Bulgaria, Grecia și România vor aloca în bugetul lor garanții în valoare totală de 6 miliarde de euro pentru implementarea proiectului de conectivitate de transport și pentru conducte din orașul grecesc Salonic de la Marea Mediterană prin Kavala, Alexandroupolis, apoi prin orașele bulgărești Burgas și Varna, până în orașul românesc Constanța de pe litoralul Mării Negre, transmite publicația bulgară Mediapool, citată de Rador Radio România.
Bulgaria vrea să lanseze Autostrada Mării Negre, care să lege porturile Burgas și Varna de portul românesc Constanța, dar și o autostradă care să o lege de București.
Cele trei țări vor căuta și credite de la instituțiile bancare europene, precum și finanțare nerambursabilă din fonduri europene, iar construcția infrastructurii diversificate va însemna o companie de proiect între cele trei țări, care va căuta executanții diferitelor proiecte. Printre acestea se numără atât autostrăzi, cât și căi ferate, este inclus și proiectul unei conducte de petrol de la Alexandrupoulos la Burgas, în ideea ca acesta să continue spre nord, nu doar spre România, ci și spre Republica Moldova și Ucraina, în combinație cu o conductă pentru combustibili.Acest lucru a reieșit din declarațiile ministrului bulgar de finanțe, Asen Vasilev, în timpul participării sale recente, la Salonic, la prima conferință internațională „Forum pentru Conectivitatea Europei de Sud-Est”. Proiectul acestui coridor a fost discutat la începutul lunii octombrie și de către prim-miniștrii Bulgariei, Greciei și României – Nikolai Denkov, Kiriakos Mitsotakis și Ion-Marcel Ciolacu, în cadrul unei întâlniri la reședința de la Euxinograd, lângă Varna.
„Un rol cheie pentru infrastructura durabilă și conectivitate în Europa de Sud-Est îl joacă legătura Nord-Sud cu construcția unei autostrăzi care va lega Grecia și România prin Bulgaria. Sperăm ca procedurile să fie finalizate cât mai curând și că proiectul va fi finalizat în cinci ani”, a spus Vasilev. Potrivit acestuia, prin această autostradă se va finaliza complet harta conectivității ce oferă o ieșire din porturile Bulgariei către Marea Mediterană. Ministrul bulgar de Finanțe a amintit că vechiul drum, care leagă țările din nord prin Balcani, a fost între Viena și Istanbul, iar astăzi este nevoie de o nouă legătură de-a lungul axei Nord-Sud până la Mediterană.
Așteptările sale sunt ca, în câteva luni, să fie semnat un acord între cele trei tări. Valoarea mega-proiectului nu este încă clară, dar Vasilev a comentat că Bulgaria va căuta fonduri de la Uniunea Europeană pentru a se compensa costurile, dar nu va sista implementarea proiectului. „Acest lucru este foarte important pentru comerțul dintre țări, în special după războiul din Ucraina și ceea ce se întâmplă în Gaza”, a subliniat Vasilev. Bulgaria vrea să lanseze Autostrada Mării Negre, care să lege porturile Burgas și Varna de portul românesc Constanța, dar și o autostradă care să o lege de București. Cele trei țări vor căuta și credite de la instituțiile bancare europene, precum și finanțare nerambursabilă din fonduri europene, iar construcția infrastructurii diversificate va însemna o companie de proiect între cele trei țări, care va căuta executanții diferitelor proiecte. Printre acestea se numără atât autostrăzi, cât și căi ferate, este inclus și proiectul unei conducte de petrol de la Alexandrupoulos la Burgas, în ideea ca acesta să continue spre nord, nu doar spre România, ci și spre Republica Moldova și Ucraina, în combinație cu o conductă pentru combustibili.
Acest lucru a reieșit din declarațiile ministrului bulgar de finanțe, Asen Vasilev, în timpul participării sale recente, la Salonic, la prima conferință internațională „Forum pentru Conectivitatea Europei de Sud-Est”.
Proiectul acestui coridor a fost discutat la începutul lunii octombrie și de către prim-miniștrii Bulgariei, Greciei și României – Nikolai Denkov, Kiriakos Mitsotakis și Ion-Marcel Ciolacu, în cadrul unei întâlniri la reședința de la Euxinograd, lângă Varna.