rezervoarele Depoului printr-un furtun tip „pompieri”, cât și prin intermediul unor conducte subterane ce fac legătura între rezervoarele depoului și o pompă de alimentare tip PECO aflată în spațiul aparținând CFR.
Prin intermediul angajaților depoului care scoteau motorina cu autoturismele personale, în acest sens fiind elocvente prinderile în flagrant realizate pe parcursul cercetărilor.