În România, peste 1 milion de angajați fac deja parte din generația Z. Sunt acei tineri născuți începând cu anul 1995. Unii au ieșit deja de pe băncile facultății și s-au angajat. Conform specialiștilor, generația Z este cea mai bine pregătită generație de până acum. Una care însă le dă deja mari bătăi de cap angajatorilor. Ei sunt tinerii care vor pune stăpânire pe piața muncii, în următorii ani.
Practic, aproape 30% din angajații țării aparțin celei mai „tehnologizate” generații până acum. În momentul de față, ei sunt subalternii Milenialilor, însă le vor lua locul rapid, înainte să ne dăm seama, spune specialiștii din piața muncii.
„Vorbim despre angajați creativi, extrem de task oriented care știu să rezolve lucrurile și foarte repede și foarte bine, atunci când au chef și motivație să facă asta. Impresionează prin rapiditatea în acțiune, însă, pe de altă parte, printr-o oarecare dificultate în a avea răbdare, în ardere de etape profesionale”, spune Ioana Petrea, specialist HR.
Iar lipsa răbdării îi va forța pe antreprenori să-i avanseze rapid și să le ofere mai multe beneficii pentru a nu-i pierde.
„Cred că va impacta în mod direct ritmul creșterilor salariale. Cei mai mulți dintre angajații generației Z nu au răbdare să treacă 1 an de zile până la următoarea mărire salarială, de unde și push-ul puternic pe modificări mai rapide și mai consistente. O parte dintre companii, din teama de a nu-i pierde, vor face asta, destabilizând puțin, la un moment-dat, media salarială actuală. Mai mult decât atât, nu va mai există același reper între salariu-nivel de experiență profesională acumulată. Pot fi situații de salarii egale între un un angajat cu 5 ani experiență și un altul cu 1 an de experiență, doar pentru că cel din urmă face parte din generația Z. Cu acest aspect nu sunt întru totul de acord”, spune Ioana Petrea, specialist HR
Ținând cont de faptul că intrarea generație Z pe piața muncii a coincis cu începutul pandemiei și lucratul de acasă, nu sunt sigurele schimbări pe care le vor aduce tinerii, în companii. Mai bine de jumătate din angajații generației Z nu au lucrat niciodată fizic. Ceea ce înseamnă că mulți pot avea probleme de integrare în colectivitate.
Un studiu realizat de compania americană Skynova arată că 61% dintre angajații generației Z spun că a fost o provocare să-și facă prieteni în toată această perioadă.
39% dintre aceiași respondenți spun că le-a fost dificil să găsească un mentor și să interacționeze cu alți specialiști din domeniul lor. Rezultatul?
58% dintre angajații din generația Z plănuiesc să-și părăsească slujba de la distanță anul acesta, iar majoritatea dintre ei au spus că își doresc poziții hibride.
În România, conform datelor Institutului Național de Statistică, la sfârșitul anului trecut, erau aproape 6 milioane de angajați, activi.