Experții în energie spune că urmează o criză mai mare și de lungă durată, iar faptul că Europa a reuşit să-şi ţină luminile aprinse în decembrie e doar o mică victorie.
În 2023 trebuie să ne așteptăm la ce este mai rău, scrie Bloomberg.
Gândurile tuturor încep deja să se îndrepte către Crăciunul anului 2023, deși Europa nu a trecut încă nici peste iarna actuală. Suntem abia la începutul lui ianuarie, iar în Est cel puțin până în martie nu putem vorbi despre o încălzire a vremii.
Dar, cu toate acestea, experţii consultați de Bloomberg încep să vorbească despre iarna lui 2023, iar concluzia e că provocările pe care le-am avut anul trecut s-ar putea repeta, poate la o scară chiar mai mare.
Situaţia la nivelul Uniunii Europene va depinde, în iarna următoare, de cum va fi vremea în lunile ianuarie, februarie şi martie.
Martin Young, analist la Investec, arată că producţia de energie eoliană va creşte, însă în continuare există nesiguranţă cu privire la producţia de cărbune şi energie nucleară.
În plus, efectele actualei crize a gazelor ar putea dura şi mai mult timp. De exemplu, una dintre cele mai respectate companii de consultanţă în domeniul energiei avertizează că preţurile gazelor s-ar putea menţine ridicate până la finalul deceniului!
În 2022, în pofida conflictului din Ucraina, livrările de gaze ruseşti către Europa au continuat, deşi la cote reduse. Dar vara lui 2023 poate aduce închiderea gazoductelor care leagă Rusia de Europa.
Pe cale de consecință, UE va fi nevoită să importe GNL (pe cale maritimă) din SUA, Qatar şi alte regiuni. Totuşi, în lume există un număr limitat de nave transportatoare de GNL, iar în Europa, un număr limitat de locuri unde acestea pot acosta. Spania şi Portugalia (plus Marea Britanie) dispun de cele mai mari capacităţi de import GNL, dar peninsula Iberică nu are multe gazoducte care să o conecteze de restul Europei, astfel că terminalele spaniole sunt puţin spre deloc folositoare pentru ţările vecine.
Gazele naturale lichefiate sunt o soluție la criza energetică, dar este parțială și nicidecum nu rezolvă necesarul de aprovizionare al Europei. În plus, nu sunt semnale că prețurile gazelor naturale vor ajunge înapoi la nivelul la care se situau în trecut.
Calculele experților sunt simplu și arată o realitate dureroasă pentru europeni: pentru că navele transportatoare de GNL pot călători oriunde, ca să obțină gazele vitale de care are nevoie Europa va trebui să ofere preţuri mai mari decât alţi cumpărători de pe piață. Iar Asia, în prezent, în frunte cu forța financiară a Chinei, este cel mai mare cumpărător de GNL din lume.
Cornwall Insight, o respectată companie de consultanţă în energie din Anglia, se aşteaptă că preţurile gazelor să rămână ridicate până la finalul deceniului.